بلدرچین روی پله‌های صنعت


بلدرچین روی پله‌های صنعت

۰۹:۱۳ (یکشنبه ۲۵ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

۲۵ واحد صنعتی پرورش بلدرچین با ظرفیت ۱۱ میلیون قطعه در کشور فعال شده‌اند که با تولید سالانه ۲۲۰۰ تن گوشت و یک میلیون تخم بلدرچین، بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

 گوشت طیور به عنوان یک منبع پروتیِین حیوانی اهمیت زیادی دارد لذا کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری زیادی روی صنایع طیور از جمله مرغ، بوقلمون، شترمرغ انجام داده‌اند و اخیرا نیز پرورش بلدرچین پلکان صنعتی شدن را به سرعت طی می‌کند.

گوشت بلدرچین دارای ارزش غذایی بسیار مفیدی بوده و میزان پروتیین موجود در گوشت این پرنده از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی پنج الی ۱۰ درصد بیشتر است.

همچنین گوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی و درمانی بسیار مورد توجه است؛ وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین‌های مختلف در گوشت این پرنده باعث شده گوشت آن برای درمان بعضی از بیماری‌ها همچون آسم، تشنج، فشارخون، ضعف اعصاب و ناراحتی‌های روانی و بی خوابی مفید باشد.

تخم بلدرچین نیز هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد اما نسبت به آن دارای پنج برابر فسفر، ۵/۷ برابر آهن، شش برابر ویتامین B1 و ۱۵ برابر ویتامین B2 است.

این پرنده به دلیل داشتن جثه کوچکش دارای مصرف غذای ناچیزی است و نیاز به جای زیادی برای پرورش ندارد. همچنین رشد سریع، بلوغ زودرس، تولید تخم بالا، کوتاهی فاصله میان نسل‌ها، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح، ارزان بودن جیره مصرفی، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری‌های طیور و قیمت بالای تولیدات از دیگر ویژگی‌های مناسب پرورش بلدرچین محسوب می‌شود لذا روز به روز بر تعداد متقاضیان پرورش پرسود این پرنده افزوده می‌شود.

پرورش بلدرچین از قرن یازدهم در ژاپن آغاز شد و پس از آن به چین و کره نیز ورود یافت. از اوایل قرن ۲۰ نگهداری و پرورش بلدرچین توسط دامپروران از اهمیت خاصی برخوردار شد که البته در مرحله نخست هدف از نگهداری بلدرچین تولید تخم این پرنده بود که بعدها به عنوان یک منبع تولید گوشت نیز مطرح شد.

اولین پیشرفت صنعت پرورش بلدرچین در سال ۱۹۳۰ اتفاق افتاد و پس از این تاریخ سرعت پیشرفت و انتقال آن به سایر نقاط دنیا بسیار زیاد شد و در اندک زمانی این پرنده به آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه و خاور نزدیک راه یافت.

در ایران نیز پرورش بلدرچین از حدود ۲۰ سال پیش در میبد استان یزد آغاز شد و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سالیان اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه انجام شده است به طوری که هم اکنون در ایران نژادهای گوناگونی از این پرنده پرورش داده می‌شوند و سالانه ۲۲۰۰ تن گوشت بلدرچین در کشور تولید می‌شود.

همچنین با راه‌اندازی کشتارگاه و بسته‌بندی صنعتی این پرنده با ظرفیت کشتار پنج هزار قطعه در ساعت در استان یزد به عنوان قطب تولید یکی از بزرگترین دغدغه‌های پرورش‌دهندگان را برطرف کرده و کشتارگاه دیگری در حال ساخت است.

به گفته رییس اتحادیه پرورش دهندگان بلدرچین ۲۵ واحد صنعتی پرورش با ظرفیت ۱۱ میلیون قطعه در کشور فعال‌اند که سالانه ۲۲۰۰ تن گوشت و یک میلیون تخم بلدرچین تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

ناصر حسنوند به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ نفر در تولید و پخش بلدرچین مشغول به کارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقبال عمومی به مصرف گوشت بلدرچین، در صورت حمایت دولت می‌توان در کمتر از شش ماه میزان تولید و فرصت‌های شغلی در این بخش را به دو برابر افزایش داد.

دو استان یزد و لرستان تولیدکنندگان عمده گوشت بلدرچین در کشورند که استان یزد با وجود ۱۳ واحد پرورش بلدرچین و ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰ رصد گوشت بلدرچین کشور تولید می‌کند. در لرستان نیز سه واحد صنعتی تولید بلدرچین با ظرفیت ۲۴۸ هزار قطعه فعال است.

با توجه به مزیت اقتصادی و اشتغال‌زایی این پرنده که پلکان اولیه صنعتی شدن و پیشرفت را طی می‌کند، حمایت‌های بیمه‌ای و اختصاص تسهیلات بخش توسعه کشاورزی برای توسعه، تکمیل و تجهیز واحدهای پرورشی را می‌طلبد چراکه اکنون از مهمترین مشکلات این صنعت در استان‌های پرورش‌دهنده تامین نهاده‌ها و آشفتگی بازار فروش تولیدات مطرح می‌شود.

همچنین به رغم خواص بالای گوشت و تخم‌ بلدرچین، سرانه مصرف آن در کشور بسیار پایین است که نشانگر کافی نبودن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای مصرف این ماده پروتیینی است.

.

.

..

..

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.