تحریم تجاری چیست و با اقتصاد ایران چه کرده است؟ / بنگاه هایی که به دنبال منافع اقتصادی شان می روند

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح می دهد

دودانگه که زمانی ریاست مرکز پژوهش های وزارت بازرگانی را بر عهده داشت در رابطه با  تحریم تجاری گفت: « این داستان پر دامنه ای است  و من به صورت کلی  به بررسی آن خواهم پرداخت. » 

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: « تجارت تعامل میان کشور های مختلف است و عملا حیات کشور ها و ادامه تولید آنها بر اساس تجارت اتفاق می افتد که بر پایه جریان مالی و جریان حمل و نقل است. یعنی دو جریان عمده داریم که تجارت را شکل می دهد یکی جریان مالی و دیگری جریان حمل و نقل است. این دو جریان وقتی محدود می شود عملا ابزر های تجاری از بین می رود. غرب تلاش کرده تمامی این ابزار ها را  برای ما محدود کند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی و ابزار لجستیکی کشور دائما در صف مقدم تحریم بوده است. یعنی غرب کاملا هوشمندانه حرکت کرده و فضای تحریم را جلو برده است. دائما مشاهده می کنید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ابزار لجستیکی کشور با محدودیت های مختلفی مواجه می شود و دارد فعالیت خودش را در سایه این محدودیت ها دنبال می کند.  »
مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیحات خود پیرامون تحریم در تجارت به خبرآنلاین گفت: « از سوی دیگر جریان مالی که همان محدودیت های بانکی است واعمال می شود. در این شرایط تجارت در یک بستر شناخته شده و تعریف شده لزوما انجام نمی گیرد. این دو مورد که ابزار های تجاری هر کشوری است وقتی از کار بیافتد عملا شما می توانید بگویید تجارت من تحریم شده است. هر دوی این موضوع را در سال گذشته تجربه کردیم. در سال های گذشته هم به نوعی بوده اما در سال ۹۰ به شکل گسترده دنبال شد.  »

دودانگه اعتقاد دارد با تمامی این بد اخلاقی ها تجارت ایران هم در سطح خرد و هم در سطح کلان موفق عمل کرده است: « با تمامی این تمهیداتی که غرب اندیشید، تدابیری هم در سطح کلان و هم در سطح خرد  اتخاذ شد که تجارت ما روند رو به رشد خودش را دنبال کرد. اگر چه این سختی را تجار و بنگاه های ما داشته اند و هزینه هایی را  هم بعضا متحمل شدند اما علیرغم تمام تحریم هایی که اعمال شده همچنان تلاش های ما سبب شده روند تجارت ما یا همان صادرات و واردات مان رو به رشد باشد.  »
او در پاسخ به این سوال که این شیب صعودی در تجارت با اهداف تحریم منافات ندارد گفت: «  در واقع یک نتیجه روشن و قابل لمس را از این اتفاق ها می توانیم بگیریم  و آنهم اینکه اگر کشور هایی احساس می کنند با اعمال محدودیت ها می توانند کشوری مانند ایران را محدود کنند و اقتصادش را دچار چالش کنند در این فضای رقابتی امروز باید کاملا آن فراموش کنند. »  
دو دانگه افزود: « فضای حال حاضر با گذشته بسیار تفاوت دارد. بنگاه های تجاری کشور های مختلف نوع نگاه شان کاملا اقتصادی است و رویکرد سیاسی را که دولت هایشان علاقه مند هستند حاکم کنند خیلی بر نمی تابند. بنابراین غرب فکر می کند می تواند محدودیت هایی را اعمال کند ولی وقتی بنگاه ها، نگاه اقتصادی دارند به دنبال منافع اقتصادی شان خواهند رفت. اگرچه در  ظاهر ممکن است اعلام کنند ما می پذیریم و تحریم ها را قبول می کنیم اما راه برای تجارت همچنان باز است. بر این اساس سایه سیاسی که دولت ها می خواهند روی بنگاه های تجاری اعمال کنند محقق نخواهد شد. رویکرد تحریم رنگ خودش را از دست داده و عملا تحریم از نظر من که لا اقل دارم در این حوزه کار می کنم، مرده است. »
 

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.