تخمین شارژ باقی‌مانده باتری‌ها

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی تکنیک نوینی را طراحی کرده‌اند که به کاربران امکان می‌دهد میزان شارژ باقی‌مانده باتری را در زمان واقعی به طور کارآمدتری تعیین کنند.

این دقت پیشرفته دیدگاه نوینی را در خصوص دینامیک باتری در اختیار می‌گذارد و به تکنیک‌های جدید در خصوص مدیریت کارآمدتر باتری می‌انجامد.

به گفته دکتر مو یون چاو یکی از حاضرین در این تحقیق، این دستاورد نه تنها عمر شارژ باتری بلکه عمر فعال خود باتری را نیز ارتقا می‌بخشد.

در حال حاضر تعیین میزان شارژ باقی مانده باتری دشوار است و مدلهای رایانه‌یی موجود برای تخمین زدن شارژ زیاد دقیق نیستند.

بخشی از این عدم دقت به تعدادی از متغیرها که باید در این مدل‌ها وارد شوند، باز می‌گردد. برای مثال، ظرفیت نگهداری شارژ یک باتری طی استفاده از آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین تاریخ باتری مولفه‌یی اساسی است. سایر مولفه‌ها شامل دما و سرعتی است که باتری با آن شارژ می‌شود.

مدل‌های موجود به داده‌های موجود بر روی این متغیرها اجازه می‌دهند که فقط یک بار در مدل وارد شوند و به این دلیل که این متغیرها از جمله دما به طور دائم در حال تغییر هستند، این مدل‌ها می‌توانند کاملاً غیردقیق شوند.

محققان در جدیدترین مطالعه خود نرم‌افزاری را طراحی کرده‌اند که داده‌هایی را شناسایی و پردازش کرده و می‌تواند در به روز کردن مدل رایانه‌ای در زمان واقعی به کار روند. این نرم‌افزار به مدل، امکان تخمین زدن شارژ باقی‌مانده در یک باتری را به نحوه دقیق‌تر ارائه می‌ددهد.

در حالی که این شیوه به طور انحصاری برای وسایل الکتریکی قابل اتصال به پریز برق طراحی شده، می‌تواند به باتری‌های مورد کاربرد در سایر حوزه‌ها نیز اعمال شود.

با استفاده از این تکنیک مدل‌ها قادرند شارژ باقی‌مانده را تا پنج درصد تخمین بزنند و چنان‌چه برای مثال یک مدل بتواند با استفاده از تکنیک جدید موقعیت شارژ یک باتری را ۴۸ درصد تخمین بزند، موقعیت واقعی شارژ بین ۴۳ تا ۵۳ درصد خواهد بود.

این دستاورد علمی در سی‌وهشتمین کنفرانس سالانه انجمن الکترونیک صنعتی IEEE در مونترئال که در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.