تجمع اعتراضی اندونزیایی ها مقابل سفارت مالزی در جاکارتا

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مالزی به نقل از شبکه خبر ‘آسیا’ ، پلیس جاکارتا دو تن از معترضان را دستگیر کرده است.

مالزی دو رقص و موسیقی محلی را که بطور سنتی در سوماترای شمالی اندونزی اجرا می شده است را به عنوان میراث فرهنگی خود اعلام کرده است.

همچنین یکی از سخنگویان دفتر رئیس جمهوری اندونزی نیز از گفت وگوی تلفنی وزیران امور خارجه دو کشور در پی این تجمع اعتراضی خبر داد.

هفته پیش نیز تعدادی از اندونزیایی ها تجمع اعتراضی مشابهی را مقابل مرکز فرهنگی مالزی در کوالالامپور برگزار کردند.

رییس مجلس اندونزی نیز در دیدار با ‘امین مولیا’ همتای مالزیایی خود گفت: برخی از اندونزیایی هایی که علیه مالزی در جاکارتا اعتراض کردند، شناختی از میراث فرهنگی مشترک ندارند.

‘علی مرزوکی’ خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر معترضان اندونزیایی در مورد تمامی جامعه اندونزی مصداق ندارد و این اعتراضات تنها ویژه بخش کوچکی از مردم اندونزی است.

رییس مجلس اندونزی گفت: باید بدانیم که برخی از مردم مالزی در اصل و صدها سال پیش به بخش هایی از اندونزی تعلق داشته اند و این مردم خواستار دفاع از ریشه های فرهنگی خود هستند، چون این فرهنگ بخشی از میراث آنان است. هر چند که مردم مالزی این نکته را نیز می دانند که این میراث فرهنگی همانطور که به آنها تعلق دارد، متعلق به مردم اندونزی نیز است.

این مقام اندونزیایی بر ضرورت شناخت هر چه بیشتر از میراث فرهنگی در بین مردم اندونزی نیز تاکید کرد و گفت: مردم باید نسبت به تاریخ مهاجران اصلی آگاه شوند تا مسائلی از این قبیل کاهش یابد.

این اقدام اعتراض آمیز علیه مالزی پس از ایراد سخنرانی ‘روهوت سیتومپول’ از مقامات مجلس اندونزی که خواستار انتقاد شدید از دولت مالزی شده بود، باعث واکنش جدی مقامات مالزی شد.

رییس مجلس اندونزی در واکنش به این اظهارات نماینده مجلس این کشور گفت: این تنها نظرات شخصی روهوت سیتومپول بوده است.

پس از اعتراضات اندونزیایی ها و همچنین نماینده مجلس این کشور، وزارت امور خارجه مالزی با فراخوانی مقامات رسمی سفارت اندونزی نگرانی خود را از اظهارات نماینده مجلس این کشور به آنان عنوان کرد.

علاوه بر این تنش ها، در ماه های پایانی سال گذشته نیز انتشار مطالبی در رسانه های اندونزی مبنی بر اشغال خاک اندونزی توسط مالزی در مناطق مرزی، تنش هایی را بین دو کشور به وجود آورد که پس از آن تجمع اعتراض آمیز در مقابل سفارت مالزی در جارکارتا شکل گرفت.

۱۵۹۲

آساق**۳۳۵/

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۴۱۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.