به، درمانی برای سرماخوردگی

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


به پخته و بخارپز برای عفونت ریه و سرماخوردگی مفید است و می‌تواند در تقویت سیستم تنفسی مفید باشد.


به

مصرف بهِ بخارپز می‌تواند برای تقویت سیستم تنفسی و عفونت ریه مفید باشد. این میوه معمولاً در فصل پاییز وارد بازار می‌شود و فیبر بسیاری دارد که می‌تواند برای کاهش اسید اوریک و کلسترول مفید باشد.

مریم شیرمستی، کارشناس تغذیه، در خصوص خواص به گفت: این میوه کم کالری است و می‌تواند در دسته سبزیجات نیز دسته‌بندی شود و چون مقدار قند موجود در آن کم است مصرف آن برای اشخاص مبتلا به دیابت ممنوعیتی ندارد.

به گفته این کارشناس تغذیه، ویتامین C موجود در این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

شیرمستی با اشاره به رنگ زرد موجود در به، یادآوری کرد: این رنگ زرد نشان‌دهنده وجود بتاکاروتن و پیش ساز ویتامین A است که می‌تواند برای شادابی پوست و پیشگیری از انواع سرطان مفید باشد. فیبر فراوان موجود در این میوه همچنین در پیشگیری از یبوست و سرطان روده مفید است.

مصرف بهِ بخارپز می‌تواند برای تقویت سیستم تنفسی و عفونت ریه مفید باشد

این کارشناس تغذیه با بیان خواص درمانی دانه‌های به هم افزود: این دانه‌ها اگر در آب گرم قرار گیرند موسیلاژ موجود در آن آزاد می‌شود و این ترکیبات ژله‌ای برای التهاب تارهای صوتی و ریه مفید است. مراقب باشید دانه ها را نباید بجوید.

به پخته و بخارپز برای عفونت ریه و سرماخوردگی مفید است و می‌تواند در تقویت سیستم تنفسی مفید باشد.

چای به

دکتر مهرداد کریمی، متخصص طب سنتی در مورد چای به می‌گوید: معمولاً آنچه در متون سنتی به عنوان چای انواع میوه‌ها اشاره می‌شود همان دمنوش است و منظور از چای «به» در واقع همان دمنوش «به» است.

دمنوش «به» یکی از نوشیدنی‌های سنتی قدیمی ایرانی است که برای تهیه آن ابتدا باید «به» را خشک کرد. البته برای خشک کردن «به» هرگز نباید آن را تحت حرارت یا آفتاب قرار داد. روش درست این است که آن را به قطعات کوچک تقسیم کنیم و در سایه قرار دهیم تا خشک شود. اگر «به» را یک تکه بگذاریم گرچه روند خشک شدن طولانی‌تر می‌شود اما مواد بیشتری در آن باقی می‌ماند.

وقتی «به» خشک شد، می‌توان آن را بسته‌بندی کرد و در فریزر قرار داد. برای تهیه دمنوش «به» باید به اندازه نصف قاشق غذاخوری «به» خشک‌شده را در یک لیوان آب جوشیده ریخت و در آن را گذاشت تا دم بکشد. بعد از یک ربع این دمنوش آماده نوشیدن است.

این دانه‌ها اگر در آب گرم قرار گیرند موسیلاژ موجود در آن آزاد می‌شود و این

ترکیبات ژله‌ای برای التهاب تارهای صوتی و ریه مفید است

در فصولی که «به» در دسترس است، می‌توان برای تهیه دمنوش آن از میوه تازه هم استفاده کرد. به این ترتیب که میوه را رنده می‌کنند و یک قاشق غذاخوری از آن را در آب جوش می‌ریزند و بعد از یک ربع دمنوش به دست آمده را مصرف می‌کنند. البته بهتر است آن را صاف و بعد میل کنید.

خوردن این دمنوش بعد از غذا اشکالی ندارد اما در این شرایط باید کمی غلیظ‌تر مصرف شود و میزان آب جوشیده اضافه شده به نصف لیوان کاهش یابد تا به تقویت دستگاه گوارش کمک کند. این نوشیدنی آرامش‌بخش است و به تقویت قوای مغزی نیز کمک می‌کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

سلامتیران

مطالب مرتبط:

به و به دانه و خواص آن

اثر دانه های خوراکی در سرماخوردگی


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.