تحقق وعده آزادسازی سهام عدالت/ راه‌اندازی فروش تعهدی تا دو هفته دیگر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که وعده‌های آزادسازی سهام عدالت در سال آینده تحقق خواهد یافت، از راه‌اندازی فروش تعهدی تا نهایت دو هفته دیگر خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، شاپور محمدی در حاشیه برنامه رادیو اقتصاد در پاسخ به سوال ایسنا در مورد وعده‌هایی که در راستای آزادسازی سهام عدالت در آبان سال آینده داده می‌شود، گفت: سازمان بورس در آزادسازی سهام عدالت یک بخشی از کار است و در مورد آن سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان مجلس نظر خود را دارند و همه باید به اتفاق‌نظر برسند.

وی با تاکید بر این‌که سازمان بورس در مورد متدهایی که باید برای سهام عدالت طراحی شود کار خود را انجام داده است، توضیح داد: سازمان بورس برای این منظور چند روش از جمله واگذاری مستقیم سهام عدالت به مردم و همچنین واگذاری سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را پیشنهاد کرده است و باید در مورد پیشنهادات سازمان بورس تصمیم‌گیری شود.

به گفته محمدی، امور مربوط به آزادسازی سهام عدالت تا اندازه زیادی جلو رفته و وعده‌هایی که در این راستا داده می‌شود می‌تواند اجرایی شود.

* فروش تعهدی جایگزین فروش استقراضی شد

رییس سازمان بورس در مورد راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید در بورس، گفت: فروش تعهدی سهام، شکل طراحی ابزار مالی اسلامی‌شده فروش استقراضی بوده و مبتنی بر دو عقد وکالت است که این فرآیند را از نظر شرعی امکان‌پذیر می‌کند.

شاپور محمدی با تاکید بر این‌که فروش استقراضی از نظر شرعی به شکل غربی در ایران قابل پیاده‌سازی نیست، اظهار کرد: از این جهت با ترکیب دو وکالت این امکان فراهم شده است که فروش استقراضی در ایران راه‌اندازی شود و تحت عنوان فروش تعهدی نامیده شود.

* اجرایی‌شدن فروش تعهدی تا پایان سال ۱۳۹۸

او با تاکید بر این‌که فروش تعهدی تا پایان سال(۱۳۹۸) اجرایی می‌شود و یک ابزار جدید به ابزارهای مالی اضافه خواهد شد، گفت: سازمان بورس در این حوزه کار خود را تقریبا تمام کرده و این موضوع در حال حاضر در اختیار بورس تهران و فرابورس ایران است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: بر این اساس تا دو هفته آینده یعنی قبل از به پایان رسیدن بهمن‌، فروش استقراضی تحت عنوان فروش تعهدی در ایران اجرایی خواهد شد.

محمدی ادامه داد: راه‌اندازی فروش تعهدی مصوبه شورای عالی بورس و همچنین کمیته فقهی را اخذ کرده و هم تایید فقهی و هم تایید شورای عالی بورس را دارا است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.