تامین شمش اصلی ترین مشکل واحدهای تولید فولاد است

‘رسول خلیفه سلطان’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه مساله اصلی تولیدکنندگان در حال حاضر تامین شمش است، افزود:تامین مواد اولیه ۸۰ تا ۸۵درصد هزینه تولید را دربرمی گیرد، بنابراین باید امکانات و تسهیلات ویژه ای در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا با توجه به افزایش قیمت های پیش آمده ،بتواند نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانجات به نسبت میزان مواد اولیه ای که تامین می کنند ،تنظیم می شود که با وضعیت فعلی می توان گفت کارخانجات فولاد حداکثر با ظرفیتی حدود ۵۵ تا ۶۵ درصد در حال فعالیت هستند.

رئیس انجمن فولاد یادآور شد: با توجه به قیمت های فعلی شمش فولاد که کیلویی بین ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است، این بخش به نقدینگی بیشتری برای تامین مواد اولیه نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید فولاد داخلی ۱۸ میلیون تن است، افزود: شمش مورد نیاز برای تولید پنج میلیون تن از این میزان وارد می شود که رقم قابل توجهی است و عدم توجه به تامین به موقع آن می تواند منجر به توقف تولید در بسیاری از واحدها شود.

به گفته ی خلیفه سلطان هر خرید خارجی حدود پنج تا شش ماه زمان نیاز دارد که در این مدت خواب سرمایه وجود دارد و قیمت ها نیز دچار نوسان می شود ،بنابراین ضروریست که تولید تحت حمایت سیستم بانکی ،گمرکات و غیره قرار گیرد.

وی با اشاره به اجبار تولیدکنندگان به پرداخت برخی حقوق اضافی به گمرک ،بیان داشت: از سوی دیگر مجبور به پرداخت حق انبارداری به گمرکات هستیم که کیلویی و به صورت وزنی محاسبه می شود نه برمبنای قیمت کالای وارداتی، به طور مثال اگر قیمت آهن کیلویی ۱۱۰۰ تومان باشد ، نرخ انبارداری آن با لوازم الکترونیکی که ممکن است ارزش آن کیلویی ۲۰۰ هزار تومان باشد، تفاوتی نمی کند.

شایان ذکر است هم اکنون بخش اعظم شمش مورد نیاز تولیدکنندگان از طریق فولاد خوزستان و از طریق عرضه در بورس تامین می شود .

اقتصام**۳۹۱۷**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۵۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.