بهترین سن جدایی کودک از مادر چه زمانی است؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

کودک باید تا ۲ سالگی با مادر رابطه فیزیکی، عاطفی و روانی داشته باشد.

جعفر میرزایی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سن ۸ تا ۱۲ هفتگی یک فرایندی در رشد و پرورش کودک به نام پیش دلبستگی به وجود می آید که نوزاد معمولاً سر را به طرف مادر بر می گرداند و حرکات منظمی موقع صدا زدن مادر دارد.

این فرایند در ۲ ماهگی تا ۶ ماهگی به دلبستگی در حال رشد یعنی شناخت یک یا چند نفر از اعضای خانواده می رسد.

وی افزود: دلبستگی قطعی از ۶ ماهگی تا ۲۴ ماهگی ادامه دارد که در این مرحله کودک هنگامی که از مادر یا جانشین مادر جدا می گردد آغاز به گریه و بی قراری می کند و با برگشتن در آغوش مادر این احساس ناامنی و بی قراری خاتمه می یابد در نهایت به نقطه امنیت می رسد.

میرزایی در خصوص آخرین مرحله دلبستگی کودک خاطرنشان کرد: این مرحله در ۲۵ ماهگی به بعد رخ می دهد کودک در این مرحله مادر و جانشین مادر را مستقل و جدا از خود می بیند و وارد رابطه با جانشین می گردد.

وی تصریح کرد: کودکانی که از نوزادی دچار ناامنی و بی قراری بوده اند به واسطه زندگی در خانواده ناسالم هنگام جدایی از مادر بیشتر دچار اختلال در آرامش و امنیت شده و احساس رنج و عذاب از خود نشان می دهند که این امر سبب ترس کودک از هر صدای کوچک می گردد.

میرزایی با اشاره به اینکه روانشاسان معتقدند فوت، زندانی شدن، طلاق و بستری شدن مادر سبب بروز واکنش های اضطرابی در کودک می گردد افزود: کودک قطعاً باید تا سن ۲ سالگی با مادر وارد رابطه جسمانی، فیزیکی، عاطفی و روانی شده باشد و در صورت نبود مادر، پدر باید مراقبت از کودک را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد” شایعترین سن جدایی کودک از مادر از ۱۸ ماهگی و عموماً تا پایان ۳ سالگی است که در این سن کودک استقلال فردی، حقوق فردی و اجتماعی، اعتماد به نفس و استدلال کلامی را بهتر یاد می گیرد.ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.