تجسم شیطان در تصویر تلویزیون

جام جم آنلاین: وقتی سریال «او یک فرشته بود» در رمضان سال ۸۴ از شبکه دو پخش ‌شد، کمتر کسی گمان می‌برد که منظور سازندگان این سریال از «فرشته»، همان شیطان مغضوب باشد، اما در پایان سریال مشخص شد که همه فراز و فرود داستان سریال را فرشته رانده شده به وجود می‌آورد.

علیرضا افخمی کارگردان این سریال به همراه رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده آن با انتخاب یک موضوع ماورایی در ساخت سریال برای اولین بار در تلویزیون، تجربه جدید و نابی را برای بینندگان ایجاد کردند.

تجربه‌ای از مضامینی که با حال و هوای ماه رمضان کاملا تناسب داشت و به دل بینندگان می‌نشست. علیرضا افخمی را می‌توان کارگردان سریال‌های ماورایی دانست. او بعدها با ساخت سریال پنج کیلومتر تا بهشت در ماه رمضان ۹۰ این موضوع را ثابت کرد.

داستان او یک فرشته بود ماجرای ورود یک شیطان در جسم یک زن به زندگی یک مرد خانواده بود. بهزاد با بازی حسن جوهرچی با زنی با بازی بهاره افشار تصادف می‌کند و او را به خانه خود می‌برد. بتدریج حرکات عجیبی از این زن ـ که فرشته نام داردـ سر می‌زند تا این‌که فرشته موجب می‌شود بهزاد و همسرش رعنا تا پای طلاق بروند و حتی به بهزاد پیشنهاد ازدواج بدهد.

بهزاد پس از مدتی با توجه به رهنمودهای روحانی محل و سخنان فرزندانش متوجه می‌شود که فرشته، شیطان (ابلیس) است و پسرش را در حالی که فرشته قصد کشتن او را دارد، نجات می‌دهد و از همه کارهایش پشیمان می‌شود.

در یک نگاه کلی به مجموعه تلویزیونی او یک فرشته بود می‌توان گفت که رویکرد این سریال در پرداختن به مفاهیم مذهبی گامی به جلو تلقی می‌شد.

فرشته سریال به بهانه از دست دادن حافظه، گذشته و پیشینه فردی و خانوادگی خود را از دسترس بینندگان پنهان کرده بود تا هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای در ذهن آنها ایجاد نکند تا آنجا که بیننده فکر کند با یک زن معمولی روبه‌رو است، اما بتدریج با بروز نشانه‌هایی از قدرت مافوق بشری‌اش مثل فرار از بهزیستی یا برنده کردن میثم در بازی‌های کامپیوتری، ذهن مخاطب را به سوی شخصیت غیرعادی و مرموز می‌کشاند.

با بسط و گسترش داستان که وجوه اهریمنی فرشته نمایان می‌شد، داستان او را در قالب شیطان معرفی کرد. این مجموعه برای نخستین بار شیطان را میان انسان‌ها آورد و راه‌های نفوذ و تسلط او بر افراد را نشان داد. او یک فرشته بود خیلی خوب توانست از پس این اولین بربیاید و بینندگان زیادی را پای این سریال بنشاند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.