به کودکتان حتما قطره آهن بدهید

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


خوراندن قطره‌های آهن ایرانی به کودکان به سبب دارا بودن مقادیر کافی آهن مناسب است و به خانواده‌ها پیشنهاد می گردد، در صورتی که کودک از نظر مصرف قطره‌های آهن خوراکی ایرانی مشکلی ندارد، به او قطره‌های خارجی ندهند.


قطره آهن و کودک

دکتر محمدرضا گلپایگانی، فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان اظهار می کند:

«سنین شایع کم خونی در کودکان از شش ماهگی تا دو سالگی است و به خانواده‌ها پیشنهاد می گردد نسبت به کم خونی کودکان بی‌توجه نباشند.

مراجعه زودهنگام به پزشک سبب خواهد شد تا به موقع نسبت به درمان این مشکل اقدام شود و از بروز عوارض بعدی پیشگیری شود.

کم خونی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد.

گاهی کم خونی خودش یک بیماری است، به عنوان مثال کم خونی ناشی از کم کاری مغز استخوان که یک نوع کم خونی مادرزادی است و به عنوان یک بیماری شناخته می گردد.

کم خونی ناشی از رژیم غذایی که در اثر کمبود ویتامین ب۱۲، آهن، فولیک اسید و … بروز می‌کند، کم خونی ثانویه است.

رنگ پریدگی، بی حالی، خستگی زودهنگام و بسیار، تپش قلب، کاهش عملکرد، بی قراری، بی‌اشتهایی و کاهش ضریب هوشی از علائم کم خونی در کودکان است که نیاز به پیگیری دارند.

به منظور تاثیر مناسب قطره‌های آهن، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از خوراندن قطره آهن به کودکتان شیر ندهید

مصرف قطره‌های آهن در کودکان برای درمان کم خونی مفید است. مصرف این قطره‌ها از شش ماهگی تا دو سالگی در قالب برنامه های مراکز بهداشت به طور همگانی انجام می‌گیرد، اما مصرف خارج از این چارچوب تنها زیر نظر پزشک می‌تواند در درمان کم خونی مفید باشد.

خوراندن قطره‌های آهن ایرانی به کودکان به سبب دارا بودن مقادیر کافی آهن مناسب است و به خانواده‌ها پیشنهاد می گردد، در صورتی که کودک از نظر مصرف قطره‌های آهن خوراکی ایرانی مشکلی ندارد، به او قطره‌های خارجی ندهند.

به منظور تاثیر مناسب قطره‌های آهن، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از خوراندن قطره آهن به کودکتان شیر ندهید.

کم خونی انواع مختلفی دارد و کمبود آهن تنها یکی از انواع کم خونی است، لذا در صورت ملاحظه علائم کم خونی از خوراندن خودسرانه داروهای آهن دار به کودکان اجتناب شود.»

قطره ویتامین آ د

دکتر ساسان، فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان در این باره می گوید:

«اهمیت شیر مادر در رشد و نمو و تکامل کودک بر هیچ کس پوشیده نیست، بنابراین باید تا دو سال فرآیند شیردهی ادامه داشته باشد.

در شش ماهه اول زندگی، شیر مادر برای کودک کافی است، اما در شش ماهه دوم و از هفت ماهگی تا دوازده ماهگی از بعضی غذاهای کمکی استفاده می‌شود که بتواند رشد مطلوب برای کودک را تامین کند.

پانزده روز بعد از تولد نوزاد، استفاده از قطره AD (قطره آ+د) به میزان بیست و پنج قطره در روز الزامی است و این قطره باید تا پایان دو سالگی به کودک خورانده شود.

شیر مادر اگرچه منبع غنی از مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار است، اما از نظر ویتامین د فقیر بوده و ویتامین‌های موجود در این قطره می‌تواند به رشد بینایی کودک نیز کمک کند.

از ماه ششم بعد از تولد باید به کودک روزانه پانزده قطره آهن خورانده شود که این قطره ارزش فوق‌العاده بسیاری در رشد و تکامل کودک به خصوص بر روی هوش کودک دارد که باید تا پایان دو سالگی این روند طی شود.

کودکانی که قبل از دو سالگی دچار کم‌خونی فقر آهن می‌شوند، در سال‌های بعد و در زمان تحصیل ممکن است، در دسته دانش‌آموزان متوسط و پایین کلاس طبقه‌بندی شوند و این مسئله اهمیت مصرف قطره آهن را مشخص می‌نماید.

از هفت ماهگی به بعد زیر نظر متخصص اطفال استفاده از گوشت قرمز، گوشت سفید شامل ماهی و مرغ، زرده تخم‌مرغ و سبزی‌هایی با برگ پهن و رنگ تیره می‌تواند برای کودک مفید باشد.

خانواده‌ها سعی کنند از نخودچی، کشمش، توت خشک، مویز و آجیل‌های کم نمک به عنوان وعده‌های غذایی در برنامه روزانه کودک استفاده کنند و مصرف غذاهای غنی از آهن را فراموش نکنند

از یک سالگی به بعد نیز می‌توان از آب هویج، عسل و سبزیجات برای کودک استفاده کرد.

نوازش کودک و ماساژ دادن کودک در شش ماهه اول بعد از تولد با اهمیت است. در شش ماهه دوم صحبت کردن رودررو با کودک می‌تواند توانایی‌های کودک را بیفزاید.

والدین باید سۆالات کودک را به طور واضح پاسخ گویند.

آموزش اجباری به درد کودک نمی‌خورد و والدین دقت داشته باشند حتی در بحث آموزش با بسته‌های آموزشی، در صورت خستگی کودک، آموزش را متوقف کنند.

بازی پدر و مادر با کودک، تکرار و تمرین کودک با وسایل بازی و آموزشی، کتاب خواندن، هدیه و تشویق کودک در تکامل کودک مۆثر است.

خانواده‌ها سعی کنند از نخودچی، کشمش، توت خشک، مویز و آجیل‌های کم نمک به عنوان وعده‌های غذایی در برنامه روزانه کودک استفاده کنند و مصرف غذاهای غنی از آهن را فراموش نکنند.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

فارس

مطالب مرتبط:

حتما قطره مولتی‌ویتامین یا AD و آهن به نوزادتان بدهید

قطره آهن در هوش نوزادان مۆثر است

چرا به کودک قطره آهن نمی‌دهید؟!

لکه‌های دندانی در کودکان

نکاتی دربارهٔ دندان‌های شیری

کم خونی فقر آهن و علائم آن

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

آلودگی‌هوا، کم‌خونی را بدتر می‌کند


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ب د:

    عالی بودمن یک نوزاددارم باخواندن اینهاخیلی چیزهارامتوجه شدم باتشکرفراوان دوست دارم بازهم درموردنوزادان درایمیلم مطلب بخوانم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.