بچه‌های زیر ۵ سال و هوای آلوده

۰۲م اسفند ،

مجله سیب سبز: ابتلا به آلرژی و آسم یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ساکنان شهرهای شلوغ است. اگر شما می‌خواهید احتمال ابتلا به این مشکلات را کمتر کنید و زندگی سالم‌تری داشته باشید، این پیشنهاد‌ها را جدی بگیرید.

بچه‌های زیر 5سال و هوای آلوده
  • اگر آلودگی از ریز‌گردها ناشی شده‌است، می‌توانید با استفاده از ماسک تا حدی ایمنی خود را بالا ببرید. اما یادتان نرود که ماسک‌ها را هر دو ساعت یک‌بار عوض کنید.
  • هر روز بعد از ورود به خانه، بینی‌تان را شست‌وشو دهید. با استفاده از سرم شست‌وشو یا آب این کار را انجام دهید. بد نیست برای پاک کردن آلودگی‌ها از پوست‌تان، بعد از ورود به خانه دوش بگیرید.
  • بخور در هوای آلوده به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این کار به خودی خود می‌تواند سبب رشد بعضی مواد آلرژی‌زا در محیط شود و به رشد بعضی باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک کند.
  • برخلاف تصور رایج دود کردن عود و اسپند نه تنها کمکی به از بین رفتن آلودگی هوا نمی‌کند بلکه می‌توانند مبتلایان آسم یا آلرژی را حساس‌تر کنند.
  • برخی دستگاه‌های دقیق تصفیه هوا با فیلتر مخصوصی که دارند، می‌توانند مواد ریز را جذب کرده و آلودگی هوا را کمتر کنند. اما توانایی این دستگاه‌ها بسته به نوع آلودگی متفاوت است و برخلاف تصور رایج، تنها قادر به پاک کردن محیطی به مساحت ۱۰ تا ۱۲ متر می باشند. به عبارت دیگر، اگر بخواهید هوای خانه را با استفاده از این دستگاه‌ها تصفیه کنید، باید در هر اتاق یک دستگاه قرار دهید.
  • دمای مناسب در روزهای آلوده، بین ۲۲تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. اگر هوای خانه از این دما گرم‌تر یا سرد‌تر باشد، فضا برای بیشتر شدن رطوبت فراهم می‌شود و این اتفاق می‌تواند سبب بروز آلرژی شود.
  • آشپزی در آشپزخانه اپن هم دردسر‌های خود را دارد. از آنجا که رطوبت ناشی از پخت‌و‌پز به سادگی به فضای خانه وارد می‌شود، وجود آشپزخانه اپن در خانه هم می‌تواند زمینه را برای ابتلا به آلرژی بالا ببرد.

آسم یکی از بیماری‌های آلرژیک است که دستگاه تنفس را مبتلا می‌کند. این بیماری معمولا با خس‌خس سینه، سرفه و حمله‌های تنگی نفس در بیماران همراه است. آسم بیماری شایعی است که نزدیک به  ۷-۶ درصد جمعیت جهان را مبتلا کرده است. در ادامه با تاثیر آلاینده‌‌های شهری بر بروز یا تشدید این بیماری آشنا می‌شویم.

  • مواد حاصل از سوخت خودروها از اصلی‌ترین آلاینده‌های محیطی در شهر‌های بزرگ می باشند که مشکلات جدی‌ای را برای شهروندان به همراه آورده‌ است. آزبست یک ماده معدنی است‌ که هنوز هم در بسیاری از صنایع کشور‌مان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده یکی از آلاینده‌هایی است که گرچه در ابتلای اشخاص به آسم و آلرژی نقشی را ایفا نمی‌کند اما می‌تواند به بالاتر رفتن آمار سرطان پرده جنب (پرده‌ای که دور ریه است) بینجامد.
  • سوخت خودرو‌ها از دیگر آلاینده‌هایی است که خطر ابتلا به آسم و تشدید عوارض بیماری را به دنبال دارد. گاز یکی از این سوخت‌هاست که میزان آلایندگی آن گرچه دستگاه تنفسی را به‌خطر می‌اندازد اما نسبت به دیگر سوخت‌های رایج فسیلی کمترین خطر را برای سلامت اشخاص به دنبال دارد.
  • کودکان زیر ۵ سال، اشخاص بالای ۶۵ سال، بیماران مبتلا به آسم، دیابت، برونشیت مزمن و آمفیزم و کسانی که شغل‌شان در محیط خارج است، بیشتر از هرکسی در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی قرار دارند. اما در این میان، خودروهای گازوئیلی باتوجه به اینکه میزان گوگرد موجود در این سوخت بالاتر از استاندارد است با ایجاد ذرات معلق در تشدید مشکلات تنفسی این بیماران تاثیر قابل‌توجهی می‌گذارد.
  •  نباید از یاد برد که خطرات این آلاینده‌ها در کودکان بسیار جدی‌تر از بزرگسالان است،  چراکه آنها به نسبت وزن خود هنگام فعالیت نزدیک به پنج‌برابر یک فرد بالغ هوا به ریه خود وارد می‌کنند و به همین سبب در هوای آلوده، عوارض بیشتری متوجه آنها می‌شود.
  • برخلاف تصور عموم، استفاده از ماسک در هوای آلوده هیچ تاثیری در پیشگیری از خطرات آن ندارد. ماسک تنها در شرایطی می‌تواند به سلامت اشخاص کمک کند که آلودگی همراه با ریزگرد‌ها و ذرات معلق ده‌میکرون باشد که معمولا در این فصل، میزان این ذرات بسیار کم است. والدین بهتر است به جای کمک گرفتن از ماسک با اولیای مدرسه صحبت کنند تا فرزندشان در روزهای اوج آلودگی هوا در محیط خارج ورزش نکند و حضور کمتری در فضای باز داشته باشد.

والدینی که فرزند مبتلا به آسم دارند یا خود به این بیماری دچار می باشند باید درمان‌های متداولی که پزشک تجویز کرده را زیر نظر او انجام دهند. اشخاص باید درمانشان را جدی بگیرند و بدون اجازه پزشک، آن را تغییر ندهند. اشخاصی که بیماری ریوی دارند، حتی در شرایطی که احساس می‌کنند هیچ مشکل تنفسی ندارند هم نباید درمانشان را به هیچ عنوان قطع کنند. کسانی که سرماخوردگی طولانی‌مدت یا سرفه‌های طولانی بدون سبب دارند باید برای فهمیدن اینکه مبتلا به آسم می باشند به پزشک مراجعه کرده و با یک تشخیص صحیح، مراحل درمان را طی کنند.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.