تاثیر کاهش قیمت ارز بر بازار مسکن

۱۹م اسفند ،

بینا- با کاهش نسبی قیمت ارز و سکه در بازار برخی تحلیل ها براین است که این کاهش می تواند نقدینگی این بازارها را به سمت بازار مسکن سوق دهد. اما در عین حال برخی بر این اعتقادند که به دلیل مقطعی بودن کاهش قیمت ارز و سکه این بازار همچنان جذابیت سرمایه گذاری را در خود دارد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت ارز و سکه می تواند انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را به دنبال داشته باشد و این شرایط مستعد افزایش رکود در بازار مسکن است.
به گزارش بینا، دکتر علی نوذرپور رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در خصوص این پیش بینی ها  در گفتگو با فرارو  گفت: «شرایطی که در بازار ارز و سکه حاکم است به نظر نمی رسد که ریشه های اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل نمی توان چندان به تداوم آن خوشبین بود.»
دکتر علی نوذرپور افزود: «اخباری که از مذاکرات هسته ای به گوش می رسد چندان روشن نیست و به نظر می رسد که کاهش نرخ ارز و سکه بیشتر مبتنی بر جو روانی در بازار باشد. تاثیر کوتاه مدت این کاهش نمی تواند بر قیمت مسکن تاثیر داشته باشد چرا که کاهش قیمت مسکن به یک زمان پنج تا شش ماهه احتیاج دارد.»
رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: «لغو ترحیم ها یک فرایند طولانی مدت است و با توجه به اینکه تاکنون خبری رسمی در این خصوص منتشر نشده است نمی توان نسبت به کاهش یا رفع آنها در کوتاه مدت و تاثیر آن بر بازار مسکن دل خوش کرد.»
وی در پاسخ به این سوال که تزریق ارز در آستانه انتخابات از سوی دولت و کاهش قیمت ها علاوه بر جو روانی مذاکرات چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت گفت: «سابقه تصمیمات اقتصادی دولت در این خصوص این گمان را تقویت می کند که بناست با کاهش قیمت ارز و سکه، جمع آوری آن و سپس افزایش دوباره قیمت ارز و سکه نقدینگی از بازار جمع شده و به صورت یارانه تزریق شود.»
این کارشناس بخش مسکن ادامه داد: «بنابراین من فکر می کنم که افزایش قیمت مسکن به راه خود ادامه خواهد داد و شاهد کاهش قیمت ها در بازار مسکن نخواهیم بود. اما کاهش نرخ ارز و سکه ممکن است در کوتاه مدت تردیدی در متقاضیان مسکن ایجاد کند و این کاهش منجر به انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن شود. این موضوع می تواند به رکود در بازار مسکن دامن بزند. اما جابجایی نقدینگی از بازار سکه و ارز به بازار مسکن به زمان احتیاج دارد و در کوتاه مدت میسر نیست.»
وی در پاسخ به این سوال که شرایط کنونی و مقطعی بازار سکه و ارز تا چه اندازه بر جذابیت سرمایه گذاری در این بازار خواهد افزود و مانع از جابجایی نقدینگی به بازار مسکن خواهد شد گفت: «بر اساس تجربیات قبل خریداران در ایران معمولا هنگام افزایش قیمت به سمت بازار هجوم می آورند و خرید ارز و سکه در این شرایط تنها مختص حرفه ای های این بازار است. بنابراین در شرایط کنونی انتظار می رود که نقدینگی از این بازار به سمت بازار های دیگر از جمله مسکن برود.»
به گفته دکتر نوذر پور ادامه رکود در بازار مسکن و ادامه یافتن فاصله قدرت خرید و نرخ عرضه تنها می تواند به ثبات قیمت ها در بازار مسکن منجر شود. اگرچه از نظر صاحبان املاک و سازندگان مسکن این بازار هنوز رنگ قیمت های واقعی را به خود ندیده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.