تأثیر بوی غذاها بر خلق‌وخو

دنیای سلامت
ماهنامه تخصصی در زمینه پزشکی و پیرا‌پزشکی
سال هشتم، شماره ‌۸۵، مهر۹۱

تأثیر بوی غذاها بر خلق‌وخو

زندگی در دنیای مدرن امروزی سخت و پر از استرس، عجله، قرارهای ملاقات فوری و . . . است. در این زندگی پرشتاب، حفظ روحیه در وضعیت اید‌ه‌آل کار مشکلی است. شیوه زندگی سریع اغلب سلامت روان را به خطر می‌اندازد و منجر به خستگی مزمن، افسردگی، اضطراب، مشکل خواب و بی‌ثباتی عاطفی می‌شود. بوی غذایی که می‌خورید، بر سلامت روان و جسم شما تأثیر می‌گذارد. حدود پنج میلیون سلول گیرنده در بینی ما وجود دارند که به بخشی از مغز به نام سیستم لیمبیک مرتبط هستند. این قسمت از مغز بر کنترل احساسات، رفتارها و حافظه بلند مدت تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که بوی خوش پاپ‌کورن شما را یاد تماشای فیلم می‌اندازد. هنگامی که بویی شناسایی می‌شود. این حس عمیق‌ترین بخش‌های مغز را تحریک می‌کند و به دنبال آن یک واکنش احساسی رخ می‌دهد. آخرین مطالعات نشان می‌دهند که ذاتاً میان خلق و خو و عطر غذاها، ارتباطی وجود دارد. تمامی پژوهش‌های قرن حاضر تأثیر بویایی را بر عواطف، حافظه، استرس، درد و عشق نشان می‌دهند. در اینجا به تعداد محدودی از عطرها و بوها که با احساسات در ارتباط هستند، اشاره می‌‌کنیم:

مرکبات

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که عطر مرکباتی همچون پرتقال، لیموشیرین و لیموترش می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. آنها ما را به یاد بهار می‌اندازند و احساس جوانی و انرژی را برمی‌انگیزند. حتماً لذت نوشیدن یک لیوان شربت آبلیمو را بعد از یک روز سخت‌کاری تجربه کرده‌اید. اتاق خود را با یک شمع معطر از اسانس لیمو، پرنشاط کنید.

زنجفیل

بوی زنجفیل انرژی‌زاست و سیگنال‌‌هایی را به مغز می‌رساند که با حالت تهوع مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که بوی زنجفیل افسردگی و اضطراب را درمان می‌کند. بوی زنجفیل تازه موجب آرامش افراد می‌شود.

اسانس رزماری

گفته می‌شود که اسانس رزماری موجب افزایش انرژی و هوشیاری انسان می‌شود و ذهن را فعال می‌کند و خستگی روانی و فراموشی را کاهش می‌دهد. دانشجویان اغلب اوقات برای افزایش تمرکز خود قبل از شرکت در جلسات امتحان اسانس رزماری را می‌بویند. بوییدن فقط دو قطره از این  اسانس کافی است تا تمام خستگی روزانه شما از بین برود. از این اسانس در تهیه شمع‌ها، لوازم آرایشی و عطرها استفاده می‌شود.

اسانس اسطوخودوس

هنگامی که بوی آن به مشام می‌رسد، هورمون سروتونین در مغز ترشح می‌شود. این هورمون تأثیر آرامبخش دارد و احساس خوبی را ایجاد می‌کند، به همین منظور برای رفع احساس‌ ترس، شک، نگرانی، خشم و عصبانیت بسیار مناسب است. آن را می‌توانید به آب وان حمام اضافه کنید و یا در دفتر و یا محل زندگی خود استفاده نمایید.

وانیل

وانیل نیز مانند اسانس اسطوخودوس با افسردگی و ناراحتی مبارزه می‌کند و به شما احساس شادی و آرامش می‌دهد. بوی وانیل اشتها را برای مصرف مواد غذایی شیرین به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد پژوهشگران تصور می‌کنند که این امر ناشی از تأثیر بوی وانیل بر مغز می‌باشد.

قهوه

عطر قهوه تازه‌دم ذهن را تحریک کرده و موجب هوشیاری و بیداری مغز می‌شود و تأثیر مثبتی بر مغز دارد. با توجه به مطالعات انجام شده عطر و بوی دانه‌های قهوه نه تنها موجب کاهش استرس می‌شود، بلکه فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز بیشتر می‌کند. 

اسانس نعناع

این  اسانس سرماخوردگی و تب را درمان می‌کند و استنشاق آن قبل از ورزش، موجب تقویت روحیه و کاهش خستگی می‌شود. برای رفع گرفتگی بینی چند قطره از اسانس نعناع را با اسانس اوکالیپتوس درون یک کاسه آب گرم بریزید و آن را بو کنید. عطر اسانس نعناع استرس ناشی از سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد و با درد مبارزه می‌کند، چند قطره از آن را روی یک دستمال بریزید و ببوئید. این  اسانس روحیه و گردش خون را تقویت و در بدن اندروفین تولید می‌‌کند.


نشریه نی نی Nini Mag.
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.