به اندوهتان فرصت خسارت ندهید

جام جم آنلاین: بسیاری افراد در مقاطعی از زندگی خود احساس اندوه، خستگی، ناراحتی، تنهایی و… مانند اینها را در ساعات یا حتی روزهای متوالی تجربه می‌کنند، اما در برخی این مشخصات آنقدر عمیق و طولانی می‌شود که به دام افسردگی می‌افتند.

افسردگی حس و علاقه به زندگی را نابود می‌کند. اطلاعات و توصیه‌های پی‌آمده شاید کمک کند که برای جلوگیری از پیشرفت حس درماندگی، زودتر به خود آیید:

برخی از افسردگی‌ها از این موضوع نشأت می‌گیرد که کسی فکر می‌کند دونده‌ای عالی است، اما درک نادرست او از سوی دیگران باعث شده به راه رفتن اکتفا کند.

اعتماد به نفس و مقاومت خود را از دست ندهید وگرنه بیش از اینها در چاه افسردگی فرو خواهید رفت. به خودتان بگویید حالا که موقعیت دویدن فراهم نیست، به بهترین شیوه راه خواهم رفت، ولی ساکن و افسرده نخواهم ماند.

از فقط فکر کردن به مشکلات و فقط غصه خوردن دست بکشید، به جای آن به حل مشکلات روآورید، اطلاعات خود را در زمینه‌ای که احساس عجز و ناتوانی از اصلاحش دارید، بیشتر کنید و دست به کار شوید.

این راه جواب نداد، یک راه دیگر، آن راه جواب نداد، هزار راه دیگر بیابید. هر چه بیشتر با احساس ناامیدی و غم حاصل از آن مأنوس شوید، نادانسته دیوار بن‌بست‌ها را برای خود قطورتر و بلندتر کرده‌اید و اصلاح یا حل مشکل را ناممکن‌تر.

پس از غرق‌شدن در تنهایی و فرو رفتن در احساسات ناشی از آن جلوگیری کنید. خود را به کاری مشغول کنید. کارهای مورد علاقه باعث منحرف کردن ذهنتان از فکر کردن به افکار دردناک یا تأثرآور می‌شود.

به زور هم شده ورزش کنید اما نه به‌گونه‌ای که خسته و دردمند از ورزش و نرمش بازگردید. ورزش‌هایی در حد توان و بدون فشار آوردن به خود یا بدنتان باعث تقویت روحیه و شادابی شده، برای خروج حتی موقت از افسردگی مفید است. آنچه را باعث پدید آمدن و ماندگاری این وضع در شما شده، بیابید.

آن را با کسانی که اطمینان دارید در میان بگذارید. در برخی افراد همین درد دل کردن و حرف زدن اثراتی مفید دارد. همان‌طور که برای درمان سرماخوردگی ساده یا سرطان پیچیده، به پزشک و جراح مراجعه می‌کنید، با متخصصان و روان‌ درمانگرهایی مشاوره کنید و از آنها راهنمایی و کمک بخواهید که فقط به حفظیات دوره گرفتن مدرک اکتفا نکرده‌اند. اختلالات و بیماری‌های تن و روان، هر دو باید درمان شود.

اگر به دیگران برای این اقدامات درمانی برچسب‌های منفی می‌زنید، لازم است نگاهتان را تغییر داده، اصلاح کنید وگرنه نباید برای درمان بیماری‌های جسمی و بدنی خود هم به پزشکان مراجعه کنید!

رشید حسام – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.