بعد از تزریق واکسن کرونا، ورزش کنید

ورزش پس از تزریق واکسن موجب افزایش پادتن می‌شود.

بعد از تزریق واکسن کرونا، ورزش کنید

به گزارش ممتاز نیوز، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش کردن بلافاصله پس از تزریق واکسن کرونا موجب افزایش پادتن در بدن فرد می‌شود. دویدن، دوچرخه سواری و یا حتی پیاده روی از جمله فعالیت‌های فیزیکی هستند که مزایای تزریق واکسن را تقویت می‌کنند. خواه این واکسن، واکسن کووید ۱۹ باشد، خواه واکسن آنفلوانزا.

در این آزمایش ۷۰ انسان و حدود ۸۰ موش آزمایشگاهی مشارکت داشتند و در آن از واکسن فایزر استفاده شد. طبق نتایج این تحقیق افرادی که بلافاصله بعد از تزریق واکسن، ۹۰ دقیقه ورزش کردند بیشتر از سایرین در بدنشان پادتن تولید شده و تزریق دُز تقویتی موجب افزایش بروز تبعات ثانویه در آنها نشده است.

نتایج این آزمایش قبل از آنکه جنبه عمومی پیدا کند باید در مقیاسی بزرگتر امتحان شود. با این‌حال شواهد فعلی نشا‌ن‌ از ارتباط مستقیم بین فعالیت فیزیکی و میزان سطح آنتی‌بادی تولید‌ شده دارد.

از آمادگی جسمانی همواره بعنوان یکی از فاکتورهای موثر در کاستن از شدت بیماری و طول مدت مریضی یاد می‌شود. در مطالعه‌ای که سال گذشته روی حدود ۵۰ هزار نفر از ساکنان مبتلا به کووید کالیفرنیا انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که شانس افرادی که پیش از ابتلای به کووید ۱۹ به‌طور منظم ورزش می‌کردند، به ابتلا به‌نوع حاد کووید یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان، نسبت به سایرین کمتر بوده‌ است.

با این وجود، فعالیت‌های ورزشی شدید ممکن است موجب پایین آمدن سطح مصونیت افراد هم بشود. بعنوان نمونه قهرمانان دوی ماراتن معمولا بعد از مسابقه به‌سادگی سرما می‌خورند و به بستر بیماری می‌افتند؛ واقعیتی که در میان موش‌های آزمایشگاهی هم رویت شده‌ است.

مطالعات جدید که نسخه‌ای از آن در نشریه دانشگاه آیوا منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که پس از تزریق واکسن، یک ساعت و نیم با دوچرخه ثابت دوچرخه‌سواری کردند یا پیاده‌روی سریع انجام دادند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که نشستند یا به برنامه روزانه خود ادامه دادند، در چهار هفته بعد از تزریق واکسن، آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید کردند. همچنین در یکی از تحقیقات منتشر نشده، میزان ورزش به طور قابل توجهی باعث افزایش تولید ماده ای به نام اینترفرون آلفا در خون می شود. این ماده می تواند به تولید آنتی‌بادی‌هایی ایمن در برابر ویروس، منجر شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.