تجربه زندگی در ایستگاه آتش‌نشانی

جام جم آنلاین: عبدالرضا اکبری در سری سوم سریال تلویزیونی «عملیات ۱۲۵» که در حال پخش از شبکه تهران است، نقش عنایت، فرمانده آتش‌نشانی را بازی می‌کند. او فرمانده آرامی است و تلاش می‌کند هر کاری از دستش برمی‌آید برای آتش‌نشانان جدید انجام دهد.

با اکبری به گفت‌وگو نشستیم تا درباره بازی‌اش در این مجموعه بیشتر بدانیم.

شما در سه سری از مجموعه «عملیات ۱۲۵» بازی کرده‌اید که آنها را بهروز افخمی، راما قویدل، محمدرضا آهنج و مسعود آب‌پرور کارگردانی کرده‌اند. با توجه به این‌که شما نقش یک فرمانده آتش‌نشانی را در این سریال بازی می‌کنید، برایتان دشوار نبود که هر بار با یک کارگردان کار کنید؟

هر کدام از این کارگردانان که شما نامشان را بردید، ویژگی‌های خودشان را به لحاظ تکنیک و فن در کار دارند و من به عنوان بازیگر طبق اصول هر کدام از این کارگردانان بازی خودم را با آنها هماهنگ کرده‌ام. با توجه به این‌که از ابتدای تولید این سریال همه چیز مشخص بود و شخصیت‌پردازی‌ها کامل شکل گرفت، بنابراین در طول کار با مشکلی روبه‌رو نشدیم. می‌توانم بگویم تفاوت سری‌های مختلف سریال «عملیات ۱۲۵» در این است که سری اول بیشتر شخصیت محور بود، سری دوم حادثه‌محور و سری سوم ترکیب این دو است. سری سوم این سریال فضای جذاب و متفاوتی دارد. در این بخش علاوه بر این‌که نسل جوان آتش‌نشانان یاد می‌گیرند در عملیات‌ها باید چگونه تلاش کنند، حوادث مختلف هم به تصویر کشیده می‌شود. در مجموع استقبال مردم از سری‌های اول و دوم این مجموعه خیلی زیاد بود. امیدوارم سری سوم «عملیات۱۲۵» هم مورد توجه‌شان قرار بگیرد.

در میان کارگردانانی که این مجموعه را مقابل دوربین برده‌اند، من بیشتر با بهروز افخمی همکاری داشتم، چون قبل از بازی در این مجموعه در دیگر آثار سینمایی افخمی حضور داشتم بنابراین نسبت به دیگر کارگردانان سریال «عملیات ۱۲۵» او را بیشتر می‌شناختم و با قلم، تفکر و شیوه کارش آشنا هستم.

فصل اول سری سوم این مجموعه را در خدمت مسعود آب‌پرور بودیم و فصل دوم را که در حال حاضر مشغول ضبط آن هستیم، با بهروز افخمی کار می‌کنیم. در مجموع بازی کردن در این مجموعه برایم تجربه متفاوتی است.

کدام ویژگی‌‌ این شخصیت برایتان جذابیت داشت که باعث شد در سه سری از این مجموعه بازی کنید؟

در این مجموعه نقش عنایت، فرمانده آتش‌نشانی را بازی می‌کنم. او یکی از فرماندهان آرام و مهربان است که ارتباط خوبی هم با نسل جوان دارد و سعی می‌کند آموزش لازم را در این حرفه به آنها بدهد. همه این موارد برایم جالب بود و علاقه‌مند به بازی در این مجموعه شدم.

سریال«عملیات ۱۲۵» در مقایسه با دیگر مجموعه‌های اجتماعی روز به لحاظ لوکیشن، قصه و… تفاوت‌های زیادی دارد. درباره دشواری‌های بازی در این سریال بگویید.

مسلما بازی در چنین سریالی آن هم به دلیل شرایطی که شما به آن اشاره کردید با تفاوت‌هایی همراه است، چون در این سریال با کشمکش، حادثه، حریق و… روبه‌رو هستیم. این در حالی است که در یک مجموعه عادی این دشواری‌ها را نداریم. گرچه تولید سریال‌هایی همچون «عملیات ۱۲۵» به‌لحاظ تجهیزات، قصه و… مشکلات خودش را دارد، اما وقتی نتیجه کار دیده می‌شود، لذتبخش و شیرین است.

با توجه به سختی‌هایی که به آن اشاره کردید، قبل از رفتن جلوی دوربین تا چه میزان از مشاوره آتش‌نشانان استفاده کردید؟

ما از ابتدای تولید این سریال با آتش‌نشانان مشورت می‌کردیم و در سری سوم این سریال در ایستگاه‌های مختلف از این مشاوره‌ها بهره می‌بریم. ما از خاطرات شخصی آنها استفاده می‌کنیم و در مجموع می‌توانم بگویم در روزهای مختلفی که به ایستگاه‌های‌آتش‌نشانی می‌رویم، به نوعی در آنجا زندگی می‌کنیم، چون با بخش‌های مختلف زندگی‌ ماموران آتش‌نشانی آشنا می‌شویم و آن را لمس می‌کنیم. من شخصاً از کردار و منش یکی از آتش‌نشانان خیلی استفاده کردم و او الگوی خوبی برای ایفای نقش عنایت بود.

هنوز هم درگیر ضبط این مجموعه هستید؟

بله، بخش عمده بازی‌های من تمام شده است، اما بخش کوتاهی از آن مانده که این روزها مشغول تصویربرداری آن هستیم. در مجموع فکر می‌کنم گروه دو ماه دیگر درگیر تولید این سریال است.

چرا مدتی است کم کار شده‌اید؟ دلیل کم کاری‌تان به این دلیل است که می‌خواهید پسرتان (پندار) جای شما را بگیرد؟

کم کاری‌ام به علت وسواسی است که برای انتخاب نقش‌هایم دارم. علاقه‌مند هستم نقشی را بازی کنم که حرفی برای گفتن داشته باشد، نه این‌که کلیشه‌ای باشد. علاوه بر آن چه ایرادی دارد که پسرم جای من را بگیرد؟ این اتفاق خوبی است و خوشحال می‌شوم.

تا چه میزان آموخته‌هایتان را در سینما و تلویزیون به پسرتان منتقل می‌کنید؟

تا جایی که از دستم بر بیاید، حتما این کار را انجام می‌دهم. سعی می‌کنم هر آنچه از بازیگری در سینما و تلویزیون تجربه کسب کردم به پسرم منتقل کنم.

فاطمه عودباشی – ‌گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.