بهای نفت برنت از مرز ۱۱۴ دلار گذشت

تاثیر پررنگ عوامل ژئوپلیتیک بر بازار جهانی نفت

خبرگزاری پانا: به دنبال بالا گرفتن تنش ها در مرز ترکیه و سوریه و افزایش نگرانی ها درباره اختلال عرضه نفت خام منطقه خاورمیانه، بهای نفت خام در پایان معاملات روز گذشته بیش از دو دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از رویترز از نیویورک، در پی افزایش تنش ها در مرز ترکیه و سوریه که سبب نگرانی درباره عرضه نفت در منطقه خاورمیانه شده است، بهای نفت در پایان معاملات روز سه شنبه (۱۸ مهر) بازار لندن برای نخستین بار از ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) به بیش از ۱۱۴ دلار برای هر بشکه رسید.

اندی سومر، یک تحلیلگر بازار نفت در موسسه سوئیسی یی جی ال در این باره گفت: بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون تحت تاثیر مسائل ژئوپولیتیک است و بنیادهای بازار تاثیر در تحولات کنونی بهای نفت ندارد.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام، بهای این ماده باید اندکی پایین تر از قیمت های کنونی باشد، اما با توجه به نگرانی ها از افزایش تنش های در مرز ترکیه و سوریه بهای نفت به این سطوح بالا رسیده است.

در پایان معاملات روز گذشته، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر، دو دلار و ۶۸ سنت افزایش یافت و به ۱۱۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی برای تحویل در ماه نوامبر نیز با سه دلار و ۶ سنت افزایش، به ۹۲ دلار و ۳۹ سنت رسید.

آتش سوزی در پالایشگاه ساراتوف روسیه با ظرفیت پالایش روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نیز تا حدودی به رشد بهای نفت خام در بازارهای جهانی کمک کرد.

در همین حال علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی روز گذشته در حاشیه کمیته نفت و انرژی نشست وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) اعلام کرد: عربستان سعودی از رسیدن بهای نفت به سطوح کنونی که رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار نمی دهد، رضایت دارد.

وی افزود: قیمت های جهانی نفت خام هم اکنون به سطوح قابل قبول برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان بازگشته و تلاش های کشورهای عضو جی سی سی برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت نتیجه بخش بوده است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.