بهترین و ساده ترین نوع دهانشویه کدام است؟

دهان‌شویه اغلب به عنوان روش‌های کمکی محسوب می‌شود و جایگزین مسواک، خمیردندان و نخ دندان نیست اما در بعضی از افراد برای کاهش بار میکروبی یا مهار پوسیدگی کاربرد دارد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، دندان پزشکان به افرادی که برای تمیز کردن دندان های خود از دهان شویه ها استفاده می کنند هشدار می دهند تا در صورت مصرف اشتباه دچار آسیب دندان ها نشوند.

 

بررسی ها نشان می دهند بین استفاده از دهان شویه ها و مسواک زدن باید به طور متوسط یک ساعت فاصله باشد. اگر زمان استفاده از دهان شویه کمتر از یک ساعت باشد ممکن است با اثر خمیر دندان تداخل کند و اثر خمیر دندان را کاهش دهد و باعث ایجاد بوی نامطبوع دهان شود.

همچنین پزشکان توصیه می کنند تا به صورت افراطی از دهان شویه ها استفاده نکنند و همان بازه ی زمانی نوشته شده در دستور العمل مصرف را رعایت کنند مانند یک دقیقه که برای ضد عفونی کردن دندان ها کافی است.

نگه داشتن طولانی مدت دهان شویه در دهان باعث می شود که محیط دهان خشک گردد و باعث ایجاد کرم خوردگی و التهاب لثه ها و تشدید بوی نامطبوع دهان شود.

 

انتخاب  دهانشویه:

بهترین و ساده ترین نوع دهانشویه؛ دهانشویه با آب است که در احادیث شریف هم بر آن تاکید شده است. همین کار ظاهرا پیش پا افتاده اگر به طور مرتّب انجام شود تاثیر به سزایی در سلامت دهان و دندان خواهد داشت.

 

در داروخانه ها دهانشویه های ایرانی و خارجی در دسترس هستند. دهانشویه های خارجی قیمتشان نسبت به انواع ایرانی گرانتر است.
در تولید دهانشویه های ایرانی نیز گام های بلندی برداشته شده است و دهانشویه های متنوعی تولید کرده اند که می توانید با سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید. نکته مهم این است که شما از دهانشویه استفاه کنید.

 

در ترکیبات دهانشویه از گیاه مسواک و گیاهانی مانند بومادران و نعنا استفاده می شود. گیاه مسواک به دلیل میزان بالای کلراید موجب کاهش تشکیل پلاک میکروبی روی دندان ها می شود و عصاره بو مادران نیز اثر ضد باکتریایی دارد. به علاوه در کاهش خونریزی لثه موثر است.

 

بعضی دهانشویه ها برای ضد عفونی دهان و کاهش باکتریهای دهان مفید هستند و ترکیبات ضد عفونی کننده دارند و بعضی هم حاوی فلوراید بیشتری هستند.

 

ویژگی های یک دهانشویه ضدمیکروبی ایده آل عبارت است از اینکه: سمی نباشد، فقط مختص باکتریهای بیماریزا بوده و باعث ازدیاد باکتریهای مقاوم و رشد بیش از حد ارگانیسم های بیماریزای فرصت طلب نگردد: موجب تحریک مخاط نشده و تغییر رنگ در دندانها ایجاد نکند.

 

جذب سیستمیک آن کم بوده و یا اصلاً جذب سیستمیک نداشته باشد و کاربرد آن آسان باشد. در خانه به صورت موقت زمانی که مسواک زدن امکان پذیر نیست می توان از دهانشویه به عنوان جانشین مسواک استفاده کرد و یا مثلاً وقتی که شما جراحی دهان یا جراحی لثه انجام داده اید به دلیل وجود زخم و بخیه امکان مسواک زدن وجود ندارد می توان دهانشویه مصرف کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.