بهترین زمان مصرف هر دارویی کی است؟

۰۹م آذر ،


آسپیرین برای درد و آرتروز و همینطور برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته مصرف می گردد. آسپرین را نباید با معده خالی مصرف کرد، زیرا سبب ناراحتی معده می گردد، بنابراین باید آن را همراه با غذا مصرف کرد.


دارو

– اگر شما داروی Prilosec برای درمان بیماری برگشت غذا به مری یا ترش کردن غذا و دیگر داروهای موثر بر اسید معده را مصرف می کنید، باید این داروها را تقریبا ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی مصرف کنید، زیرا زمانی که شما بوی غذا را احساس می کنید و یا به خوردن غذا فکر می کنید، معده آغاز به ترشح اسید می کند و شما باید قبل از ترشح اسید معده، این داروها را مصرف کنید.

– داروهای ضد اضطراب و صرع را در شب مصرف کنید، زیرا این داروها سبب خواب آلودگی شما می گردد.

– ویتامین ها و مسکن ها را بعد از غذا مصرف کنید، زیرا اگر آنها را با معده خالی مصرف کنید، از معده به سختی می گذرند؛ اما اگر غذا در معده موجود باشد، ناراحتی معده را کم می کند.

– سلنیوم، گلوکزآمین و کلونوزپام هرچند که معده را ناراحت نمی کنند، اما باید زمانی که غذا می خورید، مصرف شوند.

– هنگامی که داروها را بیشتر از یک بار در روز مصرف می کنید، بهترین راه عبارت است از تقسیم داروها. برای مثال گلوکزآمین دو بار در روز پیشنهاد می گردد، بنابراین هر ۱۲ ساعت یک بار آن را مصرف کنید و بهتر است آن را با صبحانه و شام مصرف کنید.

– اگر داروی ضدافسردگی سبب خواب آلودگی شما می گردد و علاوه بر آن داروی کلونوزپام را مصرف می کنید، با غذا این داروها را مصرف کنید که سبب درد معده در شما نشود.

اگر از آسپیرین استفاده می کنید، از مصرف ایبوپروفن اجتناب کنید. اما اگر هر دو دارو را باید مصرف کنید، حتما ایبوپروفن را حداقل ۸ ساعت قبل و یا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف آسپرین مصرف کنید

– اگر داروی ضدافسردگی سبب سرحال شدن و افزودن انرژی در شما می گردد، می توانید این دارو را در صبح و بعد از صبحانه میل کنید.

– داروی  Sprintec، یک قرص ضدبارداری می باشد و حاوی دو نوع هورمون زنانه برای جلوگیری از تخمک گذاری می باشد. داروهای هورمونی را باید هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید، زیرا اگر در ساعت معینی نخورید، سبب می گردد میزان هورمون در بدن شما کم شود و اثرات دارو نیز کاهش یابد.

– داروهای تیروئید بهتر است با یک لیوان آب و ۲۰ دقیقه قبل از مصرف هر گونه ماده غذایی، در صبح مصرف شود.

– داروی لووتیروکسین و قرص کلسیم، باید ۴ ساعت با هم فاصله داشته باشند، زیرا کلسیم سبب کاهش جذب لووتیروکسین می گردد.

– داروی Wellbutrin (درمان کننده اختلال افسردگی فصلی) بهتر است با صبحانه میل شود.

– ایبوپروفن باید با غذا و به همراه یک لیوان پر از شیر مصرف شود تا سبب ناراحتی معده نگردد. این دارو را نباید بیشتر از ۳۲۰۰ میلی گرم در روز مصرف کرد.

اگر از آسپیرین استفاده می کنید، از مصرف ایبوپروفن اجتناب کنید. اما اگر هر دو دارو را باید مصرف کنید، حتما ایبوپروفن را حداقل ۸ ساعت قبل و یا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف آسپرین مصرف کنید.

– آسپیرین برای درد و آرتروز و همینطور برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته مصرف می گردد. آسپرین را نباید با معده خالی مصرف کرد، زیرا سبب ناراحتی معده می گردد، بنابراین باید آن را همراه با غذا مصرف کرد.

– بعضی داروها سبب تهوع و استفراغ می شوند، پس بهتر است این داروها را بعد از غذا مصرف کنید، این داروها شامل داروهای ضد نقرس و داروهای پارکینسون می باشند.

داروهای دیابت اگر خوردنی باشند، باید با غذا مصرف شوند تا سبب کاهش قند خون نشوند و از بروز کومای دیابتی جلوگیری گردد

– بعضی داروها سبب التهاب و زخم معده و سوء هاضمه می شوند. این داروها را همراه با بیسکویت و یا ساندویچ و یا یک لیوان شیر مصرف نمایید، این داروها عبارتند از: آسپرین، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب مثل دیکلوفناک یا ایبوپروفن و داروهای استروئیدی مثل پردنیزولون یا دگزامتازون و غیره.

– داروهای آنتی اسید را که برای جلوگیری از سوزش سردل، برگشت غذا و یا سوء هاضمه مصرف می شوند، بهتر است بلافاصله بعد و یا در وسط غذا خوردن مصرف کنید.

– داروهایی که در دهان و یا گلو اثر دارند، نباید بعد از غذا مصرف شوند. این داروها عبارتند از: دهانشویه ها، درمان کننده برفک دهان و زخم دهان.

– بعضی داروها برای راحت جذب شدن در خون، نیاز به مواد مغذی در معده و روده دارند، این داروها عبارتند از: داروهای  بیماری ایدز.

– داروهای دیابت اگر خوردنی باشند، باید با غذا مصرف شوند تا سبب کاهش قند خون نشوند و از بروز کومای دیابتی جلوگیری گردد.

مریم سجادپور

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

مطالبی دربارهٔ انواع داروها

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.