«تراپ» برای جام جهانی تدارک می‌بیند

جام جم آنلاین: خیلی‌ها می‌پرسند چرا جووانی تراپاتونی بعد از تحمل سه شکست متوالی در دور پایانی فوتبال یورو ۲۰۱۲ و حذف تیم ملی ایرلند جنوبی در همان گام نخست رقابت‌ها، در سمت خود ماندنی شده است اما سرمربی ایتالیایی و معروف این تیم در ۷۳ سالگی همان قدر پرانرژی و نسبت به آینده حساس و برنامه‌ریز و در پی کسب نتایجی خوب و جبران مافات است که همواره طی بیش از ۴۰ سال کار مربیگری‌اش بوده است.

تیم تراپ در دو بازی نخست خود در این مسابقات، هنگامی که ایرلند یک ـ ۳ به کرواسی و صفر ـ ۴ به اسپانیا باخت، بسیار بد بازی کرد و در برابر ایتالیا هم با این که نمایش بسیار بهتری داشت، باز تفاوتی در مساله ایجاد نشد و این بار هم باخت صفر ـ ۲ به نام ایرلندی‌ها منظور شد.

با وجود این سرمربی سابق یوونتوس و اینتر و مردی که پیشینه هدایت تیم ملی کشورش را هم دارد و در آلمان، پرتغال و اتریش هم مربیگری کرده، می‌گوید: «گریه کردن کار من نیست و من را به اینجا آورده‌اند تا اوضاع تیم ایرلند را روبه‌راه کنم. آنچه من می‌خواهم و جبرانی بر اتفاقات جام ملت‌های اروپا می‌دانم، درخشش در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ و رسیدن به مرحله نهایی آن است. نیمی از هدف قبلی ما، راهیابی به مرحله نهایی یورو بود که به دست آمد، اما نیمه دیگر که صعودمان از گروه بود، حاصل نشد.

حالا می‌خواهیم به جام جهانی بعدی برسیم. ما می‌توانستیم به جام جهانی قبلی هم راه یابیم، اما فرانسه با گل غیرقانونی‌ای که با دستشان (دست تیه‌ری آنری)‌ آن را پایه‌گذاری کردند، باعث حذف ما شدند. اینک به قصد جبران به سمت جام بعدی خیز برمی‌داریم و هر چیز دیگری در این ارتباط بی‌معناست. زیادی حرف زدن هم فایده‌ای ندارد و ما با حرف زدن صرف به جایی نمی‌رسیم.»

در حالی که برخی نشریات ایرلند نوشته‌اند تیم ملی این کشور به روحی تازه نیاز دارد و یک مربی جدید باید زمام امور را در دست گیرد، تراپاتونی بی‌توجه به این مساله از حالا برای بازی بعدی ایرلند که مسابقه‌ای دوستانه برابر صربستان است و اواخر مرداد ماه در بلگراد برگزار می‌شود و پایه‌گذاری کار ایرلندی‌ها برای جام جهانی بیستم است تدارک می‌بیند و در مورد آن فکر و برنامه‌ریزی می‌کند.

یک مساله که تراپ روی آن بسیار حساب می‌کند و شاید در آن زیاده‌روی هم می‌کند، بازگشت تعدادی کم‌شمار از مردانی است که به دلایل مختلف به یورو نرفتند. آنها جیمز مک‌کارتی، جیمز مک‌کلین و دارون گیبسون هستند و تراپ درباره آنها می‌گوید: «این نفرات با بازگشت‌شان ما را آشکارا تقویت خواهند کرد و قادر خواهیم بود برخی سیستم‌های مورد نظرمان را با کارایی بیشتری پیاده کنیم. مک‌کارتی از آنهاست که می‌تواند در پست‌های مختلف بازی کند و این طبعا یک امتیاز مهم برای ماست. من روی تاثیرگذاری آنها و چیزهایی که به تیم ما اضافه می‌کنند، حساب می‌کنم و براساس همین مسائل نیز برای تیم خود برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنم.»

مهم‌تر از آنها که بزودی به تیم تراپ اضافه و به برنامه‌های آن ضمیمه می‌شوند، لزوم حفظ تعدادی از کهنه‌کاران تیم ایرلند است که وی اعتقاد دارد ادامه حضورشان یک قوت قلب برای جوان‌ترهای تیم خواهد بود.

در پایان پیکارهای اخیر یورو نفراتی مثل شی‌گیون، ریچارد دان، دیمی ین داف و رابی کین به اطلاع تراپاتونی رساندند که ترجیح می‌دهند دیگر در دیدارهای ملی شرکت نکنند و جای خود را به جوان‌ترها بدهند، اما از قضا تراپ روی ادامه حضور آنها در میدان‌های ملی حساس است و نسبت به این مساله اصرار دارد.

وی می‌گوید: «ادامه شرکت آنها در میدان‌های ملی دو بهره مهم برای ما در بر دارد. یکی محسنات فنی خود آنهاست که به هر حال در سطحی بالاست و دومی کمکی است که می‌توانند به نسل جوان‌تر تیم ملی برسانند. با راهنمایی‌های آنها جوانان می‌آموزند که در مسابقات تیم ملی چطور عمل کنند و از کدام راه وارد شوند تا بهترین نتیجه را بگیرند. جوان‌ترها به کسانی نیاز دارند که دست آنها را بگیرند و این نفرات دقیقا چنین کسانی هستند.»

تراپ در عین حال می‌گوید بعضی‌ها به او ایراد گرفته‌اند که چرا از همین پرتجربه‌ها در تمامی مسابقات ایرلند در یورو ۲۰۱۲ بهره گرفته است و در مقام پاسخگویی اظهار می‌دارد: «سوال من این است که چه تضمینی در دست است که در صورت استفاده از افرادی دیگر به نتایجی بهتر می‌رسیدیم؟ این‌جور موارد ۵۰-۵۰ است و اطمینان و تضمینی در دست نیست. باید آنچه صحیح‌تر به نظر می‌رسد انجام داد و به پیش رفت، پشیمان نشد و افسوس گذشته را ‌نخورد.»

وصال روحانی – جام​جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.