تأکید آیت‌الله مکارم بر رعایت تقوای رسانه‌ای

خبرگزای آریا- حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با ضروری دانستن تقوای الهی در میان مردم، رسانه‌ها و روزنامه‌ها را به رعایت تقوای رسانه‌ای توصیه کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌  این مرجع تقلید، ظهر امروز، دوم مردادماه، در درس تفسیر خود که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، در تفسیر آیات سوره مبارکه احزاب گفت: پس از جنگ احد، مشرکان تلاش داشتند که با تعیین شروطی با پیامبر(ص) سازش کنند که در این حال آیه‌ای نازل شد  و رسول اکرم را به تقوا توصیه کرد.

*تقوا انسان را از نابودی نجات می‌دهد
ایشان درباره تقوا اظهار داشتند: تقوا مانند ترمز ماشینی است که در سرازیری در حال حرکت است، انسان را در سرازیری هوا و هوس باز می‌دارد و موجب نجات او از نابودی می‌شود؛ اگر این تقوا قوی باشد، خطری انسان را تهدید نمی‌کند؛ ولی اگر این تقوا ضعیف باشد، نمی‌تواند انسان را از نابودی حفظ کند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تقوا را از جمله آثار روزه دانستند و گفتند: این که فرد در ماه مبارک رمضان، در فصل گرما روزه می‌گیرد و تشنگی خود را تحمل می‌کند، بر تقوای او افزوده می‌شود.
ایشان در ادامه به تبیین آثار تقوا در قرآن پرداخته و گفتند: بر اساس آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف، اگر مردمی در شهر و آبادی زندگی می‌کند، تقوای الهی پیشه کنند، خداوند برکات زمین و آسمان را بر روی آنها می‌گشاید که در این  شرایط، بیماری، بیکاری، فقر و… از بین می‌رود.

*آثار تقوا
این مرجع تقلید به دیگر آیات در باره آثار تقوا اشاره کردند و افزودند، عبور سریع از پل صراط(آیات ۷۱ و ۷۲ سوره مبارکه مریم)، نقش بر آب کردن نقشه‌های دشمنان از سوی خداوند(آیه ۱۳۰ سوره مبارکه آل عمران)، قرار دادن راه نجات در مواجهه با مشکلات(آیه ۲ سوره مبارکه طلاق)، حفظ ماندن از آسیب‌ها(آیه ۲۶ سوره مبارکه احزاب) و شناخت حق از باطل در عرصه‌های مختلف زندگی(آیه ۲۹ سوره مبارکه انفال) از جمله مهم‌ترین آثار تقوا پیشه کردن است.
معظم‌له با بیان این که تقوا دارای شاخه‌های مختلفی است، ادامه دادند: اخلاق، از جمله شاخه‌های تقوا است؛ به این معنی که انسان با پرهیز از حسد، تکبر، خیان، دروغ، ظلم و… به تقوای الهی می‌رسد.

*تاکید بر رعایت تقوای سیاسی
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، سیاست را از دیگر شاخه‌های تقوا معرفی کردند و گفتند: در تقوای سیاسی، انسان باید وقتی به قدرت سیاسی رسید، دروغ نگوید، ریاکاری نکند، برای جمع کردن آراء مردم کارهای خلاف نکند،‌ برای این که به او  رأی دهند، پول خرج نکند، وعده‌های دورغ برای آینده ندهد و… .

*تقوای رسانه‌ای
ایشان در ادامه گفتند: تقوای رسانه‌ای از دیگر شاخه‌های تقوا می‌باشد که بر اساس آن، رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید تقوا داشته باشند؛ به این معنی که خبر کوچکی که به نفعش است،‌ بزرگ نکند و خبری که به ضررش است،‌کوچک و یا نادیده نکیرد. نباید آنچه که به نفع جناحش است، را فریاد بزند و آنچه مخالف جناحش باشد، را نادیده بگیرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که اگر تقوای رسانه‌ای رعایت شود،‌ وضعمان بهتر خواهد شد، افزودند: این‌که افرادی را که هنوز گناهشان ثابت نشده و حکمش صادر نشده است را برای خوشایند دیگران، نامشان را در روزنامه منتشر کنند؛ خلاف تقوای رسانه‌ای است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.