تجهیز مرکز تشخیص مولکولی کرونا/انجام ۹ هزار تست تشخیص کرونا

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در نشست با معاون اول رئیس جمهور به تشریح دستاوردهای این پژوهشگاه در زمینه مبارزه با بیماری کرونا پرداخت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی مطلبی در نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری که صبح امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه پژوهشگاه و اقدامات موثر انجام شده از سوی آن گفت: کسب رتبه اول در بین کلیه پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور طی دو سال پیاپی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ از جمله افتخارات این پژوهشگاه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تشخیص مولکولی کرونا، اظهار کرد: راه‌اندازی این مرکز با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و شروع به کار آن از تاریخ ۲۹ اسفند ۹۸ از جمله دستاوردهای پژوهشگاه محسوب می‌شود. تعداد کل تست‌های انجام شده تاکنون در این پژوهشگاه نزدیک به ۹ هزار تست بوده است. تجهیز مرکز تشخیص مولکولی کرونا از دیگر اقدامات قابل ذکر محسوب می‌شود.

دکتر مطلبی با اشاره به تشکیل و فعالیت کارگروه‌های تخصصی مرتبط با طرح‌های پژوهشی و فناوری تشخیص و مقابله با ویروس کرونا گفت: کارگروه‌هایی مانند مطالعات سلولی و ژن درمانی مرتبط با کرونا، اپیدمیولوژی گسترش و مهار ویروس در جمعیت ایران و جهان، ساخت واکسن و داروهای موثر برای پیشگیری و درمان کرونا ویروس و پلنتی بادی، تولید مواد ضدعفونی کننده موثر و کاربردهای نو مرتبط با کرونا ویروس و کنترل کیفی عملکرد مواد مذکور، ساخت کیت تشخیصی کرونا، تاثیر فاکتورهای مهارکننده ویروس و تقویت کننده سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس، مطالعات ژنومی کرونا ویروس ایرانی و بیوانفورماتیک، بررسی اثرات درمانی گیاهان دارویی و مواد موثر آنها و فارماکوژنتیک داروها از جمله این کارگروه‌ها هستند.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در ادامه به طرح‌های ارائه شده به پژوهشگاه در زمینه مقابله با ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: از میان ۱۸۲ طرح پژوهشی و فناوری با موضوع کرونا، ۳۴ طرح مورد تایید، ۱۳ طرح ارجاع به فناوری، ۸ طرح تایید شده؛ اما به علت محدودیت اعتبار در اولویت بعدی قرار گرفته، ۱۱۴ طرح رد شده و ۱۳ طرح هم جزو سایر موارد بوده است. از جمله طرح‌های تایید شده می‌توان به طرح تولید داروهای لکتینی گریفیتسین، ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران، کیت نوار سریع تشخیص (صحرایی) ویروس کرونا، تولید کیت تشخیص صحرایی مبنی بر تکنیک (LAMP )، طراحی کیت مولکولی برای تشخیص ویروس کرونا و طراحی کیت تشخیص دقیق سریع و قابل رؤیت کووید ۱۹ اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص دیگر دستاوردهای پژوهشگاه در زمینه مقابله با کرونا گفت: تولید پروتوتایپ کیت‌های تشخیصی کرونا، تشکیل کانون تفکرات مقابله با کرونا و اجرای طرح ملی ردیابی ویروس کرونا در ایران در دو بخش راه‌اندازی آزمایشگاهی و ایجاد تیم بیوانفورماتیک نیز از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه در این بخش هستند. سایر فعالیت‌های پژوهشگاه نیز شامل هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انستیتو پاستور ایران، هماهنگی و حضور در جلسات ستاد مدیریت کرونا در تهران با مسئولیت دکتر زالی، هماهنگی با اداره آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و همکاری با مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری جهت استفاده از تجهیزات دستگاه‌های ریل تایم با استخراج اتوماتیک RNA اشاره کرد.

دکتر مطلبی در پایان سخنان خود به بررسی دستاوردهای کشورهای مختلف در تولید واکسن کرونا و آسیب‌شناسی آن در کشور از جمله پراکنده بودن زیرساخت‌های محدود برای تولید واکسن بین دستگاه‌های مختلف پرداخت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.