تحقق عملی تعهدات جوی در اجلاس دوحه

۰۷م آذر ،

dohe.jpg

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در بیانیه تازهی اعلام کرد: قابلیت‌ها و ویژگی‌های فوق العاده و بی نظیر «طبیعت» بعنوان راه‌حلی مقرون به صرفه و بدون عوارض سوء برای مقابله با بحران تغییرات جوی باید جزو موضوعات اصلی مورد بحث در «اجلاس جوی» دوحه باشد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تازهترین مذاکرات تغییرات جوی سازمان ملل از روز قبل (دوشنبه) در دوحه، پایتخت قطر آغاز به کار کرد.

این اجلاس تا هفتم دسامبر (ماه آینده میلادی) ادامه خواهد داشت و هدف از برگزاری آن گرامی داشت و تاکید بر تعهدات فعلی و نیز تحقق عملی تصمیمات توافق شده در عرصه مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی است. این موضوعات، محور مباحث اجلاس اخیر تغییرات جوی در قطر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، استورات ماگینیس، رییس گروه توسعه محیط زیست IUCN در این باره خاطر نشان کرد: ما باید بپذیریم که اعمال راه حل‌هایی که طبیعت برای مقابله با تغییرات جوی در اختیار ما قرار می‌دهد با حفظ مشاغل پردرآمد و رشد اقتصادی محقق نمی‌شود. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از کشورها و جوامع هم اکنون از راه‌حل‌های طبیعی برای کاهش پیامدهای تغییرات جوی بهره می‌گیرند تا خود را با این پیامدهای مخرب سازگار کنند و تولید گازهای گلخانه‌ای خطرناک را کاهش دهند، تلاش‌ها و اقدامات بیشتری لازم است تا این راه حل‌های طبیعی کاربرد جهانی پیدا کنند.

در بیانیه این اتحادیه هم چنین تاکید شد که مدیریت مناسب طبیعت، سبب کاهش آسیب پذیری ملت‌ها در مواجهه با پدیده تغییرات جوی می‌شود. در عین حال حفاظت از جنگل‌ها،‌ صخره‌های مرجانی و سیستم‌های رودخانه‌ای به مردم کمک می‌کند که با پدیده تغییرات آب و هوایی سازگارتر شده و پیامدهای مضر آن را کاهش دهند.

بی بی سی نیز گزارش داد، بیش از ۱۷ هزار شرکت کننده از سراسر جهان در این کشور حوزه خلیج فارس گردهم آمده‌اند با این امید که ظرف دو هفته آینده به نتایج مثبتی در زمینه اجرای این تعهدات دست یابند.

وزیر سابق انرژی قطر به عنوان رییس این اجلاس برگزیده شده است. وی در این باره اظهار داشت که این مذاکرات، «فرصتی طلایی» برای پیشرفت در جهت دستیابی به یک پیمان تازه جهانی در راستای کاهش پیامدهای تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

با این حال بسیاری از هیات‌های نمایندگی حاضر در این اجلاس نگران می باشند که تفکیک‌های بین کشورهای ثروتمند و در حال توسعه، مانع از پیشرفت مطلوب و هدفمند مذاکرات شود.

به گزارش ایسنا، تنها چند هفته دیگر به انقضای پیمان کیوتو باقی مانده و قرار است جایگزین آن در این اجلاس به بحث گذاشته شود. با این وجود، فقط معدودی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که پیمان تازهی در دوحه منعقد شود.

در اجلاس آب و هوایی سال قبل در شهر دوربان آفریقای جنوبی، نمایندگان کشورها موفق نشدند بر سر قراردادی تازه پس از کیوتو به توافق برسند و تنها متعهد به یک توافق قانونی تا سال ۲۰۲۴ میلادی شدند.

دانشمندان زیست محیطی می‌گویند: پدیده گرمایش زمین در حال حاضر اثر خود را نشان داده است. بانک جهانی در ماه جاری میلادی اخطار داد که جهان احتمالا تا پایان قرن ۲۱ بین سه تا چهار درجه سانتیگراد گرمتر می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.