به ازای هر ۴۰ دانش‌آموز یک سرویس بهداشتی داریم/نحوه نظارت بر نظافت سرویس بهداشتی مدارس

رئیس گروه سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران گفت: به ازای هر ۴۰ دانش آموز یک سرویس بهداشتی در مدارس وجود دارد که بررسی رعایت نظافت آنها توسط مربیان بهداشت صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، هم‌اکنون سرویس بهداشتی در مدارس به ویژه مناطق روستایی وضعیت مطلوبی ندارد و این موضوع سبب ابتلای بعضی از دانش‌آموزان به عفونت و بعضی از بیماری‌ها می‌شود؛ به اعتقاد بعضی از کارشناسان تعداد سرویس‌های بهداشتی در مدارس ایران از استاندارد‌های جهانی پایین‌تر است.

در بسیاری از مدارس نیز هنگام زنگ تفریح صف طویلی از دانش آموزان در مقابل سرویس بهداشتی انتظار آن را می‌کشند تا شاید نوبتشان برسد که در بعضی از مواقع با نواخته شدن زنگ و پایان مدت زمان زنگ تفریح دانش آموز از اجابت مزاج صرف نظر می‌کند. بعضی از دانش‌آموزان نیز به سبب عدم نظافت سرویس بهداشتی مدارس ترجیح می‌دهند که از آن استفاده نکنند که این موضوع سبب ابتلای آنها به عفونت اداری می‌شود.

الهه حسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که عدم رعایت نظافت در سرویس بهداشتی مدارس سبب ابتلای دانش آموزان به عفونت و بعضی از بیماری‌ها می‌شود،  اظهار داشت: بر اساس آئین نامه بهداشت محیط مدارس باید به ازای هر ۴۰ دانش آموز یک سرویس بهداشتی وجود داشته باشد که بررسی‌هایی را انجام دادیم تا بدانیم آیا تعداد سرویس‌های بهداشتی با جمعیت دانش آموزی مطابقت دارد یا خیر؟

وی افزود: طی بررسی‌ها متوجه شدیم که تعدادی از سرویس‌های بهداشتی مدارس مسدود شده است بنابراین آنها را به حالت اولیه برگرداندیم و برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به بیماری‌های عفونی، روده‌ای و انگلی نظارت بر بهداشت سرویس‌های بهداشتی مدارس توسط مربیان بهداشت انجام می‌شود و سیستم لوله کشی صابون مایع را در مدارس انجام داده‌ایم تا دیگر دانش آموزان از صابون استفاده نکنند.

رئیس گروه سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با اشاره به اینکه برای بازگشایی مدارس مبلغ ۲۰ میلیون تومان را میان مدیران مدارس برای خرید صابون مایع توزیع کردیم، گفت: یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ سلامتی دانش آموزان، جداسازی آبخوری‌ها از سرویس بهداشتی بود که این کار با حمایت استانداری تهران انجام شد و هم‌اکنون تمام آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی مجزا شده است.

حسن پور ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به اسهال تمام عرضه کنندگان مواد غذایی باید کارت صحت سلامت داشته باشند و دستورالعمل پایگاه سالم را در سطح بوفه‌های مدارس اجرا کنند.

وی عنوان کرد: مربیان بهداشت و کارشناسان سلامت بر استفاده دانش آموزان از صابون مایع و رعایت بهداشت فردی و نظافت سرویس بهداشتی مدارس نظارت دارند، در مدارسی که فاقد مربی بهداشت است این موضوع توسط رابطان بهداشت که از میان مدیران و مربیان می باشند انجام می‌شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.