بلیت تئاتر گران است؟

مجموعه تئاتر شهر در بهار امسال نمایش‌های سالن اصلی را با ۱۰ هزار تومان، سالن‌های «چهارسو» و «سایه» را با ۸ هزار تومان و نمایش‌های محیطی و کارگاهی را با ۵ هزار تومان بر روی صحنه می‌برد که از شهریور بلیت سالن اصلی به ۱۲ هزار تومان و «چهارسو» به ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مجموعه‌ی تئاتر شهر به عنوان تنها مکانی که ظرفیت اجرای همزمان ۶ نمایش را دارد، در جایی در مرکز شهر واقع شده و هر روزه میزبان علاقمندان بسیاری‌ است، در محوطه اطراف این بنا جوانان بسیاری هستند که بعضی‌هایشان روبروی گیشه فروش بلیت صف کشیده‌اند و تعدادی بر سر اینکه کدام تئاتر را ببینند بحث می‌کنند.

گروهی از دانشجویان دانشکده هنر و معماری روبروی گیشه ایستاده‌اند، یکی از آن‌ها در مورد گرانی بلیت به خبرنگار ایسنا گفت: بچه‌هایی مثل ما که در رشته نمایش تحصیل می کنیم با اینکه بلیت گران است، مجبور هستیم تئاتر ببینیم و با سبک‌های نمایش آشنا شویم.

اما دانشجوی دیگری ادامه داد: درست است که تئاتر شهر، از مجموعه‌هایی‌ست که طرح بلیت نیم‌بها برای دانشجویان را دارد و حتی گاهی با ثبت نام در سایت تئاتر شهر می‌توان تخفیف گرفت اما باز قیمت بلیت گران است.

گروهی دیگر که خود را عاشق تئاتر معرفی می‌کنند، راه حل را در کنار گذاشتن مبلغی در هر ماه می‌دانند، یکی از آن‌ها گفت: من هر ماه از حقوقم، مبلغی را تنها برای تئاتر کنار می‌گذارم. درست است که تئاتر هنر گرانی است و بودجه‌ی کمی نیز به آن تعلق می‌گیرد اما ما هم که به این هنر علاقمند هستیم، توانایی پرداخت هزینه‌های آن را نداریم.

به گزارش ایسنا، در حالی بعضی از مخاطبان از هزینه‌های ۱۰، ۱۲ هزار تومانی برخی بلیت‌های تئاترهای به قولی فرهنگی گلایه دارند که برخی به راحتی بلیت ۳۰،۴۰ هزار تومانی تئاتر‌های را می‌دهند که در برخی سینماها اجرا می‌شود و اسامی قابل اعتنایی هم ندارند چه برسد به محتوای قابل توجه!

اما تئاتر خصوصی هم که اگر به معنای وجود داشته باشد با مشکلات بیشتری در این زمینه روبروست.

تماشاخانه ایرانشهر تنها سالنی‌ست که نمایش‌های خصوصی در آن اجرا می‌شود.

به گفته روابط عمومی این تماشاخانه، گروه‌های نمایشی مبلغ بلیت تئاتر را مشخص می‌کند و این بستگی به عوامل حاضر در نمایش دارد، البته سقف قیمت ۲۰ هزار تومان است.

افسانه ماهیان که اخیرا نمایش «۳۳ درصد نیل سایمون» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برد، در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: چون تئاتر خصوصی حمایت مالی نمی‌شود و به گیشه وابسته است، نیاز به تعداد اجرای بیشتری دارد. وقتی تئاتری مخاطب دارد، باید فرصت این را داشته باشد که شب‌های بیشتری روی صحنه برود، در این صورت از نظر مالی هم تامین می‌شود.

ابراهیم گله‌دارزاده، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و دبیر شورای حمایت در گفت‌وگویی که با خبرنگار ایسنا داشت، از حمایت‌های مالی گروه‌های نمایشی صحبت کرد و یادآور شد: برای حمایت مالی از گروه‌های نمایشی ضوابطی وجود دارد و شورای حمایت تشخیص می‌دهد کدام گروه‌ها را مورد حمایت قرار دهد، برای این کار هم شیوه‌نامه‌ای وجود دارد که همه از آن خبر دارند.

وی ادامه داد: اینکه بعضی گروه‌ها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و بعضی می‌گیرند، مطلق نیست. بعضی سالن‌ها مشمول حمایت صد در صدی نمی‌شوند، از طرفی ما تالارها و نمایش‌های حرفه‌ای را مورد حمایت قرار می‌دهیم و البته تئاتر دانشجویی و نیمه‌حرفه‌ای نیز گاهی کمک هزینه‌ای به عنوان حمایت دریافت می‌کنند.

مدیر عامل انجمن با اعتقاد بر اینکه کمک‌هزینه بعضی نمایش‌ها کم است، گفت: وقتی کمک‌هزینه کم باشد، انجمن هنرهای نمایشی مقدار ۸۰ درصد از عواید کار را به گروه برمی‌گرداند.

گله‌دارزاده در عین حال انجمن هنرهای نمایشی را مدیر تولید گروه‌های نمایشی خصوصی نمی‌داند و ادامه داد: درست است که انجمن مسئول تولید این گروه‌ها نیست، اما کمک هزینه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، ممکن است کم باشد، اما در حد بضاعت تئاتر است.

وی افزود: در بخش خصوصی، نمایش‌هایی هستند که اجرایشان تمام شده و چون مبلغی را که انتظار داشتند از گیشه به دست نیاوردند برای جبران هزینه‌هایشان، تقاضای حمایت مالی می‌کنند.

دبیر شورای حمایت مالی همچنین تعیین و تغییر قیمت بلیت سالن‌های نمایشی را با هماهنگی اداره کل هنرهای نمایشی دانست و اشاره کرد: اگر قرار بر تغییر قیمت باشد، باید به انجمن ابلاغ شود و تاکنون ابلاغی برای آن نبوده است، تئاتر شهر به علت یارانه‌ی دولتی که دریافت می‌کند، بلیت را با قیمت کمتری می‌فروشد در غیر این صورت قیمت‌ها بیشتر بود.

ابراهیم گله‌دارزاده همچنین گفت: با این قیمت بلیت، نمی‌توان انتظار تئاتر خصوصی را داشت از طرفی تعداد اجراها ۳۰ شب است مگر در شرایط خاص این اجراها بیشتر شود اما برای اینکه تعداد اجراها افزایش پیدا کند، نیاز به سالن‌های نمایشی حرفه‌ای است در غیر این صورت تعداد گروه‌هایی که می‌توانند از سالن‌های حرفه‌ای استفاده کنند، کم می‌شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.