“تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است”

بواسطه تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، هر کشوری که از این پس در معاملات نفتی با ایران شرکت داشته باشد تحریم خواهد شد. این تحریم‌ها تعهدات آمریکا تحت قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کنند و در نتیجه غیرقانونی هستند. اگر واشنگتن واقعا تحریم‌هایی را علیه کشوری سوم که با ایران ارتباط تجاری دارد اعمال کند، و این کشور سوم نیز دادخواستی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کند، بدون استثنا آمریکا بازنده این پرونده خواهد بود.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه بنیاد آمریکای جدید تأکید کرد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نقض تعهدات واشنگتن تحت قوانین سازمان تجارت جهانی است و در نتیجه غیرقانونی به حساب می‌آید.

به گزارش فارس، “فلینت لورت” عضو ارشد بنیاد “آمریکای جدید” و همچنین کارشناس ارشد خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری “جرج بوش” در مقاله‌ای مشترک با “هیلاری من لورت” که در پایگاه تحلیلی “ریس فور ایران” منتشر شد، تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت قوانین تجاری بین‌المللی غیرقانونی است.

در این گزارش‌ها آمده است: این تحریم‌ها تعهدات آمریکا تحت قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کنند و در نتیجه غیرقانونی هستند.

بنا بر این گزارش، بواسطه تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، هر کشوری که از این پس در معاملات نفتی با ایران شرکت داشته باشد تحریم خواهد شد.

این در شرایطی است که هر یک از اعضای سازمان تجارت جهانی می‌توانند در هر موردی که به امنیت ملی آن کشورها مربوط شود، تجارت خود را با کشوری دیگر محدود کنند اما هیچ مبنای قانونی در این سازمان وجود ندارد که به یک کشور اجازه دهد که تحریم‌هایی را علیه کشورهای دیگری که با یک کشور دوم روابط تجاری دارند، اعمال کنند.

در این گزارش آمده است: اگر واشنگتن واقعا تحریم‌هایی را علیه کشوری سوم که با ایران ارتباط تجاری دارد اعمال کند، و این کشور سوم نیز دادخواستی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کند، بدون استثنا آمریکا بازنده این پرونده خواهد بود.

لورت در ادامه مقاله خود تأکید کرد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران با این فرض اعمال شده است که هیچ کشوری مشروعیت تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه ایران را به چالش نخواهد کشید و این به این معنا است که آمریکا در حقیقت نمی‌تواند این تحریم‌ها را اعمال کند.

وی افزود: دولت‌های آمریکا پی در پی سعی کرده اند با استفاده از تهدید به چنین تحریم‌هایی تأیید کشورهای دیگر برای کاهش روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی را بدست آورند، اما در نهایت این دولت‌ها نیز به محدودیت ظرفیت‌های خود برای اعمال نفوذ در تصمیم‌گیری کشورهای دیگر در رابطه با ایران پی برده‌اند و مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران که بر اساس آن هر کشوری که در معاملات بانکی مربوط به روابط تجاری و بویژه خرید نفت از ایران شرکت داشته باشد تحریم‌ خواهد شد، از روز پنج شنبه گذشته اجرایی شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.