بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی

139-20.jpg

شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه ای به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی، تمامی کوشندگان عرصه تعلیم و تربیت- اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه- را به جهادی مقدس در مسیر تعمیق ریشه‌های درخت انقلاب علمی در کشور، تلاش برای اجرای اسناد بالادستی این حوزه مانند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خودسازی معنوی و کسب فضائل اخلاقی به‌عنوان مکمل علم و دانش فرا خواند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، متن بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر است:

«تعلیم و تعلم عبادت است. امام خمینی(ره)

آغاز سال تحصیلی به‌عنوان تجدید حیات رسمی نهاد تعلیم و تربیت درکشور در هر سال یادآور اهمیت نهاد تعلیم و تربیت است. هرچند به فرموده شهید باهنر «در تابستان مدارس تعطیل است ولی تعلیم و تربیت تعطیل نیست»، اما بازگشایی مدارس در ابتدای مهر ماه به مثابه دمیده شدن خون تازه در پیکره تعلیم و تربیت می‌باشد.

امسال به‌عنوان نخستین سال تحصیلی بعد از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ‌از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است. هرچند مجریان این سند مهم از همان بدو تصویب آن به تعبیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر اجرای کامل و بدون استثنا‌ء این سند به مثابه نسخه طبیب تاکید فرمودند، اجرای سند تحول بنیادین را در دستور کار خود قرار داده‌اند،‌ اما سال تحصیلی پیش‌رو نخستین سالی است که از همان ابتدا با نگاه به سند تحول بنیادین آغاز می‌شود و این نکته آن را از اهمیتی بیش از پیش برخوردار می‌کند.

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هم امسال و در مسیر اجرای نقشه جامع علمی کشور دارای حساسیت بیشتری است. دانشگاهیان اعم از اعضای هیات علمی و دانشجویان به‌عنوان موتور محرکه پیشرفت علمی کشور عزیزمان به‌عنوان نخستین قدرت علمی در منطقه باید در سال تحصیلی جاری بدون توجه به حاشیه‌سازی‌هایی که به فرموده رهبر معظم انقلاب «برای متوقف کردن حرکت علمی کشور انجام می‌شود» جهاد مقدس علمی خود را در پی‌گیری راه دوستان شهیدشان یعنی علی‌محمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن ادامه دهند.

حوزه‌های علمیه و در راس آنها حوزه مقدسه قم به‌عنوان ریشه‌دارترین نهاد تعلیم و تربیت در کشور که خاستگاه انقلاب اسلامی –به‌عنوان سرآغاز حیات دین و معنویت در جهان معاصر- بوده‌اند،‌ باید در تولید نرم‌افزار فکری لازم برای پاسخگویی به نیازهای حیات دینی در جهان معاصر عزم خود را جزم‌تر کنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اهمیت نهاد حوزه‌های علمیه برای حرکت در مسیر تحقق اهداف متعالی تمدن نوین اسلامی،‌ با مصوبه‌ای راهگشا، شورای مدیریت حوزه‌های علمیه را به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح جهت اعطای امتیاز تمامی فعالیت‌های علمی در حوزه‌های علمیه به همکاری فراخواند که این مصوبه خوشبختانه مورد تقدیر علمای معظم حوزه علمیه قرار گرفت.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز سال تحصیلی ۹۱-۹۲ ، که امسال با ایام دهه کرامت و میلاد عالم آل محمد«ص» حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا«ع» متبرک است،‌ را به همه کوشندگان عرصه تعلیم و تربیت- اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه- را تبریک گفته و آنان را به جهادی مقدس در مسیر تعمیق ریشه‌های درخت انقلاب علمی در کشور، تلاش برای اجرای اسناد بالادستی این حوزه مانند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خودسازی معنوی و کسب فضائل اخلاقی به‌عنوان مکمل علم و دانش فرامی‌خواند.»

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.