بیش از ۵۰۰ نخبه برای انتخاب جایزه گفتمان انقلاب به تماشای فیلم ها می نشینند

۰۹ام بهمن ،

دبیر جایزه گفتمان انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۵۰۰ نخبه و متفکر جبهه انقلاب به تماشا و داوری فیلم های جشنواره فیلم فجر می پردازند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری دومین دوره از جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی با حضور روح الله رجبی؛ دبیر جشنواره و خبرنگاران در سالن کنفرانس موسسه اوج برگزار شد.

در این نشست رجبی با اشاره به اولین دوره اعطای جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی در سال قبل گفت: امسال با توانی مضاعف در این عرصه حضور خواهیم داشت. سال قبل انتظار استقبال عمومی نداشتیم اما گویا این جایزه آتش زیر خاکستری بود که ما آن را هم زدیم.

وی دربارهٔ سبب برگزاری این گفتمان توضیح داد: یکی از سبب های اصلی ما برای برگزاری گفتمان انقلاب اسلامی این بود که بعد از گذشت سی و اندی سال از انقلاب اسلامی هنوز عرصه سینما عرصه ای نیست که با خیالی آسوده گفت که هنرمندان نقش انقلاب را درک کرده اند. این سینما چندان مورد پسند رهبر انقلاب و متفکران و مردم انقلابی نیست.

دبیر دومین جشنواره گفتمان اسلامی با اشاره به حضور سینمای ایران در جشنواره های بین المللی تصریح کرد: حجم بسیار بالایی از تولیدات ایرانی که به جشنواره های خارجی فرستاده می شوند سبب بسط انقلاب اسلامی نیستند. جبهه ای از سینما در مقابل جبهه انقلاب اسلامی شکل می گیرد و از داخل ایران گویا سینما را جارو می کنند و سینمایی داخل ایران شکل می گیرد که حضور انقلاب اسلامی را توجیه نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از یوم الله ۹ دی ماه یک موج و خیزش تازه رسانه ای شکل گرفته است و سازمان ها و نهادهای مختلفی به مسئله سینما ورود کرده اند. همراه با این موج جشنواره عمار، دوره های تربیتی حوزه هنری، خانه طراحان گرافیک انقلاب اسلامی و بسیاری نهادهای دیگر فعالیت های انقلابی خود را آغاز کردند.

رجبی با بیان این که نقطه مرکزی هدف ما ایجاد یک گفتمان اجتماعی برای خیزش و تبیین موج ایجاد شده در زمینه انقلاب است، گفت: تلاش می کنیم گفتمان انقلاب اسلامی هدایت کننده فکری و رهبری این موج تازه را برعهده داشته و تبیین کننده فعالیت نهادهای مختلف باشد.

وی افزود: امسال سعی بر این است که فضای پس از تولید سینمایی را با نقد، ارزیابی و داوری تا حدودی ساماندهی کنیم و برای سال آینده این جبهه به پشت فضای تولید بازگردد. حرکت جبهه وار در عرصه اندیشه حرکت اول است و در حرکت امسال اصحاب اندیشه و هنر را در پاتوق مناسب با این فضا دور هم جمع می کنیم تا آشتی هایی میان این دو گروه صورت گیرد. در واقع قصد داریم با ورود اندیشمندان به حوزه هنر نقطه آغازی برای فرمایش رهبر معظم انقلاب باشیم که به سینمای غرب و ورود اندیشمندان غربی برای ساخت یک فیلم اشاره داشتند. حضور متفکران برای ساخت فیلم ها بسیار اهمیت دارد اما در کشور ما متفکران چه جایگاهی در ساخت فیلم دارند.

رجبی با اشاره به فعالیت هایی که در فضاهای مجازی و رسانه ها داشته اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از نشریات و پایگاه اینترنتی ها به جریان گفتمان انقلاب اسلامی پیوسته اند و سعی در ساماندهی این جریان دارند. همچنین در شبکه چهار قرار است به مدت هفت شب برنامه ای تلویزیونی به نام ققنوس داشته باشیم و در این برنامه با رویکردی اندیشه ای بر حوزه سینما دغدغه های جریان گفتمان انقلاب را پیگیری کنیم.

وی در ادامه در مورد انتشار یافتن ویژه نامه از سوی رسانه های مختلف اظهار کرد: حدود هفت ویژه نامه با موضوع سینما و تفکر منتشر خواهد شد و خود ما هم ۹ بولتن و یک ویژه نامه با نام کتاب سال سینمای ایران خواهیم داشت که در انتهای جشنواره توزیع خواهد شد.

به گفته رجبی، پایگاه اینترنتی گفتمان انقلاب به آدرس cinemaenghelab.ir امروز رونمایی می گردد که وظیفه این پایگاه اینترنتی بازنمایی نقدها، میزگردها و نشست های مرتبط با این جریان است.

وی ادامه داد: همزمان در تهران در مشهد، شیراز و قم هم حرکت هایی در جهت گفتمان انقلاب وجود دارد. همچنین با تشکل های مختلف دانشجویی در ارتباط هستیم و این تشکل ها به صورت فعال در این محافل حضور دارند.

رجبی در مورد شیوه اعطای دومین جایزه گفتمان انقلاب تصریح کرد: سینما قلهک به ما اختصاص داده شده است و در حال ساماندهی متفکران هستیم البته ما در برج میلاد هم حضور فعال خواهیم داشت. فیلم های جشنواره و بعضی از برترین فیلم های جشنواره عمار در سینما قلهک نمایش داده می شوند و با حضور بیش از ۵۰۰ متفکر و نخبه این فیلم ها مورد ارزشیابی قرار می گیرند. در جمع نخبگانی که آثار را ارزشیابی می کنند اصحاب نقد سینمایی و بعضی سینماگران هم حضور دارند و از ۴۵ نهاد مردمی در این زمینه کمک گرفته شده است.

وی دربارهٔ اسامی نخبگان دعوت شده گفت: حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، حجت الاسلام زیبایی نژاد، مجید شاه حسینی، حسن عباسی، احمدرضا معتمدی، وحید جلیلی، محسن نفر، شهریار زرشناس، یعقوب توکلی، عادل پیغامی، محمد صادق کوشکی، حجت الاسلام سید عباس نبوی، محمد تقی نبوی، سهیلا صادقی، محمد جواد محقق بعضی از اساتید دعوت شده می باشند.

رجبی در مورد اختتامیه و زمان برگزاری این جایزه گفت: اکران فیلم ها در سینما قلهک از ۱۳ تا ۲۷ بهمن ماه انجام می گردد و روز ۲۷ بهمن ماه در باغ موزه دفاع مقدس به همراه اکران فیلم برتر جایزه دومین گفتمان انقلاب اعطا می گردد. تعداد و میزان جوایز هنوز مشخص نیست و قرار است با اعلام شماره حساب در پایگاه اینترنتی گفتمان انقلاب با اعلام شماره حساب از مردم برای تهیه جایزه درخواست کمک کنیم.

انتهای پیام/ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۴۰۴۷۱


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.