بهترین رنگ برای انتخاب عینک‌ آفتابی، خاکستری است

اردیبهشت ۱۴۰۳

کارشناس بهداشت پرتوهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: رنگ خاکستری تمام طیف نور را به طور یکسان جذب می‌کند و بهترین رنگ برای انتخاب عینک آفتابی است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ علی مکارمی، کارشناس بهداشت پرتوهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مضرات عینک آفتابی غیراستاندارد را بسیار بیشتر از منافع آن برای سلامت چشم دانست و افزود: چشم عضوی حساس و مهم در بدن است که در صورت تخریب سلول‌های عدسی آن، امکان بهبود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رنگ‌هایی مانند بنفش، صورتی و آبی برای انتخاب عینک آفتابی مناسب نیست، اظهار کرد: این رنگ‌ها تنها جنبه زیبایی و مد داشته و سلامت چشم را تضمین نمی‌کند.

مکارمی عنوان کرد: در قبل عینک خوب طلق تیره‌تری داشت و هنوز هم می‌توان تیرگی عدسی را یکی از مهم‌ترین ملاک‌های تشخیص کیفیت عینک آفتابی قرار داد.

این کارشناس پرتوها ادامه داد: با پیشرفت علم امروزه عینک‌های پلاریزه روشنی هم ساخته می‌شوند که کاملاً استاندارد و قابل قبول می باشند.

وی تاکید کرد: هرگز با خرید عینک آفتابی از دستفروشان، سلامت چشم خود را تهدید نکنید و سبب ضعف و خستگی چشم نشوید.

کارشناس بهداشت پرتوهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اضافه کرد: آنچه در عینک آفتابی اهمیت دارد، عدسی و فریم آن است و عدسی باید قابلیت جذب نورهای مضر خورشید را داشته باشد.

این کارشناس بهداشت پرتوها در ادامه گفت: بیشترین ساعت استفاده از عینک آفتابی در شرایط معمولی بین ۱۰ صبح تا ۱۶ است، اما گاهی قبل و بعد این ساعت نیز لزوم استفاده از عینک ضروری است.

وی با بیان اینکه اشعه های مضر خورشید دو اشعه ی ماورای بنفش و مادون قرمز می باشند و سبب ایجاد آب مروارید و کوری چشم می شوند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این دو اشعه، میزان روشنایی بسیار مهم است، که این موضوع اغلب مورد توجه عموم اشخاص نیست.

مکارمی ابراز داشت: هنگام خارج شدن از منزل یا نگاه کردن به کوه پوشیده از برف، چشم به یک‌باره با نوری حدود هزار برابر بیشتر از نور قبلی روبرو می‌شود و آسیب آن غیر قابل جبران است.

وی با اشاره به ترکیبات “پلی‌کربنات” در عدسی عینک‌های تقلبی، اظهار کرد: “پلی‌کربنات” به آسانی خراش برداشته و می دارند و این شیارها سبب شکست نور و آسیب به چشم می‌شود.

کارشناس بهداشت پرتوهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص راه‌های شناخت عینک تقلبی، عنوان کرد: می‌توان عدسی عینک آفتابی را روی عدسی عینک فتوکروم (فرومتیک) قرار داده و چنانچه پس از یک دقیقه عینک فرومتیک تغییر رنگ داد، باید از خرید عینک آفتابی اجتناب کرد. 

ورزشکاران عینک‌های زردرنگ استفاده کنند

وی تصریح کرد: در هوای مه‌آلود و همچنین ورزش‌هایی که نیاز به سرعت بالا دارند، مانند دو میدانی یا تنیس، استفاده از عینک‌های آفتابی در رنگ‌های زرد و کهربایی و برای رانندگی و عموم اشخاص نیز عدسی‌های دودی و خاکستری مناسب‌تر است.

مکارمی با اشاره به عدم محافظت مناسب عینک‌های آفتابی آینه‌ای در برابر اشعه خورشید، گفت: همچنین عینک‌هایی که عدسی آن‌ها در بالا تیره می باشند و به سمت پایین روشن‌تر می‌شوند، انتخاب خوبی محسوب نمی‌شوند.

این کارشناس بهداشت پرتوها، با پیشنهاد به استفاده از عینک‌های آفتابی دارای شیشه‌های پلاریزه، افزود: ذرات نور یا فوتون‌ها به شکل موج حرکت می‌کنند و شیشه‌های پلاریزه فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهند و چون اکثر امواج منعکس شونده و مضر افقی می باشند، این نورها مسدود شده و به چشم نمی رسند.

وی یادآور شد:  این عدسی ها در برابر نورهای منعکس شده، مانند نور روی آب، برف و جاده بسیار مؤثر می باشند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.