تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به تبیین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد که نشانگر هویت مستقل این مدارس است پرداخت و گفت: ما سیاست‌گذاری ستادی برای تدوین «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» را از درون مدرسه شروع کردیم یعنی ما وارد مدرسه شدیم و به اتفاق مدیران مدارس شاهد و کارشناسان، جریانی را بوجود آوردیم که خروجی آن «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» شد.

تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد

به گزارش ممتاز نیوز، محمدرضا رزاقی در دومین نشست با مدیران مدارس شاهد استان سمنان در سال ۱۴۰۰ با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین گفت: آنچه که در  خصوص «جهاد تبیین»  و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام تعلیم و تربیت می توانیم بیان کنیم یکی از آنها «مدارس شاهد و ماموریت‌های» آن است.

وی افزود: آموزش و پرورش در این زمینه گام‌های شایسته‌ای برداشته است که از جمله آنها « تاسیس مجتمع‌های آموزشی در جبهه‌های حق علیه باطل سال ۱۳۶۱ و تاسیس مدارس شاهد و ایثارگران در سال ۱۳۶۵» بوده است . اینک ۱۳۶۵ مدرسه شاهد در سراسر کشور  با بیش از ۴۰۵ هزار دانش آموز که بیشتر آن‌ها از جامعه ایثارگری هستند در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران در ادامه سخنان خود به ماموریت های این اداره کل اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین ماموریت ما بر مبنای فرمان حضرت امام خمینی ( ره ) رسیدگی به وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندان طرح شاهد و ایثارگر است. البته اینک با گذشت سال ها از دوران دفاع مقدس ، ما با  «جامعه ایثارگری» مواجه هستیم که مجموعه‌ای از «طرح شاهد و ایثارگر» و گروه‌های بعدی ایثارگران است که به جامعه هدف اضافه شده‌اند مانند فرزندان جانبازان به ویژه جانبازان بالای ۲۵ درصد و  فرزندان و نوه ایثارگران از این جمله هستند.

رئیس کمیته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش، ارتقاء کیفیت تحصیلی همه دانش آموزان مدارس شاهد و همچنین ارتقاء کیفیت فعالیتهای مدارس شاهد با رویکرد «ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت» را از دیگر ماموریتهای این اداره کل دانست و گفت برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس شاهد باید شایسته و زیبنده عنوان این مدارس باشد.

رزاقی سپس به تبیین شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد که نشانگر «هویت مستقل» این مدارس است پرداخت و گفت: ما سیاست گذاری ستادی برای تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد را از درون مدرسه شروع کردیم یعنی ما وارد مدرسه شدیم و به اتفاق مدیران مدارس شاهد و کارشناسان،  جریانی را بوجود آوردیم که خروجی آن شناسنامه فعالیتهای مدارس شاهد شد.

رزاقی افزود شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد ابزاری است که به واسطه آن می خواهیم شرایطی را در مدرسه بوجود آوریم که در سایه آن دانش آموزان، معلمان،  اولیا و در یک کلام مدرسه یک گام به سمت جلو حرکت نماید ما برای اینکه فعالیت های مدارس، دانش آموزان و دیگر ارکان مدرسه را در ساحتهای تربیتی  یک قدم به پیش ببرد بر اساس تفکر سیستمی سه گام را پیش بینی کرده‌ایم. گام اول این است که مدیران مدارس شاهد باید با تحلیل واقع بینانه نقطه ورودی و آغازین مدرسه خود مشخص کنند. نقطه ورودی در زمینه‌های مختلف از جمله آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی، منابع مالی، دانش آموزان و … است.

وی افزود: گام دوم مشخص کردن نقطه مطلوب است. یعنی مدرسه می‌خواهد در زمینه‌های آموزشی و پرورشی و…  چرا و چگونه و به کجا برسد؟ گام سوم عبارت است از اینکه ما برای رسیدن از نقطه آغازین به نقطه مطلوب چه فرایند، راهبرد، شیوه، برنامه و فعالیت هایی را اندیشه و طراحی می کنیم؟ اساسا،  شناسنامه مدارس شاهد برای تحقق گام سوم است یعنی به ما کمک می‌کند تا بهترین و کارآمدترین شیوه‌ها و راهبردها را انتخاب و اجرا کنیم.

 رزاقی در ادامه گفت: شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد مانند یک قطب نماست که جهت و مسیر حرکت را به ما نشان می دهد، و همه می دانیم که قطب نما زمانی به درد ما می خورد که برای خودمان مقصد و نقطه مطلوب داشته باشیم.

دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مطمئن باشید اگر ما با تفکر سیستمی آشنا نباشیم و برای خود و برنامه های مدرسه، نقطه مطلوب و چشم انداز تعریف نکنیم با شناسنامه مدارس شاهد با چالش مواجه شده و دچار روزمرگی و خستگی خواهیم شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.