بهمنی در پاسخ نمایندگان منتقد:بانک مرکزی و نفت تحریم نیست و نقل و انتقال پولی مشکلی ندارد؟

رئیس بانک مرکزی با اشاره به ورود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه طلا به بازار اعلام کرد: با این روش ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال نقدینگی از سطح جامعه جمع آوری شده است.

در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۳ خرداد) مجلس شورای اسلامی محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس اعلام کرد: باید شرایط خودمان را با شرایط فعلی اقتصاد هر لحظه مقابل هم قرار دهیم اگر به این تصور هستیم که در شرایط تحریم قرار نداریم و بانک مرکزی و نفت نیز تحریم نیستند همچنین نقل و انتقال پولی ما هیچ مشکلی ندارد، حرف شما کاملاً درست است.

رئیس بانک مرکزی بیان کرد: آمار مقدماتی ما در بخش واقعی اقتصاد نشان دهنده آن است که تولید ناخالص داخلی در سال ۸۹ معاد ۸/۵ درصد بوده است که اگر بخش نفت را از آن خارج کنیم این رشد به ۱/۶ درصد می رسد.

بهمنی افزود: با شرایط فعلی میانگین جهانی ما در سال ۸۹ حدود ۱/۴ درصد بوده است که خوشبختانه با تمام موانع موجود کشور توانسته به این رشد دست یابد.

وی ضمن یادآوری این مطلب که در سال ۸۸ رشد ناخالص ملی در حدود ۷/۳ درصد بوده است تصریح کرد: ارتقای ناخالص ملی از ۷/۳ به ۱/۶ درصد نشان دهنده رشد قابل توجه آن است.

رئیس بانک مرکزی همچنین در زمینه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نیز توضیح داد: تغییرات تورم نسبت به سال گذشته نشان می دهد از اسفند ۸۷ نرخ تورم روند نزولی را در پیش گرفته و تا مرداد ۸۹ نیز ادامه داشته و به ۸/۸ درصد رسیده است این روند از شهریور ۸۹ تغییر کرده و در پایان همان سال به ۴/۱۲ درصد افزایش یافته است.

بهمنی با بیان اینکه روند صعودی نرخ تورم در سال ۹۰ نیز ادامه داشته است گفت: نرخ تورم تا پایان سال ۹۰ به ۵/۲۱ درصد افزایش یافت .

رئیس بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه نرخ تورم در فروردین ماه از ۵/۲۱ درصد به ۸/۲۱ درصد و در اردیبهشت نیز به ۲/۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: آمارها و شاخص ها در اردیبهشت به طور دقیق اعلام شده و آمادگی داریم تا تمام آمارها را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهیم.

وی در زمینه تورم نقطه به نقطه نیز اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه از ۳/۱۰ درصد در سال ۸۹ به ۹/۱۹ درصد در اسفند همان سال رسیده است این رقم در پایان سال ۹۰ به ۸/۲۱ درصد افزایش یافت.

رئیس بانک مرکزی ضمن پذیرش این مطلب که تورم ۵/۲۱ درصدی رقم بالایی است گفت: برای مبارزه با تورم و نقدینگی در دو ماه آخر سال گذشته مداخله ای که انجام دادیم در بازار توانست نرخ تورم و نقدینگی را کنترل کند اگر مداخله نمی کردیم بدون شک شاهد نرخ تورم متفاوتی بودیم.

بهمنی ضمن یادآوری اینکه در تلاطم بازار طلا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروخته شده است اعلام کرد: به این روش توانستیم ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد نقدینگی جامعه را جمع کنیم.

رئیس بانک مرکزی افزود: براساس افزایش نرخ سود سپرده ها در سال گذشته توانستیم ۱۱۳ هزار و ۵۱ میلیارد نقدینگی را ظرف ۳ ماه آخر در جامعه جمع آوری کنیم.

وی همچنین با اشاره به فروش ۳ درصد از اوراق مشارکت در طول سال گفت: در ۲ ماه آخر ۴۴ هزار و ۸۶۱ میلیارد از اوراق مشارکت فروخته شد که در مجموع می توان اعلام کرد ۲۱۵ هزار و ۵۱۲ میلیارد نقدینگی جمع آوری شده است.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه ما دوست داریم تورم کشور ما نیز مانند سایر کشورها یک تا دو درصد باشد گفت: تورم تنها تابع نرخ سود نیست بلکه این نرخ سود است که تابع آن است.

 محمود بهمنی در ادامه درباره عملکرد بانک مرکزی و انتقادات مطرح شده به مدیریت وی درباره میزان نقدینگی که مورد سوال برخی از نمایندگان بود، گفت: نقدینگی کشور از ۲۵٫۲ به ۱۹٫۱۴ تقلیل پیدا کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که نمی‌توان پولی را که دست واحدهای تولیدی است، پس گرفت افزود: نقدینگی با رشد اقتصادی و نقدینگی با اعطای وام نقدینگی با کمک به واحدهای تولیدی دو موضوع جدا از هم است و ما نمی‌توانیم فقط و فقط به فکر نقدینگی باشیم و غافل از رشد اقتصادی، تولید، اشتغال و موضوعات دیگر باشیم.

وی با بیان این که باید نقطه بهینه در این میان انتخاب کرد، گفت: نقدینگی کشور در پایان سال ۸۹ دو هزار و ۸۴۸ هزار میلیارد ریال بوده است اما در پایان سال ۹۰ و قبل درست است که افزایش پیدا کرد اما شاهد کاهش آن هستیم.

بهمنی تاکید کرد کاهش نقدینگی موجود آسیب بسیاری را به وضعیت تولید می‌زند ضمن این که همه انتظار دارند در سالی که با انتخاب مقام معظم رهبری به نام تولید داخلی نامگذاری شده از این بخش حمایت ویژه‌ای شود.

وی به میزان خالص دارایی‌های خارجی سیستم بانکی کشور اشاره کرد و با بیان این که رشد ۱۸٫۳ درصد نسبت به پایان سال گذشته در این بخش وجود دارد، که سهمی فزاینده معادل ۱۴ واحد درصد در رشد نقدینگی داشته است، گفت: از لحاظ آماری در مقایسه با رقم مشابه سال گذشته سهم ۲۶٫۹ واحد درصدی، رشد ۲۵٫۲ درصدی نقدینگی، ۱۲٫۹ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بهمنی ادامه داد: در بین خالص دارایی‌های داخلی مطالبات از بخش غیردولتی با ۱۹٫۸ درصد رشد و سهمی فزاینده معادل ۱۷٫۸ درصد مهمترین عامل رشد نقدینگی در سال گذشته بوده است که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۱۳٫۳ درصد رشد کاهنده دارد.

وی به رقم خالص مطالبات در دولت در پایان سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت با کاهش ۷۰٫۹ هزار میلیارد ریال نسبت به پایان سال قبل بوده است که موجب کاهش ۲٫۴ درصد رشد نقدینگی شده است.

بهمنی با تشریح عوامل فزاینده و کاهنده نقدینگی در کشور به خالص دارایی خارجی سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: خالص دارایی خارجی سیستم بانکی با ۲۳٫۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل سهمی فزاینده معادل ۵٫۴ واحد در رشد نقدینگی داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی به بدهی بانک‌های مرکزی اشاره کرد و گفت: کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ معادل ۴۳۵ هزار میلیارد ریال است که از این میزان ۲۶۷ هزار میلیارد ریال اضافه برداشت است.

وی با بیان این که بانکها در این میان ۹ درصد بیشتر از میزان منابعی که داشتند تسهیلات داده‌اند، گفت: همین موضوع باعث افزایش نقدینگی شد بنابراین سیستم بانکی از تمام توان خود استفاده کرده و باید به فکر تامین منابع مالی جدید برای سیستم بانکی باشیم حالا ممکن است از طریق افزایش سرمایه باشد اما پیشنهاد ما این است که اجازه داده شود ما از محل صندوق توسعه ملی سرمایه بانک‌ها را افزایش دهیم تا قدرت و توان مالی بانک‌ها برای پرداخت‌ها زیاد شود.

بهمنی با بیان این که منابع سیستم بانکی در پایان سال ۸۹ سه هزار ۱۸۸ هزار میلیارد بوده است و در پایان سال ۹۰ به سه هزار و ۸۶۶ میلیارد رسیده است از این میزان رشد ابراز رضایت کرد و گفت: ۶۱۵ هزار میلیارد ریال منابع سیستم بانکی افزایش پیدا کرد.

وی در مقابل به رقم تسهیلات اشاره کرد و گفت:  در سال ۸۹ حدود سه هزار ۱۷۸ در سال ۹۰ سه هزار و ۸۰۳ افزایش پیدا کرده است که این یکی از دلایلی است که نشان می دهد سیستم بانکی بیش از توان خود تسهیلات داده است.

رئیس کل بانک مرکزی به سیاست‌های بانک مرکزی در افزایش نرخ سود بانکی و حساب‌های بانکی کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: همین سیاست‌ها باعث شد سپرده‌ها در بانک مرکزی بیشتر شود و از رقم ۱۹٫۶ در سال ۸۶ به رقم ۳۰٫۹ افزایش پیدا کند.

وی به رقم صادرات گمرکی اشاره کرد و با اعلام رقم ۲۷٫۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته گفت: در عین حال واردات گمرکی ما در همین سال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

بهمنی با بیان این که در سال گذشته رقم ۱۸٫۷ میلیارد به دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اضافه شده است گفت: موجودی صندوق توسعه ملی که به آن اشاره شد که امسال از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد رقمی معادل ۲۸٫۶ میلیارد دلار در پایان سال بوده است.

وی به سایر سوالات نمایندگان اشاره کرد و درباره بانکداری متمرکز و انتقادهایی که در این باره مطرح بود، گفت: بانک مرکزی در این یک سال قبل برنامه‌های بسیار زیادی را منجمله سیستم‌های سامانه طراحی کرد که با طراحی این سامانه روزنه‌ای برای فرار وجود نخواهد داشت.

بهمنی با بیان این که حدود ۸۰ نفر بازرس برای جلوگیری از تقلب در سیستم بانکی تعبیه شده بود اضافه کرد: البته برخورد نیز با سوءاستفاده کنندگان از منابع بانکی صورت گرفته است که در صورت لزوم حتما آنها را معرفی خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی به وضعیت اعطای وام در بانک ها اشاره کرد و گفت: ما هرگز نگفته بودیم که برای دریافت وام تا میزان ۱۰ میلیون تومان ضامنی وجود نداشته باشد بلکه عرض کردیم که یک ضامن برای وام ۱۰ میلیونی که حتما نیاز نیست یک کارمند باشد می‌تواند یک کاسب محلی باشد.

وی با بیان این که در گذشته این گونه مطرح بود که ضامن باید کاسب باشد و کارمند را قبول نمی‌کردند گفت: اتفاقا کاسب محلی خیلی راحت‌تر از یک کارمند می‌تواند اقساط معوقه را پرداخت نماید. این موضوع بخشنامه شده و بر اجرای آن تاکید داریم و اگر هم مورد تخلفی وجود داشت حتما به شخص بنده اعلام کنیم.

بهمنی با بیان این که ۲۰۰ هزار پرسنل کارمند بانک در کشور وجود دارد اضافه کرد: ۲۱ هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد و بالاخره تخلفاتی در بانک‌ها وجود داشته باشد و ما منکر آن نمی‌شویم.

بهمنی با اشاره به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر تاثیر مصاحبه‌های وی در افزایش میزان نرخ ارز در کشور گفت: امروز که نرخ ارز در کشور ۱۲۲۶ تومان است و با یک صحبت یا بحث سیاسی یا مقاله ارز در کشور ۳۵۰ تومان بالا می‌رود آیا تقصیر سیستم بانکی است.

وی ادامه داد: کاهش و افزایش نرخ ارز با یک مصاحبه و مقاله تقصیر بانک مرکزی نیست قطعا مسائل سیاسی روی این موضوعات تاثیر دارد. ما نمی‌خواهیم این نرخ را بالا ببریم و بگوییم تک نرخی  شده است اما می دانید در این صورت چه بر سر تولید کشور می‌آید بنابراین تمام سعی ما این است که بازار را به سمت خود بکشانیم که انشاءالله این مهم در دستور کار بانک مرکزی است.

وی به واردات کالا اشاره کرد و گفت: برای واردات کالا و البته نه هر کالایی تا هر میزان ارز لازم باشد تخصیص داده می‌شود و امروز در کشور ما مشکل ارز نداریم و درآمدهای ارزی ما به مراتب بیشتر از هزینه‌های ارزی ماست.

بهمنی به اعطای وام قرض‌الحسنه اشاره کرد و با بیان این که مشکلی در اعطای وام قرض‌الحسنه وجود ندارد گفت: تمام سعی ما این است که منابع موجود در وام قرض‌الحسنه برای وام‌های ازدواج داده شود اخیرا هم مطلع هستید که مبلغ ۲ میلیون تومان به وام قرض‌الحسنه ازدواج برای افرادی که مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه دارند و یا دانشجو هستند اضافه شده و خوشبختانه مشکل قرض‌الحسنه در بانک‌ها وجود ندارد.

رئیس بانک مرکزی در پایان نطق خود در صحن علنی مجلس با ابراز امیدواری از این که با هماهنگی و کمک مجلس مشکلات موجود در سیستم بانکی کشور حل شود گفت: بسیار خوشحال می‌شویم از اینکه ایده و فکر هر یک از نمایندگان بتواند مشکلات بانک مرکزی را کاهش دهد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.