تحلیلی از اغتشاشات در سوریه

تحلیلی از اغتشاشات در سوریه

کارشناسان معتقدند که نبرد حلب آینده نظام سوریه را مشخص خواهد کرد به طوری که طرف پیروز این جنگ به طور کلی زمام امور سوریه را در دست خواهد گرفت. بشار اسد با مقاومت ۱۷ ماهه در برابر عوامل مختلف مداخله گر در امور سوریه همه این عوامل را ناکام گذاشته است. ارتش سوریه با کمک شهروندان داوطلب اکنون در شهر حلب برای ریشه کنی تروریست ها استراتژی نابودی تدریجی را به کار گرفته است تا با حداقل هزینه تروریست ها را این شهر ریشه کن کند.

نبرد حلب تعیین کننده سرنوشت سوریه

بنا به گزارش صدای روسیه، ایالات متحده آمریکا قصد دارد از گروه اپوزیسیون سوریه حمایت بیشتری به عمل آورد.

‘ویکتوریا نولاند’ سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن تصریح کرد که ایالات متحده کمک های غیرنظامی به معارضان سوریه خواهد کرد تا این گروه بهتر بتوانند انسجام خود را در مبارزه با نظام ‘بشار اسد’ حفظ کنند.

این منبع روسی در ادامه نوشت: حسن هانی زاده تحلیلگر مسایل سیاسی گفت که در شهر حلب درگیری های بی سابقه ای در جریان است و سرنوشت سوریه در این شهر مشخص خواهد شد. شهر حلب سرنوشت بحران سوریه را که از حدود ۱۷ ماه پیش آغاز شده است مشخص خواهد کرد. اگر ارتش سوریه بتواند گروههای شورشی این کشور را که از سوی غربی ها و وهابی ها حمایت می شوند، شکست دهد نیروهای این کشور به ریاست ‘بشار اسد’ به طور کلی زمام امور را در دست خواهند گرفت، اما در صورتیکه گروه های معارض بتوانند امور را در دست گیرند بحران سوریه وخیمتر خواهد شد. سرنوشت سوریه به طور کلی به نتیجه معرکه شهر حلب در ارتباط است، چراکه این شهر دومین شهر بزرگ سوریه و شریان اقتصادی این کشور به حساب می آید. اگر گروه اپوزیسیون در سوریه و این شهر زمام امور رادر دست گیرند منطقه خاورمیانه با یک تهدید جدی روبرو خواهد بود. غربی ها برای تشکیل خاورمیانه جدید و ترسیم نقشه خاورمیانه جدید برنامه ریزی خواهند کرد. سقوط نظام’بشار اسد’ به منزله ادامه نفوذ غرب در خاورمیانه خواهد بود.

استراتژی نابودی تدریجی در حلب

نشریه الاوسط چاپ کانادا نوشت، جنگ در حلب به ضرر دشمنان سوریه رقم خواهد خورد. این نشریه ادامه می دهد، دشمنان سوریه همه مطبوعات و رسانه های خبری را به کارگرفته اند تا نظام سوریه را زمین گیر کنند.

این نشریه تصریح کرد که رهبران دشمنان سوریه بیش از دوازده هزار تن از عناصر مسلح را که دارای تابعیت سوری و دیگر کشورهای عربی هستند به کار گرفته اند تا با رژیم ‘بشار اسد’ به مبارزه بپردازند.

این کشورها برای حمایت از این گروه ها از کارشناسان ناتو استفاده می کنند و به طور مستقیم بر روند اقدامات آنها نظارت می کنند و این گرو ه ها را مدیریت می کنند.

در شهر ‘اضنه’ ترکیه اتاق هایی را به وجود آورده اند تا روند را کنترل نمایند و در صورت پیروزی این گرو ه ها از این پیروزی سوء استفاده کنند. این گروه ها عناصر مسلح سوریه را به انواع سلاح ها تجهیز می کنند. آنها همچنین تلاش می کنند در سوریه فضای روانی ناگواری را علیه مردم و حکومت سوریه به وجود آورند تا آنها روحیه خود را از دست دهند و راه برای مداخله گران هموارتر شود.

نشریه الاوسط در ادامه نوشت، با وجود اینکه دشمن همه امکانات خود را بسیج کرده است به نظر می رسد پیروز این معرکه ارتش سوریه باشد. پیروزی حلب به دو مولفه وقت و هزینه بستگی دارد که نباید این دو را نادیده گرفت. از جهت وقت مشخص است دولت در دامی که دشمن برای وی گذاشته است، نمی افتد و در هیچ شرایطی از استراتژی مشت آهنین تخریبی استفاده نخواهد کرد.

دولت سوریه از قدرت نظامی مناسبی برای این استراتژی برخوردار است که در صورت استفاده از این راهبرد روند تعیین سرنوشت نهایی را تسریع خواهد بخشید، اما باعث هزینه های مالی و جانی بیشتری می گردد. به همین دلیل دولت به سیاست کنترل و نابودی تدریجی دست زده است تا شهروندان سوری که در برخی از مکان ها در معرض هدف تروریست ها هستند کمتر دچار ضربه شوند، اما از جهت هزینه نمی توان در دو بعد انسانی و اقتصادی این جنبه را نادیده گرفت، از جهت انسانی ریشه کنی تروریست ها ممکن است باعث خسارات زیادی در صف نظامیان و شهروندان شود و از نظر مالی باعث متوقف شدن فعالیت اقتصادی در این کشور گردد.

این نشریه می نویسد، باتوجه به اتفاقات به وقوع پیوسته به نظر می رسد پیروز این معرکه دولت سوریه است.

بنا به گزارش این نشریه، عواملی که ماهیت معرکه حلب را آشکار می کند عبارتند از:

۱- نیروهای متمرکز در حلب توانسته اند نیروهای مسلح را در این شهر کنترل کنند.

۲- رهبری سوریه توانسته است نیروهایی را در حلب مستقر کند تا از انعطاف پذیری برخوردار باشتند و طبق استراژی نابودی تدریجی آنها را در حلب به فعالیت وادارد.

۳- گروه های مردمی در حلب وارد جنگ شده اند و از شهر حلب دفاع می کنند و این عکس العمل با شکوه مردم باعث شده است تا تروریست ها برخی از پایگاه های خود را از دست دهند. اینها حقایقی است که باعث شده است روند جنگ حلب و سرنوشت آن ترسیم شود و تروریست ها و رهبران آنها در یابند که نمی توانند اوضاع شهر حلب را در کنترل خود داشته باشند.

جنگ نیابتی غربی ها با سوریه

هفته نامه اشپیگل آلمان گزارش داد، تمرین و تسلیح معارضان سوریه، به کارگیری هواپیماهای اکتشافی، فعالیت در راستای جداسازی مسوولان از نظام سوریه و هدف قرار دادن وسایل ارتباط جمعی نمونه جنگ هایی است که غربی ها در برابر نظام ‘بشار اسد’ به کار گرفته اند.

هفته نامه اشپیگل طی یک گزارش نوشت که در واقع غربی ها به طور سری با سوریه وارد جنگ شده اند.

این منبع خبری در ادامه می افزاید، وحشی گری در جنگ سوریه رو به فزونی دارد تا جایی که دبیرکل سازمان ملل متحد در خواست مداخله در سوریه را کرده است. با وجود این اظهارات و مداخله گری ها، کارشناسان احتمال حمله نظامی در سوریه را بعید می دانند.

این هفته نامه پس از ارایه گزارش دخالت غربی ها و دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نوشت، روز پنجشنبه اردوغان نخست وزیر ترکیه مدعی شده است ‘بشار اسد’ و اطرافیان وی در لبه پرتگاه قرار دارند، اما در این میان ترس از خلا حکومت احساس می شود که مبادا سلاح به دست گروه های نزدیک به القاعده بیفتد و یا اینکه دامنه این جنگ به کشورهای مجاور بکشد و بعد از سقوط نظام سوریه درگیری های طایفه ای در این کشورها زیاد شود.

‘توماس بیریت’ کارشناس امور سیاسی سوریه در دانشگاه ادینبرگ در گفتگو با اشپیگل گفت: گزینه حمله هوایی یا حمله زمینی بعید به نظر می رسد. بنا به ارزیابی های مختلف این امر هزینه مالی و انسانی زیادی را لازم دارد و تعداد قربانیان این امر زیاد است.

با توجه به بحران اقتصادی در غرب و بدهکاری بیشتر کشورهای مخالف سوریه، ‘ریچارد کیمب’ نظامی انگلستانی در تحلیلی در مرکز امنیت و دفاع این کشور می نویسد، در زمان فعلی نمی توان با مشارکت کشورهای مختلف دست به یک حمله نظامی علیه دولت سوریه زد.

‘مارکوس کایم’ کارشناس سیاست امنیتی موسسه دانش و سیاست برلین از گزینه نظامی سخن به میان می آورد. وی راه های مختلف دخالت نظامی را چنین تحلیل می کند.

۱- تمرین شورشیان- روزنامه های انگلستان در مورد آموزش شورشیان در عراق و عربستان توسط واحدهای انگلستانی صحبت می کنند.

۲- تجهیز شورشیان- روزنامه های آمریکایی می گویند که ایالات متحده آمریکا از مهرماه به قطر و عربستان کمک کرده تا این عناصر را به انواع سلاح تجهیز کنند.

۳- کمک به برخی از مقامات بلندپایه سوری تا از نظام سوریه جدا شوند و به کشوری دیگر فرار کنند.(مانند فرار مناف طلاس فرمانده سابق گارد جمهوری سوریه از این کشور)

۴- به کارگرفتن هواپیماهای اکتشافی- در بهمن ماه یک کارمند آمریکایی کانال(ان بی سی) گفته است که برخی از هواپیماهای اکتشافی بدون سر نشین آمریکا بر فراز سوریه مشغول عملیات اکتشافی هستند.

۵- به کارگیری واحد های ویژه در منطقه- ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، اردن و اسراییل گفته اند واحدهایی در حال آماده باش کامل هستند و برای سقوط ‘بشار اسد’سلاح تامین می کنند.

۶- حملات سایبری- این حمله ممکن است مراکز فرماندهی وابسته به ارتش سوریه را مورد هدف قرار دهند و یا زیر ساخت ها مراکز رادیو، تلویزیون وشبکه های موبایل را هدف قرار دهد.

۷- عملیات شناسایی به نفع گروه های شورشی سوریه- ممکن است تصاویری که هواپیما های اکتشافی از سوریه ثبت می کنند در اختیار شبه نظامیان قرار گیرد. همچنین این احتمال وجود دارد اشخاصی در داخل سرزمین های سوریه دست به عملیات شناسایی بزنند. به نظر می رسد این اقدام در شمال سوریه در حال اتفاق افتادن است.

نفاق آمریکا در بحران سوریه

روزنامه سفیر لبنان نوشت، ‘قدری جمیل’ معاون نخست وزیر سوریه ایالات متحده آمریکا را که پافشاری می کند تا ‘بشار اسد’ از حکومت کناره گیری کند به نفاق و دو رویی متهم کرد.

وی گفت: کشورهای غربی در برخورد با بحران سوریه مواضع دوریی و نفاق آمیزی از خود نشان می دهند و در عینی شدن شرایط گفتگو تلاش نمی کنند. این کشور ها نمی خواهند در سوریه صلح و امنیت بر قرار باشد، بلکه تلاش می کنند خون ریزی در این کشور افزایش یابد.


مهدی موعود,ظهور۱۲,تصویر واقعی شیطان,دجال و فراماسونری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.