بیمه‌های تکمیلی ساماندهی می‌شوند

۴ شنبه ۱۷ آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

با تدوین بسته بیمه پایه درمان از سوی سازمان بیمه سلامت

سلامت > عمومی– گروه اجتماعی – مینا شهنی:
اگر بسته بیمه پایه درمان تدوین شود دولت مکلف خواهد شد تا همهی خدماتی را که در این بسته قید شده‌است به همه مردم ارائه دهد.

سید عبدالله عمادی، رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: تدوین بسته‌بیمه پایه درمان در حال حاضر در دست انجام است و با طی‌کردن مراحل نهایی به‌زودی ابلاغ می‌شود. تدوین این بسته با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین می‌شود و به این ترتیب سعی خواهد شد که در تدوین این بسته نگاه همه‌جانبه به مسائل مربوط به سلامتی و درمان مردم داشته باشیم.

پس از تدوین و ابلاغ بسته بیمه پایه درمان وظایف صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر مشخص می‌شود؛ از سوی دیگر مرز میان خدماتی که شرکت‌های بیمه‌ تکمیلی درمانی ارائه می‌دهند مشخص می‌شود، بنابراین شرکت‌های بیمه تکمیلی حق ندارند خدماتی را که جزو وظایف صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر دولتی است ارائه دهند. به بیان ساده‌تر به طور مثال انجام عمل آپاندیسیت ازجمله خدماتی است که سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر دولتی باید ارائه بدهند پس هیچ شرکت بیمه تکمیلی حق ندارد این نوع خدمت را در زمره خدماتش قرار دهد.

عمادی در توضیح این شرایط گفت: مهم‌ترین مأموریت سازمان بیمه سلامت ساماندهی بیمه پایه درمان است، مشکلی که هم‌اکنون در بخش درمان دیده می‌شود دخالت بیمه‌‌های مکمل در وظایف بیمه‌های پایه است که با ابلاغ بسته پایه درمان مرز میان تعهدات بیمه پایه و مکمل مشخص می‌شود.

او با اشاره به اینکه تدوین بسته بیمه پایه درمان تکلیف قانونی است که چند سالی معطل مانده بود افزود: با ابلاغ‌ این بسته بیمه‌های مکمل نیز ساماندهی می‌شوند. در حال حاضر سازمان بیمه سلامت با هماهنگی بیمه مرکزی، در حال انجام اقدامات اولیه این کار است و در ادامه ضروری است همهی سازمان‌های بیمه‌های مکمل نسبت به اخذ مجوز از سازمان بیمه سلامت اقدام نمایند.
به گفته عمادی از این پس شرکت‌های بیمه خصوصی برای ارائه بیمه‌مکمل به مردم می‌بایست مجوز فعالیت‌شان را از سازمان بیمه سلامت دریافت نمایند.

هر چند سازمان بیمه سلامت قصد دارد تا بسته بیمه پایه درمان را برای همهی مردم به‌صورت یکسان تعریف کند اما بخش درمان نیروهای مسلح برای تبعیت از قوانین این صندوق مختارند که درصورت تمایل تحت پوشش این قوانین قرار بگیرند.
سردار اسماعیل دقیقی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح دو هفته پیش اعلام نمود که ارزیابی مثبتی از فعالیت سازمان بیمه سلامت نداریم و قرار شده پس از گذشت دوسال از فعالیت این سازمان و درصورت مثبت بودن فعالیت‌های سازمان بیمه سلامت، ساتا به این سازمان ملحق شود.

از آنجا که براساس قانون ملحق‌شدن درمان نیروهای مسلح به سازمان بیمه سلامت در گرو اذن رهبری است، دقیقی توضیح داد: نامه‌ای در زمینه ادغام ساتا با سازمان بیمه سلامت از سوی سازمان بیمه سلامت به حضور رهبری ارسال شده است و براساس تدابیر ایشان مقرر شده که ادغام یا عدم ‌ادغام تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با سازمان بیمه سلامت پس از گذشت دو سال از فعالیت این سازمان و ارزیابی روند این فعالیت انجام شود.از سوی دیگر سازمان تأمین اجتماعی ازجمله سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر است که برای پیوستن به سازمان بیمه سلامت مختار است و اجباری در پذیرش ندارد.

سعید مرتضوی، مدیرعامل این سازمان در حاشیه مراسم واگذاری هتل همای تهران به این سازمان هفته گذشته در جمع خبرنگاران رسما اعلام نمود که سازمان تأمین اجتماعی از ادغام در سازمان بیمه سلامت مستثناست.او توضیح داد: در اساسنامه سازمان بیمه سلامت قید شده که سازمان تأمین اجتماعی قرار نمی باش در فهرست سازمان‌های قابل ادغام جای بگیرد بنابراین ادغام بخش درمان تأمین اجتماعی را دربر نمی‌گیرد.

مرتضوی با اشاره به اینکه همکاری لازم با سازمان بیمه سلامت انجام خواهد شد افزود: تأمین اجتماعی قراردادهای متعددی با سازمان بیمه سلامت منعقد و نماینده تام الاختیار ما هم در جلسه‌های مربوطه شرکت می‌کند و همکاری لازم با سازمان بیمه سلامت انجام می‌شود تا کارها پیش برود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.