تجارت خارجی ایران در ۴ ماهه امسال از ۲۵ میلیارد دلار گذشت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران درچهار ماهه اول سال جاری به ۲۵ میلیارد و۴۴۵میلیون دلاررسید.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، در مدت یاد شده رقم صادرات غیر نفتی ایران به ۱۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار و واردات به ۱۲ میلیارد و ۹۰۹ میلیون میلیون دلار رسید.

بنابر این گزارش ممتاز به نقل از در چهار ماهه اول سال جاری صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه مدت مشابه سال قبل ۱۸/۵ درصد و واردات کشورمان در همین مدت ۲۷/۲۶ درصد کاهش داشته است.

در این مدت ۲۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و ۹ میلیون و ۱۲۲هزار تن انواع کالا وارد کشور شده است.
 
صادرات

این گزارش ممتاز به نقل از می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل متانول (الکل متیلیک) به ارزش ۴۲۹میلیون دلار، سنگ‌آهن بهم‌فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۴۲۴ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار بوده است.

این گزارش ممتاز به نقل از در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در چهار‌ماهه اول سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ۲میلیارد و ۶۴۶میلیون دلار به میعانات گازی، ۳میلیارد و ۱۵۷میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۶میلیارد و ۷۳۳میلیون دلار به سایر کالا ها اختصاص داشته است.

همچنین بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، میزان صادرات میعانات گازی در این مدت با ۱۵درصد کاهش و صادرات محصولات پتروشیمی بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته در حالیکه صادرات سایر کالاها ۶/۳درصد رشد داشته است.

این گزارش ممتاز به نقل از می‌افزاید: بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش۲ میلیارد و ۱۱۹میلیون دلار، عراق به ارزش یک میلیارد و ۹۳۹میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار، افغانستان ۸۸۹میلیون دلارو هند به ارزش ۷۹۶میلیون دلار بوده است.
 
واردات

درچهار ماهه اول سال جاری همچنین ۹میلیون و ۱۲۲هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۹۰۹میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش ۲۷/۲۶ درصد و از حیث وزن ۴۲/۲۷درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش ممتاز به نقل از عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۶۴۱ میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۴۵۶ میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۴۰۰میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار بوده است.

این گزارش ممتاز به نقل از می‌افزاید: ۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده است.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از در این مدت ۲ میلیارد و ۴۴۷میلیون دلار انواع کالا از امارات متحده عربی، ۲میلیارد و ۳۲۲میلیون دلار از چین، یک میلیارد و ۳۲۲میلیون دلار از هند، یک میلیارد و۲۲۵میلیون دلار از جمهوری کره و یک میلیارد و ۹۹میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.