تاثیرگذاری زنان در یک فضای مردانه

جام جم آنلاین: همکاری محمدمهدی عسگرپور به عنوان کارگردان و سعید نعمت‌الله در مقام فیلمنامه‌نویس در سال ۸۹ منجر به تولید سریال «جراحت» شد.

نعمت‌الله در آن زمان این فیلمنامه را کم‌غلط‌ترین کارش خواند و گفت:‌ جراحت در پی نقد فرهنگ گفت‌وگو است. ما باید بلد باشیم با وجود اختلاف سلیقه وقتی منفعتمان به خطر می‌افتد همدیگر را تحمل کنیم.

در فیلمنامه این کار همه مولفه‌های تکرارشونده ​سعید نعمت‌الله​ دیده می‌شد. خشم و کینه و انتقامی که بیشتر در فیلمنامه «زیر هشت» نوشته همین نویسنده ظهور کرد این بار به شکلی دیگر در سریال جراحت نمایان شد.

در این سریال مناسبات سنتی خانواده‌های ایرانی را در دو خانواده بزرگ و اسماعیل (با بازی علی عمرانی) می‌دیدیم.

مامان لطیفه (با بازی ثریا قاسمی) که مادر بزرگ اسماعیل بود در راس این هرم قرار می‌گرفت. خط قرمز این دو خانواده حفظ حرمت و احترام ​مامان لطیفه​ بود، اما اتفاقاتی افتاد که فروپاشی روابط خانوادگی را در پی داشت.

در یک طرف ماجرا، بزرگ (با بازی امین تارخ)‌ قرار می‌گرفت که بیش از هر چیز نگران آبرو و اعتبار ظاهری‌اش بود. او بیش از آن که به آینده دخترش فکر کند به قضاوت و برداشت مردم کوچه و بازار اهمیت می‌داد. هنگامی که بحث دخترش اکرم (با بازی هستی مهدوی‌فر) پیش آمد در دیالوگی گفت: «دخترم بیوه بشه؟ بدون عروسی؟ بدون سر و صدا؟ بی‌شناسنامه؟ کدوم ثبت و عقد رو خط بزنم؟ حرف مردم می‌دونی چیه؟ اسم شوهر توی شناسنامه دخترم، می‌شه گل، در دهن مردم رو می‌بنده».

دیالوگ‌های اینچنینی ما را بشدت به یاد دنیای سینمایی ​​مسعود کیمیایی​‌ می‌اندازد. کارگردان و نویسنده‌ای که ​سعید نعمت‌الله​ به او علاقه زیادی دارد و سعی می‌کند در کارهایش به این سینماگر ادای دین کند.

رعایت احترام بزرگ‌ترها و توجه به کانون پرمهر خانواده جزو دغدغه‌های اصلی کارگردان جراحت ‌بود که در قالب روابط بین آدم‌ها و خرده‌روایت‌های داستان منعکس شده بود.

جراحت، فضای مردانه‌ای را تصویر می‌کرد که در آن زنان ظاهرا خیلی اجازه دخالت نداشتند. اکرم به اصرار پدرش باید به ادامه زندگی با امیر حافظ تن می‌داد، اما در همین فضای مردانه زنان با استفاده از هوش و درک بالایشان راه‌های نفوذ و تاثیرگذاری را پیدا می‌کردند.

مامان لطیفه در نقش یک صحنه‌گردان سعی در آشتی دادن دو پسرش داشت. آتنه فقیه نصیری (مادر امیر حافظ)‌ نیز خودش را به آب و آتش می‌زد تا جدایی پسرش و اکرم را رقم بزند. این شخصیت‌های چندوجهی با کنش‌هایشان تعلیق قصه جراحت‌ را بالا می‌بردند و پیش‌بینی پایان ماجرا را ناممکن می‌ساختند.

از نکات جالب توجه سریال، همبازی شدن امین تارخ در کنار شاگردش یاسر جعفری بود. جعفری که زمانی در کلاس‌های بازیگری تارخ شرکت کرده بود در سریال جراحت نقش فرزند پسر این بازیگر را بازی می‌کرد.

امین تارخ پیش از این بازی در یکی از سریال‌های ماه رمضان با عنوان اغما را تجربه کرده بود. در کارنامه تلویزیونی این بازیگر سربداران و بوعلی سینا جزو شاخص‌ترین آثارش هستند. آتنه فقیه ‌نصیری، مهوش صبرکن، رامین راستاد و لیلا بلوکات از دیگر بازیگران این سریال بودند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.