بشار اسد کنار نخواهد رفت/ غرب به دنبال جنگ داخلی در سوریه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری در مسکو پایتخت روسیه اظهار داشت: ما به دنبال تمدید مهلت حضور ناظران بین المللی در سوریه هستیم.

وی در ادامه گفت: ما به باج خواهی و زمینه چینی برای دخالت نظامی در سوریه با هر گرونه رویکرد برای  سرنگون کردن نظام بشار اسد مخالف هستیم.

وزیر خارجه روسیه با بیان این مطلب افزود: پیشنهاد های ما برای حل بحران سوریه منطقی است و باید این مساله در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت قرار بگیرد.

لاوروف تصریح کرد: حاضران در نشست ژنو برای حل بحران سوریه در صدد تحریف توافقات این نشست بودند. پس از صدور بیانیه پایانی نشست ژنو طرف های بین المللی به دنبال تحریف معانی توافقات این نشست برآمدند.

وی خاطرنشان کرد: باید بر تمامی طرف های مورد مناقشه در سوریه تاثیر گذاشت و در این رابطه نباید تنها دولت سوریه را وادار به اقداماتی کرد.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: ما از بشار اسد حمایت نمی کنیم، بلکه از طرح کوفی عنان برای حل بحران سوریه و برقراری آرامش در این کشور حمایت می کنیم. ما از هر قطعنامه ای که حامی ملت سوریه باشد حمایت می کنیم.

وی با بیان این مطلب افزود: این درست نیست که روسیه و چین را مسئول همه آنچه رخ می دهد بدانیم. هر گونه تلاش برای به حاشیه کشاندن یکی از طرف های مورد مناقشه در سوریه بر خلاف توافقات موجود است.

لاوروف گفت: اوضاع سوریه روز به روز بدتر می شود و ما شدیدا نگران این مسئله هستیم. ملت سوریه بهای وقت کشی های بین المللی را می پردازد و حمایت تسلیحاتی از مخالفان باید متوقف شود.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: از بشار اسد و مخالفان می خواهیم سلاح های سنگین خود را از داخل شهرها خارج کنند. روند انتقال قدرت باید مسالمت آمیز باشد و تمامی طرف های سوری را در بر بگیرد و هیچ گروهی را مستثنی نکند.

لاوروف گفت: اگر آنچه در سوریه می گذرد انقلاب مردمی است پس این موضوع چه ارتباطی به سازمان ملل متحد دارد. وی در عین حال اظهار داشت که مسکو هر قطعنامه ای که از ملت سوریه حمایت کند را تایید می کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: برخی مخالفان سوری به دنبال برقراری آرامش و پایان بخشیدن به درگیری ها در سوریه نیستند.

وی خاطرنشان کرد: شرکای غربی ما با خواسته های خود به دنبال حل بحران سوریه نیستند؛ بلکه در صدد ایجاد جنگ داخلی در این کشور هستند.

 در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بشار اسد هرگز از قدرت کناره گیری نخواهد کرد؛ زیرا وی نزد مردم سوریه از محبوبیت بسیاری بالا برخوردار است و ملت سوریه از وی به طور گسترده حمایت می کنند.

لاوروف تصریح کرد: همه باید برای اجرای توافقات ژنو به منظور پایان بحران سوریه از طریق گفتگو تلاش کنند. هیچ دلیلی مبنی بر اینکه جدایی اخیر برخی سران دیپلماتیک و نظامی سوریه از دولت تاثیری بر اوضاع این کشور می گذارد، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی طرف ها گروه های مسلح در سوریه را به ادامه خشونت و تشدید تنش ها در این کشور متهم می کنند. هر چقدر ما به سوی حل بحران سوریه پیش رفتیم این امر نگرانی غربی ها را شدت بخشید.

لاوروف افزود: هرگز اجازه نخواهیم داد قطعنامه ای در شورای امنیت بدون توجه به توافقات ژنو تصویب شود. کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی بر این باور است که آنچه در سوریه رخ می دهد درگیری میان ۲ گروه مسلح است.

وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار داشت: ناظران بین المللی به حضور گروه های مسلح در روستای التریمسه اشاره کردند. مخالفان سوریه اعتراف کردند که این روستا شاهد جنگ تمام عیار بود و باید تمجید کرد از ناظرانی که به مسئله حضور گروه های مسلح در التریمسه اشاره کردند.

وی تصریح کرد: شورای امنیت اعتراف کرد که مخالفان دولت، به قوانین حقوق بشر احترام نمی گذارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.