بینندگان شبکه سحر در کردستان عراق ۹ درصد افزایش یافته اند

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت – ۱۲:۱۸:۴۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با وجود ظهور شبکه های جدید رقیب؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- یافته های جدیدترین “نظرسنجی از مردم کردستان عراق در خصوص سیمای کردی شبکه جهانی سحر” از رشد حدود ۹ درصدی بینندگان شبکه سحر در منطقه کردستان عراق حکایت می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، در نشست مشترک علمی – پژوهشی ارایه و بررسی نتایج این نظر سنجی، با حضور دکتر مجید ملکی تبار رئیس مرکز تحقیقات، مهدی مجتهد مدیر شبکه جهانی سحر، محمد هادی محمدی مدیر سیمای کردی شبکه سحر، جعفر عبدالملکی مدیر کل پژوهش های خارج از کشور و استان ها، محمد مهدی منصف پور مدیر پژوهش های استان این اداره کل، مهندس محسن علمداری مدیر کل اطلاعات و برنامه ریزی معاونت برونمرزی و جمع دیگری از مدیران و عوامل بخش های مختلف مرکز تحقیقات و شبکه بین المللی سحر، روند پژوهش و نتایج حاصل از نظر سنجی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره سیمای کردی شبکه جهانی سحر، توسط پژوهشگران طرح: ماهرخ احمدی و جعفر عبدالملکی تشریح و به بحث گذاشته شد.
در این مراسم، مهدی مجتهد مدیر شبکه جهانی سحر بر ارتباط با مخاطب به عنوان شرط پویایی و زنده بودن رسانه تاکید کرده و یکی از شاخصه های رسانه های برونمرزی را دور بودن این رسانه ها از فضای زیست و محیط جغرافیایی مخاطبان این رسانه ها عنوان نمود.
وی گفت: دور بودن رسانه های برونمرزی از جامعه مخاطبان آنها، توجه به اخذ مستمر بازخورد از عملکرد رسانه را جدی و ضروری می نماید.
مدیر شبکه جهانی سحر اظهار کرد: انجام نظر سنجی و توجه جدی به سایت شبکه بی گمان فاصله بین رسانه و مخاطبان آن را کاهش داده و نظرات جامعه هدف رسانه را پیش روی گردانندگان آن قرار می دهد.
 مجتهد در عین حال فعالیت نظر سنجی  صورت گرفته از سوی مرکز تحقیقات در چند سال گذشته درخصوص سیماهای شبکه جهانی سحر را کافی ندانست و لزوم انعکاس مستمر و در فواصل زمانی کوتاه تر را مورد تاکید قرار داد.
وی لازم به یادآوری دانست که سیمای کردی شبکه سحر نخستین و با سابقه ترین تلویزیون کرد زبان منطقه بوده و قدمت قابل توجه آن بر اهمیت حضور این شبکه در میان بینندگان کرد زبان می افزاید.
مجتهد اضافه کرد: برای حتی رهبران فعلی جریان های سیاسی منطقه کردستان عراق، در مقاطع مهمی، تنها رسانه ای که از طریق آن می توانستند دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان کنند، شبکه سحر بود و این شبکه، رسانه بلا منازع و  بدون رقیب محسوب می شد اما در شرایط فعلی شاهد هستیم که تعداد شبکه های رقیب سحر به بیش از ۳۰ تلویزیون کردی با خاستگاه بومی، اغلب ۲۴ ساعته و بدون محدودیت هایی که رسانه های جمهوری اسلامی ایران خود ملزم به رعایت آنها می دانند، رسیده و طبعا مزیت های مختلف اعم از حضور در منطقه و موارد دیگر، زمینه رقابتی آنها با شبکه سحر را وارد عرصه های جدیدی کرده که باید به عنوان چالش های پیش روی رسانه ایرانی سحر در نظر گرفته شوند. با اینکه سیمای کردی سحر با چالش های مختلفی از جمله محدود بودن زمان پخش در مقابل شبکه های ۲۴ ساعته رقیب و … مواجه است اما مزیت های نسبی این رسانه که ناشی از تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و سابقه و تجربه طولانی در برنامه سازی و کار کیفی است، به استناد نظر سنجی های صورت گرفته، شبکه  پیشرفت قابل توجهی داشته است.
مدیر کل پژوهش های استان ها و خارج از کشور مرکز تحقیقات صدا و سیما نیز در ابتدای ارایه یافته های این پژوهش که مبتنی بر افزایش ۸/۸ درصدی بینندگان شبکه سحر در کردستان عراق است، گفت: با توجه با اینکه در مدت یک سال فاصله بین دو نظرسنجی، علاوه بر ظهور شبکه های جدید کردی، رویکرد تاسیس شبکه های تخصصی موسیقی و آواز کردی نیز این چالش را شدت بخشیده و در ظرف این مدت شاهد پا به عرصه وجود گذاشتن حداقل ۱۶ شبکه کردی دیگر هم بوده ایم، ارتقاء حدود ۹ درصدی مخاطبان سحر در کردستان عراق امتیاز و پیشرفت ارزشمند و مهمی برای سیمای کردی این شبکه محسوب می شود.
   گفتنی است بر اساس جدیدترین نظرسنجی انجام شده از مردم کردستان عراق درخصوص سیمای کردی شبکه جهانی سحر، این سیما که هم اکنون روزانه ۹ ساعت (۴ ساعت در بخش صبحگاهی و ۵ ساعت در بخش شامگاهی) در معرض دید تماشاگران خود است، حائز ۶/۴۳ درصد مخاطب در میان بینندگان تلویزیون در منطقه است که نسبت به نظر سنجی سال ۸۹ مرکز تحقیقات ۸/۸ درصد رشد داشته است.
در نظر سنجی سال ۹۰ مرکز تحقیقات، همچنین ۹/۶۵ درصد از پاسخگویان میزان اعتماد خود به برنامه های سیمای کردی شبکه سحر را در حد “زیاد” و “خیلی زیاد” توصیف کرده اند و میزان رضایتمندی پاسخگویان این نظر سنجی از برنامه های سحر کردی در حد “زیاد” و “خیلی زیاد” نیز ۹/۶۴ درصد گزارش شده است.
نتایج نظر سنجی سال ۹۰ مرکز تحقیقات همچنین حاکی است “فیلم و سریال” های پخش شده از سیمای کردی شبکه سحر در مجموع با نظرات ۵/۸۶ درصد از پاسخگویان با عنوان رضایتمندی “زیاد” و “خیلی زیاد” روبرو شده اند و از دیگر سو رشد ۱۱ درصدی در بیان کمیت مناسب پخش فیلم و سریال های دوبله شده نسبت به نظر سنجی سال ۸۹ و نیز ارتقاء ۱۹ درصدی در مقایسه با سال ۸۹ پاسخگویانی که “دوبله خوب” فیلم و سریال ها را جزء نقاط قوت سیمای کردی دانسته اند، نشانگر استقبال چشمگیر و موفقیت پخش برنامه های شبکه سحر در این منطقه بویژه در رابطه با پخش فیلم و سریال های ایرانی با دوبله مناسب و حرفه ای کردی است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۹۱۲۱۸۴۳۹۸۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.