تا مغز استخوان‌ تان را بیمه کنید!

۱۵م آذر ،

به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خاموش که بسیاری از پزشکان آن را قاتل خاموش می‌نامند، لازم است از سنین کودکی و نوجوانی به فکر پیشگیری از آن باشیم.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ کاهش ماده استخوانی بدن، از بین رفتن بافت استخوانی، ثبات و انعطاف‌پذیری اسکلت از جمله مواردی است که منجر به بروز پوکی استخوان در انسان می‌شود. بیماری پوکی استخوان بیشتر در میان خانم‌ها رایج است و گاهی، برخی از مردان را نیز در سنین بالای ۷۰-۶۰ سالگی به‌خود مبتلا می‌کند. این بیماری ممکن است از ۵۳ تا ۰۴ سالگی در بدن آغاز شده و تحلیل ماده استخوانی در خاموش‌ترین شرایط ممکن سال به سال ادامه پیدا کند؛ از این‌رو به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خاموش که بسیاری از پزشکان آن را قاتل خاموش می‌نامند، لازم است از سنین کودکی و نوجوانی به فکر پیشگیری از آن باشیم.
 
 
گیاه‌درمانی برای استخون‌های شم
ا

 
گنجاندن گیاه سویا در رژیم غذایی بیماران مبتلا به پوکی استخوان پس از یائسگی توصیه می‌شود. مصرف این گیاه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی ویتامین D و کلیسم به این گروه پیشنهاد می‌شود. به‌تازگی متخصصان و دانشمندان ایتالیایی با استفاده از گیاه سویا، دارویی تولید کردند که در درمان این نوع از پوکی استخوان موفق بوده است. در تحقیقی که روی زنان یائسه صورت گرفت، مشخص شد این دارو روی آنان تاثیری شبیه به داروهای هورمونی استروژنی داشته است. زنانی که از این دارو به‌مدت ۲ ماه استفاده کردند در حد قابل ملاحظه‌ای با افزایش سطح مواد استخوانی روبه‌رو شدند.
 
 
پرچرب‌ها را فراموش کنید
 
اگرچه متخصصان بسیاری به مصرف لبنیات برای دریافت میزان طبیعی کلسیم توصیه می‌کنند اما باید توجه داشت مصرف لبنیات به‌ویژه ماست، خامه و شیر باید با کمترین میزان چربی باشد. زیرا مصرف خامه، پنیر و ماست پرچرب مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود بنابراین هنگام تهیه لبنیات دقت کنید از نوع کم‌چرب آن خریداری کنید. درضمن برای صرف وعده‌های شام و ناهار از غذاهای کم‌چرب یا فاقد چربی استفاده کنید زیرا وجود چربی غذا در کنار کلسیم سبب تولید ترکیبی نامحلول از کلسیم در بدن می‌شود این ترکیب غیرقابل جذب توسط بدن است، بنابراین کارایی لازم را در کنترل این بیماری نخواهد داشت.
 
 
عسل، پوکی را متوقف می‌کند

 
به اشخاص بالای ۵۰ سال که با بیماری پوکی استخوان مواجه می باشند پیشنهاد می‌شود، هر روز یک قاشق چای‌خوری عسل میل کنند. این کار سبب بالا رفتن میزان جذب کلسیم دریافتی آن‌ها به واسطه مواد‌غذایی یا قرص‌های مکمل می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، استمرار در مصرف عسل سبب کاهش روند بیماری در مبتلایان به پوکی استخوان و همینطور سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری در بین میانسالان و کهنسالان می‌شود.

منبع:برترین ها


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.