تجویز شیشه برای لاغری ‌ورزشکاران زن

۵ م دیماه ،

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور گفت: متأسفانه بعضی مربیان برای لاغری بانوان ورزشکار پیشنهاد می‌کنند که پودر خاصی را که حاوی مت‌آمفتامین است و محتوای ماده مخدر شیشه را دارد، مصرف کنند.

به گزارش ممتازنیوز، لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با فارس، افزود: در مورد مکمل‌ها بیشترین پیشنهاد‌‌ای که به باشگاه‌ها می‌شود این است که پزشکان ورزشی و کارشناسان تغذیه آن را تجویز کنند و مربیان فقط به امر مربیگری بپردازند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور تأکید کرد: تجویز مکمل توسط گروه پزشکان باید انجام شود و ورزشکاران نیز باید آنها را حتماً از داروخانه‌ها خریداری کنند و از تهیه مکمل توسط اشخاص خارج از سیستم رسمی، مغازه‌ای خاص و سوپرمارکت‌ها اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه بعضی مربیان برای لاغری بانوان ورزشکار به آنها پیشنهاد می‌کنند که پودر خاصی را که دارای مت‌آمفتامین است و محتوای ماده مخدر شیشه را دارد مصرف کنند.

پورکاظمی گفت: این دارو جلوی اشتهای ورزشکاران را می‌گیرد و باید ورزشکاران بدانند در سطح ورزش همگانی، ملی یا بین‌المللی این داروها دوپینگ و غیرمجاز محسوب می‌شوند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور  افزود: به ورزشکاران همچنین اخطار می دهیم که در صورتی که آمپول کورتونی خود را مانند دگزامتازون و بتامتازون که برای تسکین کمردرد و عفونت ریه استفاده می‌شود به صورت عضلانی و وریدی تزریق کنند دوپینگ محسوب می‌شود.

وی افزود: اما همین دارو اگر به صورت موضعی به کمر و زانو تزریق شود دوپینگ محسوب نمی‌شود.

پورکاظمی همچنین در مورد اسپری کورتون نیز که در ورزشکاران مبتلا به آسم استفاده می‌شود، گفت: چنانچه این دارو به صورت پماد به عضلات و پوست مالیده شود مجاز است و دوپینگ محسوب نمی‌شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور با اشاره به اعلام لیست داروهای دوپینگی برای سال ۲۰۲۴ افزود: در این لیست داروهای مجاز و غیرمجاز معرفی شده است و به صورت یک فیلم آموزشی یک ساعته به ۵۱ فدراسیون، ۱۷ انجمن ورزشی، باشگاه‌های کشور و  ۳۰ استان ارسال شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار جلد کتاب در این زمینه چاپ و به فارسی ترجمه شده است و در آن داروهایی که احتمال دوپینگی بودن آن وجود دارد معرفی شده است.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.