بیمه ای که به کار معتادان نمی آید

سنگ بزرگ همیشه نشانه نزدن است…

چند سالی است که وعده بیمه کردن معتادان آن ها را به ترک اعتیاد دلخوش کرده تا شاید به کمک آن درمانشان تسریع یابد اما …

چند سالی است که وعده بیمه کردن معتادان آن ها را به ترک اعتیاد دلخوش کرده تا شاید به کمک آن درمانشان تسریع یابد و تسری خاطری باشد بر درد تحمل ترک مواد افیونی اما وعده ها همواره در حد وعده باقی می ماند و جامه عمل نمی پوشد .
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سنگ بزرگ همیشه نشانه نزدن است اما فلسفه بیمه معتادان امری ماورایی نیست که نتوان آن را اجرا کرد .
ماجرای بیمه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معتاد از حدود ۲ سال پیش، مسوولان سازمان‌های گوناگون، در زمان‌های مختلف، حرف یکدیگر را درباره عملی بودن یا نبودنش نقض کردند.
نخستین‌بار از سوی طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیمه معتادان  مطرح شد و در آن به معتادان وعده داد اگر عزمشان را برای درمان اعتیادشان جزم کنند، ستاد هم به یاریشان می‌آید و با بیمه‌کردنشان از سنگینی بار هزینه‌های درمانشان می‌کاهد.
 او وعده داد که تا پایان همان سال، معتادان بیمه خواهند شد، اما وزارت رفاه بلافاصله با این طرح مخالفت کرد و پس از مدتی اصرار و پیگیری رسانه‌ها، خانواده‌های معتادان و البته ستاد مبارزه با مواد مخدر، آن را مشروط به تامین اعتبار دانست.
این تنها یک روی ماجراست روی دیگر آن پرداخت نشدن اعتبار برای درمان معتادان است که در این باره مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت : بیمه‌ها هیچ بخشی از تعرفه‌های درمان اعتیاد را پوشش نمی‌دهند ، در مراکز دولتی ، وزارت بهداشت یارانه می‌دهد اما در مراکز ترک اعتیاد خصوصی ۱۰۰درصد هزینه درمان اعتیاد را خود معتادان باید پرداخت کنند.

عباسعلی ناصحی اضافه کرد :‌ درمانهای اعتیاد به طور کلی به دو دسته درمانهای دارویی و درمانهای غیر دارویی (شامل مشاوره، روان درمانی و مددکاری اجتماعی) می‌‌شود اما هیچ یک از این درمانها زیر پوشش بیمه نیستند.
وی با اشاره به اینکه  تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد دو سال پیش در وزارت بهداشت تعیین شدند اما شورای عالی بیمه هنوز این تعرفه‌ها را زیر پوشش نبرده است ،افزود : البته تعرفه‌های جدید برای پوشش بیمه‌ای امسال از سوی وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ارسال شد که این شورا دوباره این تعرفه‌ها را برای کارشناسی بیشتر به وزارت برگرداند.
ناصحی با بیان اینکه  تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد نیز بر اساس فرمولهای جدید به روز رسانی می شوند تصریح کرد:پیشنهاد وزارت بهداشت رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد است که امیدواریم شورای عالی بیمه آنها را تصویب کند.
وی تاکید کرد : این خدمات در مراکز دولتی تقریباً رایگان یا با دریافت مبلغ اندکی از معتادان انجام می‌شود و در واقع دولت برای درمان اعتیاد در بخش دولتی یارانه می‌دهد اما
۱۰۰درصد هزینه درمان اعتیاد در مراکز خصوصی را خود معتادان باید پرداخت کنند و بیمه‌ها هیچ پوششی در این زمینه ندارند.
در حال  حاضر حدود ۴۰۰ هزار معتاد از خدمات مراکز ترک اعتیاد دولتی و خصوصی در کشور استفاده می‌کنند.
معتادان به امید بیمه و درمان اعتیاد انتظارات فراوانی کشیده اند و امیدواریم این اتفاق هرچه سریعتر برای این قشر اتفاق بیفتد.
گزارش از زرچینی


ارسال نظر :


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.