بیماران خاص در حسرت دارو

شنبه ۲۰م آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

‌کمبود‌هایی که جان بیماران را نشانه گرفته است

سلامت > عمومی– گروه اجتماعی – مینا شهنی‎:‎ مهم نمی باش که چه‌کسی یا کدام وزارتخانه مسئولیت تأمین داروی بیماران خاص را بر عهده دارد، برای جسمی که رنجور از بیماری است و ذره ذره تحلیل می‌رود مهم نمی باش که داروهایش چگونه تأمین می‌شود.

مهم این است که بیماران خاص از کمبود و نبود دارو رنج می‌برند و دردی بر دردهای پایان ناپذیر بیماری‌شان اضافه شده است.یکی از این بیماران در تماس با روزنامه گفت: من یک بیمار تالاسمی هستم که باید میزان آهن موجود در خونم را در حد هزار نگه دارم، برای کنترل آهن نیازمند داروی دسفرال هستم، به تجویز دکترم باید ماهی ۱۰۰ تا دسفرال استفاده کنم تا آهن خونم کنترل شود این در حالی است که از ابتدای امسال تا‌کنون فقط ۶۰عدد دسفرال به‌دست آورده‌‌ام، نتیجه اینکه در حال حاضر آهن خونم چهار هزار است.

تحمل این شرایط برای امثال من آسان نمی باش. ما در شرایط سخت و غیرقابل تحملی زندگی می‌کنیم. کسانی می باشند که وضعیت‌شان از من بسیار بدتر است‌. هیچ کدام از مسئولان در این زمینه پاسخگو نمی باشند، کسی در برابر مشکلات ما احساس مسئولیت نمی‌کند. یک بیمار مبتلا به ام‌اس نیز در توضیح ‌مشکل خودگفت:

« هر بسته ۱۵تایی آمپول بتافرون دو ‌ماه پیش از عید ۹۸هزار تومان بود، ‌شب عید به ۱۸۶هزار تومان رسید و دیروز در تماس با داروخانه اعلام نمودند که قیمت این بسته دارو ۲۵۶هزار تومان است. نظر به تشخیص پزشک معالج، بیمار مورد بحث لازم است تا یک شب درمیان این آمپول را تزریق کند، به این ترتیب در هر‌ماه نیازمند یک بسته ۲۵۶هزار تومانی از این نوع داروست و البته داروهای دیگری هم نیاز دارد که ناچار به خرید آنهاست. اما قیمت فقط بخشی از داستان‌ است. بخش دیگر کمبود این دارو‌ست.»

کمبودی که سبب تشدید بیماری این بیمار شده است. ماجرای کمبود داروی بیماران خاص را مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تأیید نموده و در خبری که از سوی روابط عمومی این وزارتخانه انتشار یافته آمده است: « مرضیه وحید دستجردی در حاشیه اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها افزود: ارز مورد نیاز برای تأمین واکسن و داروی مورد نیاز ۲٫۵میلیارد دلار است. البته از بانک مرکزی نیز انتظار می‌رود که در روند تأمین ارز مورد نیاز در بخش سلامت تسریع کند.» عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم به ایسنا گفته‌وزارت بهداشت برای تهیه داروهای مورد نیاز بیماران خاص به یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار احتیاج دارد اما تنها ۳۰۰میلیون دلار به وزارت بهداشت تزریق شده و در مورد بقیه‌ این اعتبار کمبود وجود دارد. در حال حاضر حداقل یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار کمبود اعتبار برای تأمین داروهای بیماران خاص وجود دارد.

دشمن بیماران خاص را هدف گرفته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه داروهای بیماران خاص گران بوده و به راحتی در بازار پیدا نمی‌شوند، افزود: واقعیت این است که تحریم‌های کنونی که ظاهرا نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده، در واقع مردم را دچار مشکل نموده است، البته خوشبختانه ما از نظر غذایی مشکلی نداریم و کشور از این جهت غنی است اما در ارتباط با دارو مشکلات وسیع داریم به‌ویژه اینکه داروهای بیماران خاص، هم گران می باشند و هم به اندازه کافی یافت نمی‌شوند. متأسفانه کشورهای غربی برای وارد نمودن فشار به مردم ایران دست به هر کاری می‌زنند و ما متأسفیم که این کشورها که در رابطه با حقوق بشر خود را حساس نشان می‌دهند، این‌قدر به مردم فشار وارد می‌کنند.

بیماران خاص چه کسانی می باشند؟

براساس مصوبات شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به‌منظور رفاه حال بیمه‌شدگان، بیماری‌های خاص عبارتند از: بیماران تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی،‌ام اس و پیوند کلیه. در این تعریف بیماران دیالیزی شامل بیمارانی می باشند که دچار نارسایی مزمن کلیه بوده و نیاز به انجام دیالیز دارند (اعم از دیالیز خونی و صفاقی). در بخشی از پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق بیمه خدمات درمانی نیز آمده بیماران خاص عبارتند از: ۱-تالاسمی، ۲- دیالیز، ۳- هموفیلی، ۴- پیوند کلیه و ۵- ‌ام‌اس(MS).‌ چهار انجمن به نام‌های انجمن بیماران کلیوی (دیالیز و پیوند کلیه)، انجمن بیماران هموفیلی، انجمن بیماران تالاسمی و انجمن بیماران ام‌اس از سوی سازمان بیمه سلامت برای کمک به حل مشکلات بیماران خاص معرفی شده‌اند تا با رساندن صدای این بیماران به گوش دولت بخشی از مشکلات آنها را حل نمایند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.