تحلیل بورس؛ شروع طوفانی بازار سهام

بورس

بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روز فصل پاییز شروعی طوفانی داشت و به مدد یکپارچه گروه فلزی-معدنی توانست ۳۶/۱ درصد افزایش شاخص را به نظاره بنشیند.

همایون دارابی/دنیای اقتصاد: در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی سخنان دکتر جلیلی وکاترین اشتون مذاکره کننده اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ پس از مذاکرات استانبول نشان از پیشرفت مذاکرات و ادامه آرامش سیاسی داشت. در این فضا نگاه‌ها به سوی درون بازار و تحولات اقتصادی معطوف شد؛ در تحولات اقتصادی راه‌اندازی بازار بین بانکی ارز نیز از سوی کارشناسان گامی در جهت ثبات نسبی قیمت ارز تلقی شده است. انتظار می‌رود شرکت‌های صادر‌کننده درفضای شفاف‌تری اقدام به واگذاری ارز خود کرده و قیمت ارز نیز از حالت نوسان شدید کنونی به ثبات نسبی برسد. در همین حال عدم کاهش نرخ ارز نیز انتظار برای تعدیل‌های دلاری شرکت‌های بورسی را در آستانه انتشار گزارش‌های ۶ ماهه افزایش داده است.

افزون بر این، در بازار دیروز معامله گران شاهد آن بودند که در آخرین معاملات بازار جهانی فلزات در عصر روز جمعه بهای دو فلز روی و سرب رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. بهای روی با رشد ۴۷/۱ درصدی به ۲هزار و ۱۳۵دلار در هر تن و بهای سرب با رشد ۹/۱ درصدی به ۲هزار و ۳۰۶دلار در هر تن بالغ شده است که این اتفاق خبر خوبی برای گروه تولید‌کنندگان سرب و روی بود. در این فضا توقف دو نماد تولید‌کننده روی در ابتدای وقت معاملاتی یعنی نماد فرآوری مواد معدنی و باما موجب شد تا اقبال به گروه سرب و روی افزایش بیشتری را شاهد باشد. در این گروه نمادهای کالسیمین، توسعه معادن روی و ملی سرب و روی دیروز معاملات خوبی را به ثبت رساندند. در همین شرایط تشکیل صف خرید برای نماد در آستانه خصوصی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان نیز به رشد یکپارچه گروه فولادی منجر شد تا فولاد مبارکه نیز با تاثیر قابل ملاحظه‌ای نقش اساسی در رشد روز شنبه شاخص ایفا کند.

سیمانی‌ها افزایش نرخ گرفتند
در بازار دیروز در گروه سیمانی سرانجام خبر رسمی افزایش قیمت سیمان منتشر شد تا شرکت‌های سیمانی با ۲۲درصد رشد قیمت فروش مواجه شوند. این مساله می‌تواند تاثیرات مهمی را بر این گروه بر جای بگذارد. براساس گزارش‌ منتشره در این ابلاغیه با موضوع افزایش قیمت سیمان که با امضای مسلم دریه دبیر انجمن سیمان به همه شرکت‌های سیمانی ارسال شده، آمده است: احتراما عطف به مصوبه ۶۰٫۱۶۳۳۴۹ مورخ ۲۵ شهریور ۹۱ کمیته ماده یک طرح جامع سیمان مبنی بر تفویض قیمت‌گذاری و مسوولیت بازار به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و به استناد مصوبه مورخ ۲۹ شهریور ۹۱ هیات مدیره محترم، به این وسیله قیمت‌های جدید سیمان با لحاظ ۲۲ درصد افزایش در قیمت پایه انواع سیمان ابلاغ می‌شود.

همچنین در خصوص پاکت به ازای هر تن سیمان پاکتی مبلغ ۱۲۴ هزار ریال مازاد بر قیمت فله تا اطلاع ثانوی تعیین شده است.
از سوی دیگر مبلغ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از خریدار اخذ و به قیمت‌های فوق‌الذکر و در فاکتور فروش درج خواهد شد.یادآور می‌شود، تاریخ اجرای این مصوبه از روز یکشنبه مورخ ۲ مهر ۹۱ است.در همین حال دیروز سه نماد سیمان شمال، غرب و شاهرود مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بودند که توانستند رشد قیمتی مناسبی را تجربه کنند. افزون بر این، شرکت سیمان کردستان نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرده که با توجه به فروش ارز دریافتی حاصل از صادرات سیمان و شناسایی درآمد حاصل از تسعیر ارز به مبلغ ۲۹۲۱۹ میلیون ریال آخرین EPS اعلام شده از طرف این شرکت دارای ۱۲ درصد افزایش است.

درگروه مالی دیروز بیمه دی که در ابتدای وقت با صف خرید مواجه شد در میانه بازار متوقف شد. این شرکت براساس شنیده‌ها قراردادی جدید منعقد کرده است.فرامرز فتح نژاد مدیر عامل بیمه دی در گفت و گو با بورس ۲۴ درباره جدیدترین قراردادهای بیمه دی گفت: کل دانشجویان کشور که حدود ۵/۴ میلیون نفر هستند، اعم از دانشجویان دانشگاه آزاد، سراسری، پیام نور و غیرانتفاعی تحت نظارت صندوق حمایت دانشجویی وزارت علوم بر اساس این قرارداد تحت پوشش بیمه عمر، حادثه و درمان بیمه دی قرار خواهند گرفت.وی گفت: هنوز رقم دقیق حاشیه سود این قرار داد محاسبه نشده است اما به طور قطع حاشیه سود قابل توجهی خواهد داشت.او همچنین درباره احتمال تعدیل مثبت در گزارش ۶ ماهه بیمه دی متاثر از این قرار داد گفت: این قرار داد از اول مهرماه اجرایی خواهد شد، به همین دلیل آثار آن در پیش‌بینی سود نیمه دوم سال لحاظ خواهد شد.در گروه بانکی همچنین مجوز افزایش سرمایه ۵/۴۶ میلیارد تومانی بانک سرمایه صادر شده است. سرمایه فعلی بانک سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومان است.این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و در جهت رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار و الزامات بانک مرکزی مبنی بر احراز حداقل سرمایه و حفظ و بهبود نسبت کفایت سرمایه است.

پترول در آستانه بازگشایی
در گروه پتروشیمی، شنیده‌ها از ارسال اطلاعات شرکت پترول و احتمال گشایش قریب‌الوقوع این نماد خبر می‌دهد. براساس خبرهای منتشره این شرکت که اخیرا با ابطال پذیره‌نویسی حق تقدم‌های افزایش سرمایه به دلیل برخی ابهامات مواجه بود، در گزارش‌هایی به ابهامات پاسخ داده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با ۳۶۰واحد رشد به ۲۶هزار و ۸۷۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز با سهم ۱۳درصدی معامله ۷۴میلیون سهم پالایشگاه بندر عباس به ۲/۱۲۴ میلیارد تومان بالغ شد. از ۲۳۳نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۶۲نماد با کاهش قیمت و ۱۶۷نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقیه هم بدون تغییر بودند.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.