تثبیت قیمت مسکن با اجرای طرح مالیات برخانه های خالی

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورت عملیاتی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی ،بسیاری از مالکان مجبور به عرضه واحدهای خالی و در نتیجه تثبیت قیمت مسکن می شوند.

مقداد همتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی  افزایش عرضه مسکن خواهیم داشت گفت: با اجرای شدن این طرح بسیاری از مالکان مجبور به عرضه واحدهای خالی به صورت عرضه یا خرید می شوند.

وی ادامه داد:با عرضه تمامی واحدهای خالی در تهران امان تثبیت یا کاهش اجاره بها را خواهیم داشت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شناسایی واحدهای خالی از سکنه درتهران چندان مشکل به نظر نمی رسد ، افزود: شناسایی واحدهای خالی از سکنه از طریق انشعابات و یا اطلاعات محلی سریعا امکان پذیر است.

همتی با اشاره به اینکه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد خالی از سکنه درتهران داریم گفت: این میزان واحد خالی در تهران بیش از حد استاندارد واحدهای خالی در سایر کشورها است.

وی در ادامه یادآور شد: افزایش تعداد  واحدهای خالی در کشور به امید افزایش قیمت اجاره یا خرید نشان از وجود سوداگران در کشور است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در صورتی که تعرفه مالیات بر خانه های خالی هیچ فایده ای در ساماندهی بازار اجاره یا مسکن نداشته باشد، افزود: پایین بودن میزان مالیات تنها باعث ناکارآمد شدن سیاست مالیات بر خانه های خالی می شود.

همتی درادامه اظهار داشت: باید میزان مالیات برخانه های خالی به گونه ای باشد که انگیزه مالکان بر خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی به امید افزایش قیمت در آینده کاهش یابد.

مشاور وزیر راه وشهرسازی در ادامه یادآور شد: قیمت مالیات بر خانه های خالی باید برابر با قیمت اجاره باشد تا انگیزه مالکان برای اجاره یا فروش افزایش یابد.

وی در خصوص قیمت مالیات ۲۰۰ هزار تومان برای واحدهای با مترا‍ژ های پایین گفت: این میزان مالیات تنها برای واحدهای با متراژ های کم تر از ۵۰ متر ویا پایین تر مناسب است.

همتی از اقدام مجلس در ورود مالیات به خانه های خالی استقبال کرد و گفت: درصورتی که واحدها بالاتر از ۵۰ متر باشد این میزان مالیات هیچ فایده ای ندارد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.