تحول ساختمان سازی با مسکن مهر

۷ م دیماه ،

به گزارش نوساز، ˈمحمدرضا انصاریˈ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه تا قبل از اجرای طرح مسکن مهر، ۱٫۵ درصد ساختمان های کشور به روش صنعتی یا نیمه صنعتی ساخته می شد، افزود: این میزان صنعتی سازی برای کشور یک فاجعه بود چرا که ساخت و ساز به روش صنعتی و نیمه صنعتی با ساخت و ساز غیرصنعتی به لحاظ دوام ساختمان و همچنین در منابع مصرف کشور تفاوت اساسی دارد.

وی ادامه داد: منابع کشور در روش غیرصنعتی تا ۳۰ درصد هدر می رود اما در روش های صنعتی تا ۳۰ درصد در بهترین حالت صرفه جویی منابع انجام می گردد، یعنی با همان منابع می گردد ۳۰ درصد بیشتر ساخت.

مشاور عالی شرکت کیسون به عنوان یکی شرکت های پیمانکاری ساختمان و ابنیه، بر ضرورت بسترسازی به منظور ایجاد رقابت برای ساخت و ساز با کیفیت تاکید کرد و گفت: اکنون بیشتر ساخت و سازهای کشور به حس انسانیت و تعهد پیمانکاران متکی است و کمتر سیستمی وجود دارد تا برای رسیدن به کیفیت بهتر فعالیت کند تا یک تحولی در کیفیت کشور اتفاق بیافتد، این یک بستری لازم دارد که به این کیفیت بها بدهیم و هزینه کنیم.

انصاری سپس نظام مهندسی ساختمان کشور، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی را از جمله مراکزی دانست که می توانند روند کیفیت ساخت و سازها را کنترل کنند و افزود: هر نهادی باید در جای خود فعالیت کند به طور طبیعی شهرداری ها قادر نیستند این کار را بکنند و وضعیت همان خواهد شد که اکنون شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان کشور می تواند روند کنترل کیفیت را نظارت کند نه خود کنترل را، کنترل کیفیت را پیمانکار انجام می دهد و نظام مهندسی باید اجرای کنترل کیفیت پیمانکار را کنترل و نظارت کند.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی سپس با اشاره به مشکلات موجود در ساختمان های شهر تهران، گفت: در بخش مسکن شهری بشدت نیازمند کنترل کیفی هستیم. اکنون ساخت بعضی از برج های تهران واقعا نگران کننده است با توجه به اینکه در سرتاسر تهران گسل زلزله داریم، ضروری است که بر روند طراحی و اجرای بناها نظارت شود.

انصاری در ادامه به ارتباط رعایت کیفیت ساختمان با قیمت ساخت و ساز اشاره کرد و اظهار داشت: به طور قطع این ارتباط وجود دارد. اینکه قیمت ساخت مسکن را ثابت فرض کنیم سبب خواهد شد مسیر بهبود ساخت و ساز بسته شود.

وی افزود: برای استفاده از تکنولوژی در ساخت و ساز باید هزینه کرد، حالا اگر گفته شود به صورتی که ساختمان ساخته شود، قیمت یکی است، ساخت و سازها نیز به کیفیت پایین تر هدایت می شوند نه به کیفیت بالاتر، هر چقدر هم که مهندسین متعهد حرص و جوش بخورند. باید این قضیه بستر سازی شود تا کشور هزینه کیفیت را بدهد و سودش را هم ببرد.

وی سپس در مورد کیفیت مسکن مهر نیز گفت: به جرات می توان گفت کیفیت مسکن مهر از متوسط کیفیت ساختمان های کشور بالاتر است. اینکه طلسم ۱٫۵ درصدی صنعتی سازی ساخت وساز کشور شکسته و به ۳۰ درصد رسیده ، کار مهمی است.

انصاری افزود: چون جامعه مهندسی کشور هم با این قضیه متحول شده است. در حال حاضر درشهر تازه پرند بیش از ۱۰ مورد سیستم و تیپ ساختمانی در حال ساخت است. در سال های بعد به طور طبیعی ارجحیت یک روش به سیستم های دیگر مشخص می گردد. مردم قاضی خوبی می باشند و متوجه خواهند شد که کیفیت برتر متعلق به کیست، اگر از آنها نظر خواهی شود تا نمره بدهند دقیق ترین نمره مال مردم است که نتایج جالبی به دست خواهد آمد.

به گفته وی، مسکن مهر به سبب اینکه بخشی از آن صنعتی شده تحولی بزرگی ایجاد کرده است و می توان گفت میانگین کیفیتش از میانگین کیفیت شهرهای کشور بالاتر است.

انصاری اضافه کرد: در صورت تکمیل شدن ۲ میلیون واحد مسکن مهر، یعنی ۸ میلیون ایرانی معادل حدود ۱۱درصد هموطنان ما صاحب خانه می شوند که این یک کار عظیم در تاریخ صنعت ساختمانی سازی کشور به شمار می آید.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر، ساخت و ساز به روش صنعتی سازی را در کشور بستری سازی کرد، گفت: انبوه ساز باید فرصت داشته باشد که انبوه سازی کند که مسکن مهر این فرصت را ایجاد کرد. اگر مسکن مهر را جمع کنند دوباره ما تک ساز می شویم ضمن اینکه از انبوه سازی است که شما این فرصت را پیدا می کنید تا صنعتی سازی کنید.

انصاری تصریح کرد: روش صنعتی سازی وقتی است که میزان ساخت و ساز بسیار باشد به عنوان مثال ۵۰۰ واحد، هزار واحد و یا بیشتر باشد. این فرصت را مسکن مهر ایجاد کرد به همین سبب هم سهم صنعتی سازی در ساخت و سازها افزایش داشته است.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.