به ظرفیت پوشاک اقوام توجه ویژهای شود

یکشنبه ۱۴ آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

عصر روز گذشته (شنبه، سیزدهمن آبان) در محل نشست‌های علمی نمایشگاه ˝مانتو و پوشش سر آبان ۹۱˝ ظرفیت پوشاک اقوام توسط دکتر خدیجه کاظمی بررسی شد.

به گزارش تفسیری هنرآنلاین، عصر روز گذشته (شنبه، سیزدهمن آبان) دکتر خدیجه کاظمی به ارائه مقاله در زمینه ظرفیت پوشاک اقوام در محل نشست های علمی نمایشگاه پرداخت و گفت: با توجه به استقبال از پارچه های ترکمن در سطح جامعه لازم است در تولیدات لباس به ظرفیت های پوشاک اقوام به ویژه ترکمن توجه ویژه ای شود.

وی به تاریخچه اقوام ترکمن اشاره ای نمود و افزود: لباس سنتی زنان اقوام ترکمن پیراهن بلند، شلوار و سربند است و بیشتر از نمادهای قرمز و راه راه استفاده می گردد.

کاظمی خاطرنشان نمود: زیورهای خاصی بر روی لباس ترکمن ها به کار می رود و نقش هایی که بر روی کلاه بانوان به کار می رود نشان دهنده طایفه و وضعیت تاهل آنان است.

این استاد دانشگاه بیان نمود: طوایف ترکمن پاچه شلوار زنان را حتما گلدوزی می نمایند که در زیر پیراهن پنهان می ماند و نامحرم نمی تواند آن را ببیند. همینطورترکمن ها پوشش چادر را سوزن دوزی می نماید.

وی تاکید نمود: دوخت های سوزن دوزی، زنجیره های فشرده ای است که سطح پارچه را در قسمت هایی که از پیش مشخص شده، پوشش می دهد.

کاظمی ادامه داد: رنگ های سوزن دوزی متنوع و شاد می باشند. برای آغاز به سوزن دوزی از رنگ های سیاه و سفید استفاده می گردد و سپس براساس سلیقه و نقشه از رنگ های متنوع استفاده می گردد.

وی با تاکید بر اینکه ابزار کار سوزن دوزی انگشتانه و سوزن است، گفت: نخ های مصری در سوزن دوزی نخ ابریشم، نخ دل سه و نخ نایلونی است.

این استاد دانشگاه افزود: پارچه های سوزن دوزی متنوع می باشند و تقریبا از همه پارچه هایی که می توان با سوزن بر روی آن کار نمود، استفاده نمود ولی بیشتر از پارچه های ابریشم و نخی استفاده می گردد.

وی ضمن بیان اینکه تولید پارچه های ابریشمی از ابتدا تا انتها وظیفه مادران و دختران است، گفت: از مهمترین نقوش سوزن دوزی، نقش قوچ است که سمبل باروری و قدرت است و در کل از نشانه های حیوانات، گیاهان، اشیا، عناصر طبیعت و نقوش حاوی خاصیت رفع شر استفاده می گردد که نشان دهنده آداب و رسوم و شیوه زندگی ترکمن هاست.

کاظمی در خصوص رنگ های به کار رفته در لباس بانوان ترکمن خاطرنشان نمود: رنگ های به کار رفته در رنگ مایه های قرمز و زرشکی می باشند که با توجه به اقلیم زندگی آنها و خوش یمنی استفاده می شوند.

انتهای پیام/۶۱
 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.