تاکید کوفی عنان به نقش ایران در حل بحران سوریه/برخی اعضای ۱+۵ مقاصد دیگری دارند

‘علی اکبر ولایتی’ در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: عنان به ایران سفر کرد تا نتیجه فعالیت های خود را به مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران گزارش دهد و نظرات آنها را بشنود.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل به دیدگاهی که غربی ها و رژیم صهیونیستی دارند، اشاره کرد و گفت: گویی آنها هم قسم شده اند کشوری که محور مقاومت در مقابل صهیونیست هاست را به نابودی بکشانند.

ولایتی با بیان اینکه غربی ها بهانه جویی می کنند، ادامه داد: آنها دلسوز دموکراسی نیستند، اگر بودند چرا با برخی کشورهای مرتجع منطقه که علیه سوریه اقدام و به آنجا اسلحه صادر می کنند و بویی نیز از دموکراسی نبرده اند، کاری ندارند؟

ولایتی با اشاره به اینکه بشار اسد در جهت اصلاحات داخل کشورش گام هایی برداشته است، یادآور شد: وی قانون اساسی را اصلاح، حکومت را از تک حزبی به چند حزبی تبدیل و انتخابات مجلس برگزار کرد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: کوفی عنان درخواست آتش بس به طرفین داده بود، دولت سوریه این درخواست را اجرا کرد اما معارضین دولت به اقدامات بی هنجاری و تیراندازی علیه مردم بی گناه و تاسیسات مختلف در سوریه ادامه دادند و عملا جامعه سوریه را به آشوب کشاندند.

ولایتی با بیان اینکه کوفی عنان از این موضوع ناراحت است، گفت: آنچه واقعیت دارد این است که آمریکا، برخی از کشورهای مرتجع عربی، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه که خواب هایی را برای سوریه دیده اند، به دنبال از بین بردن حکومت سوریه و ایجاد هرج و مرج در این کشور هستند تا هر کسی بتواند در آنجا دخالت کرده و جبهه مقاومت در برابر صهیونیست ها را دچار اشکال کند.

**برخی اعضای ۱+۵ مقاصد دیگری دارند

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در مورد ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ همزمان با تحریم های اتحادیه اروپا و افق آینده مذاکرات گفت: برخی اعضای ۱+۵ مثل روسیه و چین منصفانه تر حرکت می کنند، اما بقیه اعضا به دنبال مقاصد دیگری هستند و مذاکرات ۱+۵ را بهانه کرده اند.

به گفته وی، اگر آنها مایل به حل مساله بودند جمهوری اسلامی ایران راه حل را در چارچوب قوانین بین المللی ارایه کرد.

وی تاکید کرد: اینکه ایران بتواند حقوق خود را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی حفظ کند، امری کاملا قانونی است. کشورهای بسیاری دارای فعالیت هسته ای هستند، سوال اینجاست چرا باید ایران تحریم شود، تحریم ظلمی بزرگ به ملت ایران است و آنها با این کار به دنبال فشار آوردن به کشورمان هستند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه تحریم ها موجب بروز سختی هایی می شود، یادآور شد: اما طی سالهای پس از انقلاب، هیچ زمانی نبوده که کشورمان با تحریم نسبی کم یا زیاد مواجه نباشد، حتی در مقطعی هم جنگ داشتیم و هم تحت تحریم های بسیار سخت بودیم.

ولایتی تصریح کرد: اما با این وجود مردم ما ترجیح دادند که از استقلال و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنند.

وی توضیح داد: اگر به فرض ایران هر چه را که غربی ها راجع به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بخواهد، بپذیرند، خواسته آنها تمام نمی شود و بلافاصله گام بعدی را برخواهند داشت، آنها می گویند غنی سازی را متوقف کنید، سانتریفیوژ افزایش ندهید ایران این کارها را انجام داد، ولی شاهد بودیم که بهانه های جدید آوردند از موضوع هسته ای گذشتند و حقوق بشر را دستاویز قرار دادند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: بنابراین هر قدم عقب بنشینیم آنها چند گام جلو خواهند آمد لذا چاره ای جز مقاومت نیست.

ولایتی با اشاره به فشار تحریم بر ملت ایران در عین حال تصریح کرد که دور زدن این تحریم ها کاری غیرممکن نیست. همانطور که بسیاری از رسانه های غربی نیز به این موضوع اذعان دارند که ایران عادت دارد تحریم را تحمل و سریعتر آن را دور بزند.

ولایتی اظهار امیدواری کرد به جایی برسیم که تحریم نداشته باشیم اما اگر تحریم هم شدیم میزان هزینه ها و مشکلات ما کم باشد، همانگونه که امروز است.

مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: امروز مقاومت ما در برابر تحریم ها بسیار است، بسیاری از کالاهایی که در گذشته وارد می کردیم امروز در کشور تولید می شود که این موضوع از برکات پنهانی این تحریم ها است.

وی تاکید کرد که استمرار این مقاومت به جای اینکه ما را خسته کند آنها را خسته خواهد کرد.

سیام**۹۰۱۲**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۳۱۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.