بیانیه پایانی اجلاس زنان و بیداری اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر،اجلاس زنان و  بیداری اسلامی با قرائت بیانیه ای کار خود را به پایان رساند.

بر اساس این گزارش در متن این بیانیه آمده است:
نخستین اجلاس بین المللی زنان و بیداری اسلامی در روزهای٢١- ٢٠ شعبان ١۴٣٣هجری قمری برابر با ٢١-٢٠تیر ماه١٣٩١ هجری شمسی و مطابق با ١٠ – ١١ ژوئیه ٢٠١٢ میلادی با حضور بیش از ١٢٠٠ نفر از زنان مسلمان اندیشمند و فعال در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای و احزاب و تشکل‌های اسلامی از سراسر جهان در تهران برگزار شد و آخرین تحولات، چالش‌ها و چشم اندازجنبش بیداری اسلامی و نقش وجایگاه زنان در آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. اجلاس از بیانات روشنگر و راهگشای حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره مند گردید و شرکت کنندگان در جلسات عمومی و تخصصی، به طرح آراء و تبادل نظر پرداختند.
در پایان نشست‌های ششگانه تخصصی زنان وبیداری اسلامی شامل:

کمیسیون شماره ١: تفکر اسلامی، بیداری اسلامی، عمل انقلابی
کمیسیون شماره ٢: فرصت‌ها، تهدیدها و راهکارها
کمیسیون شماره ٣: تجارب، دستاوردها حقوق و مطالبات
کمیسیون شماره ۴: تعاملات و ارتباطات بین المللی
کمیسیون شماره ۵: خانواده وظرفیت سازی نیروهای انقلابی
کمیسیون شماره ۶: چشم انداز و تحولات آینده

 

شرکت‌کنندگان ضمن ابراز خرسندی از توفیقات جنبش بیداری اسلامی و لزوم توجه به چالش‌های پیش رو درسخنرانی ها و نشست های تخصصی و کمیسیون های مذکور بر موارد زیر تاکید نمودند:


۱- بیداری اسلامی، از نعمت‌ها و وعده‌های صادق الهی و حقیقتی گرانبهاست که حضورگسترده آحاد مردم از زن و مرد در میدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد، اسلام خواهی، استکبار و استبداد ستیزی، نفی صهیونیسم، عدالت طلبی، استقلال طلبی، رعایت کرامت انسانی، آزادی خواهی، نفی اختلافات قومی، مذهبی و نژادی، از مهمترین مولفه¬ها و مشخصه‌های اصلی این جنبش به شمارمی آید.


۲- عصر حاضر عصر اسلام و معنویت و آغاز دوران جدیدی است که مشخصه آن توجه به خدا، مکتب وحی و استمداد از قدرت لایزال الهی است؛ اعتماد و اتکال به خداوند و حفظ وحدت، ضامن تداوم جنبش بیداری اسلامی است. « واعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا »


۳- مجاهدت مخلصانه و استقامت ملت‌های مسلمان در جوامع در حال تحول با ایجاد تغییر جدی در موازنه قدرت نویدبخش فروپاشی نظام سلطه استکبار جهانی و حاکمیت مستضعفین در جهان خواهد بود.”و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین”


۴- پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره الشریف) احیاگر بزرگ اسلام در دوران معاصر، فصل جدیدی از گسترش موج بیداری را در جهان گشود و تداوم این روند توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به همگان ثابت کرد که در پرتو آموزه‌های دینی می‌‌توان عزت و اقتدار دیرینه را به جوامع اسلامی باز گرداند و با قدرت از کرامت آنان دفاع کرد. «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ »


۵- تحولات اجتماعی اخیر موجب تقویت نقش زن در جوامع اسلامی گردیده است و حضور مؤثر زنان در خیزش‌های مردمی و ضرورت حفظ و استمرار جنبش بیداری اسلامی، ایجاب می‌کند که از ظرفیت و توانمندی‌های این نیروی عظیم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به نحو احسن استفاده شود. بر این اساس افزایش توانمندی‌های علمی و مدیریتی زنان، تقویت مشارکت آنان در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری در کلیه کشورهای اسلامی امری ضروری است.


۶- نقش قدرتهای استکباری در سرکوب خیزش‌های مردمی و تلاش آنان برای مهار حرکت اسلامی و به انحراف کشاندن ماهیت و شعارهای جنبش بیداری اسلامی درجهت منافع نامشروع خود امری شناخته شده می‌باشد، ازاینرو، هوشیاری در برابرتوطئه¬ها،تشخیص به موقع دسیسه‌هاوسیاستهای استکبارجهانی و صهیونیسم بین المللی از اولویتها و الزامات جنبش بیداری اسلامی است.


۷- مسأله فلسطین به عنوان اصلی ترین مسأله جهان اسلام، آن را به یکی از ارکان جنبش بیداری اسلامی مبدل ساخته و در مسیر تکامل آن نقش اساسی داشته و درعین حال خود از دستاوردهای این جنبش فراگیر در جهان اسلام تأثیر پذیرفته است. نقش زنان فلسطین در این مقاومت شکوهمندانه الهام بخش بیداری زنان مسلمان است.


۸- پیروزی‌های مقاومت فلسطین و لبنان بر ضد رژیم صهیونیستی، شکست آمریکا و نیروهای اشغالگر در عراق و افغانستان و خیزش مسلمانان در حوزه بالکان، قدرت ایمان و پایداری ملت‌های مسلمان را آشکار ساخت و جنبش بیداری اسلامی بر ضد دیکتاتوری و دخالت خارجی را امید تازه ای بخشید.


۹- اسلام هراسی و ارائه تصویری غیرواقعی و مخدوش از ارزشهای دینی وجنبش بیداری اسلامی در سیاست‌ها و تبلیغات رسانه ای غرب و بزرگنمایی توان و قدرت صهیونیسم بین المللی و نهادهای همسو ابزار شناخته شده ای به منظور مرعوب ساختن افکار عمومی جهان اسلام می باشد و باید باهوشیاری و تدبیر نسبت به خنثی کردن این توطئه اقدام شود.


۱۰- اختلاف درصفوف انقلابیون و ایجاد درگیری‌های مذهبی، قومی، فرقه¬ای، قبیله¬ای و مرزی، امت اسلامی را تضعیف کرده و به دشمنان اسلام فرصت می‌دهد تا توطئه های خود را علیه مسلمانان عملی سازند. ضروری است آحاد مردم ضمن به رسمیت شناختن و مدیریت تفاوت‌ها، از فرو افتادن در دام اینگونه درگیری‌ها و تکفیر واهانت به مقدسات و تخطئه یکدیگر جدا اجتناب نمایند. « وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ »


۱۱- بر اساس تعالیم الهی اسلام تقوی تنها ملاک برتری محسوب می‌شود ” ان اکرمکم عندالله اتقیکم” لذا زنان مسلمان با تاکید بر کرامت انسانی خویش و مطالبه حقوق مبتنی بر موازین اسلامی، ضمن محکوم کردن جریان حاکمیت افراطی وبیگانه با دین که ایشان را از حقوق اصلی و انسانی خود محروم ساخته، با کلیه نگرش‌های تفریطی و وارداتی غرب که با شعار احقاق حقوق زنان و آزادی که در حقیقت به اسارت آنان انجامیده است، در پی تحقق منافع استکبار جهانی است، مبارزه خواهند کرد. ماهیت رویکرد اسلام به زن عزت بخش،کرامت بخش، رشد آفرین و استقلال دهنده است.


۱۲- زنان مسلمان ضمن محکوم نمودن سیاست‌ها و اقدامات حجاب ستیزانه غرب، با التزام به ارزش‌های اسلامی و مشارکت فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بر هویت اصیل خویش تکیه کرده و سد راه نفوذ غرب بوده‌ و همواره هدف سیاست‌های مغرضانه و تبلیغات مخرب و فراگیر رسانه‌های غربی قرار دارند و باید با هوشیاری و تدبیر و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین ابزارهای ارتباطی و معرفی الگوی شایسته زن مسلمان، با تهاجم فرهنگی غرب مقابله نمایند.


۱۳- نگاه اهانت آمیز کشورهای غربی به زن موجب از دست رفتن هویت واقعی وی گردیده و زن را به ابزاری در خدمت نظام استکباری موجود تبدیل کرده است. بازگرداندن هویت به زنان مسلمان، مهمترین وظیفه‌ای است که در فرآیند بیداری اسلامی باید مورد تأکید قرار گیرد.


۱۴- خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی برای تربیت نسل پیش رو با بینش صحیح سیاسی فرهنگی واجتماعی است که میتواند به تحقق جامعه سالم اسلامی کمک نماید. انتقال شاخص‌هایی نظیر شهادت و تعاون در کنار ارتقا امنیت فردی و اجتماعی از ظرفیت‌های بارز خانواده اسلامی در بیداری اسلامی است، از این رو اقتدار جایگاه خانواده و ارتقاء نقش منحصر به فرد تربیتی زنان در این حوزه از جدی ترین مطالبات زنان است. همچنین تحکیم جایگاه خانواده و عطف توجه اعضای خانواده به اهداف بیداری اسلامی دو امر مهم برای اعتماد سازی و تقویت جنبش بیداری اسلامی است.


۱۵- زن مسلمان حق دارد آنچنان زندگی کند که اعتقادات و سبک زندگی ایمانی‌اش اقتضا میکند. در این زمینه توجه به جایگاه ونقش والا وحقیقی زن مسلمان در تربیت نسل آینده وتوجه مضاعف به ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب وآموزش‌های تربیتی عمومی زنان امری ضروری است. زنان مسلمان بر این باورند که توجه به ارزش‌های اسلامی نه تنها مانعی برای حضور فعال و مؤثر آنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نخواهد بود، بلکه بستر لازم را برای رشد و ارتقای آنان فراهم خواهدساخت.


۱۶- اسناد وکنوانسیون‎های بین المللی حوزه ی مسائل زنان نیازمند بازنگری جدی است که علت اصلی آن عدم انطباق بسیاری از سیاست گذاری‌های کلان بین المللی در حوزه ی مسائل زنان با آموزه‌های دینی و فرهنگی و ویژگی‌های بومی است. بازنگری و ارائه پیشنهادهای سازنده از سوی زنان مسلمان می تواند گامی بلند در جهت اصلاح و بهبود اسناد ذکر شده محسوب گردد.


۱۷- شرکت کنندگان در اجلاس با شهدای بیداری اسلامی به ویژه زنان شهید، عهد می‌بندند که با تکیه بر ایمان و حق طلبی، با امید و همت مضاعف و تلاش مستمر در راه پیشرفت و استقلال علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان اسلام اهتمام ورزند.


۱۸- شرکت کنندگان از تصمیم شورای عالی مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی مبنی بر عضویت سه نفر از زنان اندیشمند و فعال در شورای عالی تشکر و قدردانی می کنند.


۱۹- شرکت کنندگان دراجلاس خواستاربررسی واتخاذ تصمیم در موارد زیر ازسوی مجمع جهانی بیداری اسلامی شدند:
– تدوین سند جامع حوزه ی فعالیت زنان و بیداری اسلامی جهت تصویب در شورای عالی مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی.
– تشکیل شورای هماهنگی زنان جهان اسلام در چارچوب مجمع جهانی بیداری اسلامی.
– حضورگسترده‌ زنان در نشست‌های آینده اجلاس مجمع جهانی بیداری اسلامی.
– تأسیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی درحوزه زن مسلمان و بیداری اسلامی با هدف ترسیم نقش برجسته زن در جامعه اسلامی.
– تاکید بر تقویت و گسترش اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام به منظور معرفی فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و مقابله با جنگ رسانه‌ای غرب.
– راه‌اندازی شبکه اجتماعی در فضای مجازی به منظور ایجاد ارتباط و تعمیق دیدگاه‌ها و انتقال تجربیات زنان متعهد درجهان اسلام.
شرکت کنندگان دراجلاس از ابتکار عمل مجمع جهانی بیداری اسلامی در برگزاری «اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی» که فرصت آشنایی و ارتباط با بانوان جهان اسلام را فراهم آورد و میزبانی صمیمانه و پذیرایی گرم جمهوری اسلامی ایران تشکر و سپاسگزاری می‌نمایند.

 

       و السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.