تاثیر قهوه بر فشار خون و بیماریهای قلبی

تاثیرات قهوه و کافئین بر فشار خون و بیماری قلبی در افرادی که فشار خون بالا دارند به طور قطعی مشخص نشده است.

 تاثیرات قهوه و کافئین بر فشار خون و بیماری قلبی در افرادی که فشار خون بالا دارند به طور قطعی مشخص نشده است. در مطالعه ای که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است تاثیرات کوتاه مدت و یا بلند مدت مصرف قهوه و کافئین را بر فشار خون بررسی شده و ارتباط بین مصرف قهوه با احتمال بروز بیماری قلبی را در افرادی که فشار خون بالا دارند نیز ارزیابی گردید. داده های این بررسی از آزمایشات کنترل شده­ ای که تاثیر کافئین و قهوه را بر روی فشار خون بررسی کرده و از مطالعات کوهورت انجام شده بر روی ارتباط بین مصرف قهوه و بیماری قلبی، گردآوری شده است.

در پنج بررسی انجام شده مشخص شد وجود ۲۰۰-۳۰۰  میلی گرم کافئین در خون، باعث افزایش  حدود ۱/۸ میلی متر جیوه فشار سیستولیک قلب و حدود ۷/۵ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک قلب می شود. این افزایش فشار خون در یک ساعت بعد از مصرف کافئین دیده شد و کمتر از سه ساعت نیز طول کشید. در سه مطالعه ای که بر روی اثرات طولانی مدت (دو هفته ای) قهوه انجام شده بود، در مقایسه با رژیمهای بدون کافئین و نیز رژیم هایی با قهوه ی بدون کافئین، افزایش فشار خون دیده نشده بود. در مرحله ی آخر، در هفت مطالعه ی کوهورت انجام شده هیچ شواهدی مبنی بر وجود ارتباط بین مصرف دائمی قهوه و افزایش خطر بیماری قلبی یافت نشد.

در افرادی که فشار خون بالا دارند، مصرف کافئین باعث افزایش ناگهانی فشار خون کوتاه مدت ( به مدت سه ساعت) می شود. با این وجود، شواهد موجود ارتباطی را بین مصرف طولانی مدت قهوه و افزایش فشار خون و یا بین مصرف دائمی قهوه و افزایش خطر بیماری های قلبی در افرادی که سابقه ی فشار خون بالا دارند، نشان نمی دهد. 

نکته عملی:همانطور که مشخص شد قهوه ممکن است فشار خون افراد را افزایش بدهد اما در طولانی مدت تاثیر منفی بر روی فشار خون و نیز بیماری های قلبی ندارد؛ لذا نمی توان افراد را از مصرف این گونه نوشیدنی ها منع کرد، حتی افرادیکه فشار خون بالا دارند. اما در مصرف قهوه نیز همانند هر نوع ماده خوراکی دیگر باید رعایت تعادل انجام شود و در فشار خون بدخیم و یا حاد باید مشورت با متخصص تغذیه صورت گیرد.


عصر ایران

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. محمد مهریزی:

    با سلام من مدتی مبتلا به فشار خون شدم و فشار پایین من حدود ده تا ده ونیم است. البته با مصرف دارو بهتر شدم. ولی تازگی درد در سینه دارم با مراجعه مجدد دارو ها رو مجدد شروع کردم .تازگی که قهوه میخورم دردم بیشتر میشود. چونکه کارم تا حدودی استرسی است تصور این است که خوردن قهوه کمک میکند . لطفا راهنمایی فرمایید آیا خوردن قهوه امکان افزایش فشار خون رو داره؟

    • علی:

      مطلقا قهوه و نسکافه نخورید که برای فشار خون و ضربان قلب بسیار مضر است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.