تازه ترین تصویر ماهواره ای یک موسسه امریکایی از فردو/ انفجاری رخ نداده است

۱۲ام بهمن ،

موسسه علوم و امنیت بین المللی در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره ای اختصاصی خود از تاسیسات فردو، وقوع هرگونه انفجار در این تاسیسات را رد کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای؛ موسسه علوم و امنیت بین المللی در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره ای اختصاصی خود از تاسیسات فردو، وقوع هرگونه انفجار در این تاسیسات را رد کرد.

متن کامل گزارش این موسسه که توسط دیوید آلبرایت، رابرت آواگیان و اندرو استریکر نوشته و رد تاریخ چهارشنبه ۱۱ بهمن (۳۰ ژانویه ۲۰۲۴) انتشار یافته در ادامه می آید.

***

در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴، پایگاه اینترنتی خبری WND در گزارشی ادعا کرد که در ۲۱ ژانویه تاسیسات غنی سازی اورانیم فوردو در نزدیکی شهر قم در ایران هدف یک انفجار بزرگ قرار گرفت که تصور می گردد یک اقدام خرابکارانه بود. این پایگاه اینترنتی ادعا کرد در آن انفجار بخشی از آن مرکز تخریب شد و ۲۴۰ نفر در زیر زمین گیر افتادند.

موسسه علوم و امنیت بین الملل (آی اس آی اس) تصویر ماهواره ای آن تاسیسات را در روز پس از انفجار از (شرکت فناوری ماهواره ای) آستریوم دریافت کرد (که ضمیمه گزارش است). در آن عکس هیچ نشانه خارجی از یک انفجار یا تخریب بزرگ ملاحظ نمی شود. گرچه یک انفجار زیرزمینی ممکن است نشانه خارجی مشهودی از خرابی در پی نداشته باشد،‌ آی اس آی اس (در آن عکس) هیچگونه تشدید تحرکات در اطراف آن مرکز به شکل رفت و آمد خودروهای آمبولانس یا عملیات پاکسازی محل که انتظار می رود پس از چنان اتفاق بزرگی در اطراف آن تاسیسات ملاحظ شود،‌ تشخیص نداد. با توجه به واضح نبودن عکس به سبب بزرگنمایی بسیار بالای آن، تردیدهایی وجود دارد که سه علامت سفید رنگ در نزدیکی یکی از ورودی های جنوبی ترین تونل این تاسیسات در واقع ممکن است سه خودرو بوده باشد. اما انتظار می رود یک واکنش اضطراری به ویژه با توجه به اهمیت ملی این مرکز سانتریفیوژ گازی و بخصوص اهمیت نیروهایی که در زیر زمین کار می کنند، بسیار سریع و با خودروهای بسیار بیشتری صورت گرفته باشد.

طی چند روز قبل، مقامات ایرانی،‌ اسرائیلی و آمریکایی خرابکاری یا وقوع یک اتفاق بزرگ را تکذیب کردند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همین نظر را داشته است. لازم به ذکر است، دو عکس ماهواره ای از تاسیسات فوردو ضمیمه این گزارش است که یکی به دو ماه قبل از انفجار ادعا شده و دیگری به یک روز بعد از انفجار ادعا شده در این مرکز مربوط می گردد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.