تایید سلامتی گوشت‌های اوکراینی/افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات خاویار/کلید خوردن اجرای “قانون انتزاع” از ۹ دی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

تایید سلامتی گوشت‌های اوکراینی، افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات خاویار و کلید خوردن اجرای “قانون انتزاع” از دوشنبه ۹ دی از جمله مهم‌ترین خبرها این هفته بود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهمترین خبرها حوزه کشاورزی از ۷ دی تا ۱۲دی ماه به شرح زیر است:

تایید سلامتی “گوشت‌های اوکراینی” 

محسن مشکوه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تاکنون هیچ گوشتی از اوکراین وارد ایران نشده است، تصریح کرد: تنها یک محموله آزمایشی که زیر نظر ناظر بهداشتی ما در این کشور تولید شده بود برای نمونه‌گیری وارد ایران شد و در سازمان انرژی اتمی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سازمان پس از نمونه‌برداری از گوشت‌های اوکراینی سلامتی آنها را تأیید و اعلام کرد این گوشت‌ها نه تنها به مواد رادیواکتیو آلوده نیستند بلکه میزان فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم در آنها نیز زیر حدمجاز است.

افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات خاویار

علی اکبر خدایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در هشت ماهه اول سال جاری ۴۰۰ کیلو خاویار به ارزش ۴۶۹ هزار دلار از کشور صادر شده است.

وی اضافه کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۰۰ و از نظر ارزشی ۱۴۱ درصد افزایش داشته است. 

خدایی ادامه داد: همچنین در این مدت ۳۷ تن انواع ماهی زینتی به ارزش ۲۷۵ هزار دلار به کشورهای عربی صادر شده است. 

وی افزود: ۳۴ تن ماهی قزل‌آلا به ارزش ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ دلار نیز امسال  به کشور آذربایجان صادر شده که این میزان در مدت مشابه سال ۹۱ دو تن بوده است. 

به گفته خدایی در هشت ماهه اول سال قبل ۱۰۰ کیلو خاویار به ارزش ۱۹۴ هزار دلار صادر شده بود. 

اجرای “قانون انتزاع” از دوشنبه ۹ دی کلید خورد

علی ایرانپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: طی جلسه‌ای که ‌هفته قبل برگزار کردیم یک برنامه زمان بندی شده برای اجرای قانون انتزاع از سوی کمیسیون به وزاری صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اعلام شد. 

وی با بیان اینکه برنامه مذکور شامل سه مرحله است، افزود: بخشی از این برنامه فردا (دوشنبه ۹ دی ) اجرا می‌شود. 

ایران‌پور اضافه کرد: بخش دوم برنامه از پایان ماه و بخش نهایی آن نیز پس از تنظیم آیین‌نامه اجرایی قانون انتزاع که وزارت جهاد کشاورزی باید آن را آماده کند،اجرا خواهد شد. 

نماینده مردم مبارکه در خانه ملت ادامه داد: بخشی از برنامه مزبور که از فردا به اجرا درمی آید مربوط به واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد است. 

ایران‌پور افزود: واگذاری برخی دیگر از مواد قانون انتزاع از جمله واردات و صادرات ذرت، کنجاله سویا و نهاده‌های دامی نیز تا پایان دی انجام می‌گیرد و در نهایت سایر مواد این قانون در قسمت نهایی برنامه مذکور به وزارت‌ جهاد کشاورزی سپرده می‌شود. 

ساختار سازمان “چای” هنوز مشخص نیست

مصطفی نصر الهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این که سازمان چای فعلی از نظر ساختار امکانات جایگاه و … تفاوت چشم گیری با سازمان چای سابق دارد، اظهار داشت: احیای ناگهانی سازمان چای، دوری چند ساله این سازمان از وضعیت صنعت، استفاده نکردن از مشاوران اقتصادی و کشاورزی و نبود نوع آوری از عوامل کاهش توان سازمان چای در مدیریت امور است.  

وی با اشاره به این که مشکلات سازمان چای مربوط به شخص مدیریت نیست، افزود: مشکل این سازمان مشخص نبودن ساختار آن است.  

نصرالهی با بیان اینکه هیچ یک از چارچوب های مورد نظر برای سازمان چای  محیا نشده است، اضافه کرد: باید از این سازمان تعریف مشخصی ارایه شود.  

نصرالهی اضافه کرد: اگر نقش سازمان چای مداخله گری باشد هر سال وضعیت ما نسبت به سال قبل بدتر می شود. 

 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.